تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳
۰
کد مطلب : ۲۲۸۱۴

برنامه‌ریزی ستاد دائمی اربعین برای ۳ میلیون زائر ایرانی اربعین ۹۴

برنامه‌ریزی ستاد دائمی اربعین برای ۳ میلیون زائر ایرانی اربعین ۹۴
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که پس از مراسم اربعین سال جاری آسیب‌ها و مشکلات اعزام زائران ایرانی به پیاده‌روی اربعین مشخص شد، ستاد دائمی اربعین اکنون در حال انجام چه اقداماتی است، گفت: هفته گذشته اولین جلسه ستاد دائمی اربعین به صورت رسمی تشکیل شد.

پیش بینی حضور ۳ میلیون زائر ایرانی در پیاده روی اربعین سال آینده
وی ادامه داد: حماسه‌ای که امسال اتفاق افتاد و حضور یک و نیم میلیون جمعیت ایرانی بیان‌گر این است که سال آینده باید پیش بینی حضور سه میلیون زائر را داشته باشیم و این در حالی است که بزرگ‌ترین و مهمترین آسیب برگزاری این مراسم زیرساخت‌های ما در مرزهای کشور است.

اوحدی در خصوص مهم‌ترین آسیب‌های زیارت اربعین گفت: جاده‌های مواصلاتی و روشنایی جاده‌ها مشکلات جدی دارند. ظرفیت پایانه‌های کشور نیز کم است. در حال حاضر پایانه ها ظرفیت خروج ۳۰ هزار نفر در روز را دارند، در حالی که در ایام اربعین روزی ۲۵۰ هزارنفر از مرز عبور می کردند.

باید برنامه جامع حمل و نقل برای اربعین سال بعد داشته باشیم
وی ادامه داد: البته امسال در داخل کشور به دلیل حماسه پشتیبانی مردم از زائران اربعین مشکل جدی در مرزها نداشتیم به غیر از زمان برگشت که در حوزه حمل و نقل در دوره کوتاهی مشکل به وجود آمد، که این نشان می‌دهد که باید برنامه جامع حمل و نقل برای اربعین سال بعد داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: نگاه ما بر این است که اگر می خواهیم موفقیت مراسم بزرگ اربعین به عنوان یک حماسه حفظ شود، باید روح و جوهر مردمی آن حفظ شود؛ اگر این مراسم دولتی شود از مسیر خود خارج می‌شود.

وی البته نوید داد که عملیات اجرایی هتل شلمچه در مرز شلمچه از هفته گذشته آغاز شده، هتل بزرگ چزابه نیز که به صورت یک مهمانسرای بزرگ با ظرفیت سه هزار زائر در دست ساخت است، امسال به بهره‌برداری می‌رسد و کلنگ‌زنی هتل مهران نیز هفته جاری آغاز می شود.

اوحدی همچنین در پاسخ به این سؤال که به عنوان رئیس سازمان حج و زیارت آیا معتقد هستید که ساماندهی زائران عراقی که وارد ایران می‌شوند باید تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی باشد یا با توجه به تجارب شما در این زمینه بهتر است که شما هم در این زمینه نقشی داشته باشید؟ گفت: از دو هزار دفتر زیارتی که در داخل کشور فعال هستند اکثر آنها مجوز بند (ب) را نیز دارند یعنی مجوز میراث فرهنگی.

همکاری سازمان حج و زیارت و میراث فرهنگی برای ساماندهی زائران عراقی
وی ادامه داد: لذا به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی متولی امر ورود زائران و گردشگران خارجی است، جلسات مشترکی را با این سازمان آغاز کرده‌ایم تا کار کارشناسی در این حوزه صورت گیرد و بتوانیم در قالب یک برنامه مشخص فعالیت‌هایی را تعریف کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت برگزاری نمایشگاه‌ها، چاپ بروشورها، برنامه ریزی برای تشویق مردم عراق به سمت سازماندهی تورهای زیارتی و ... را از جمله برنامه هایی دانست که در این خصوص باید انجام شود و عنوان کرد: سازمان حج و زیارت آمادگی خود را جهت همکاری با سازمات میراث فرهنگی در این خصوص اعلام کرده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما