تاریخ انتشار
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷
۰
کد مطلب : ۲۲۵۲۲

مسئولان مساجد به مداحی بیشتر از برگزاری جلسات قرآن توجه دارند

مسئولان مساجد به مداحی بیشتر از برگزاری جلسات قرآن توجه دارند
«محمدرضا پورزرگری» قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به آیه ۱۸ سوره مبارکه «جن»، اظهار داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛ و مساجد ویژه خداست پس هیچ کس را با خدا مخوانید» بنابراین برگزاری جلسات قرآن که مصداق یاد و ذکر خداوند است باید در مساجد برگزار شوند.

عدم همکاری لازم مسئولان مساجد برای برگزاری جلسات قرآن

وی با بیان اینکه تلاوت و استماع قرآن کریم نوعی عبادت است، افزود: در بسیاری از کشورهای اسلامی جلسات قرآن با محوریت مساجد برگزار می‌شوند و افراد مشتاق برای فعالیت‌های قرآنی به مساجد مراجعه می‌کنند بنابراین ما نیز باید با توجه به حدیثی از پیامبر(ص) که فرموده‌اند: «مساجد برای قرآن بنا شده‌اند» امور قرآنی را در مساجد برگزار کنیم.

پورزرگری با اشاره به عدم همکاری لازم مسئولان مساجد برای برگزاری جلسات قرآن، گفت: در برخی مساجد هیأت امنا جلسات قرآن را به دلیل تداخل با برگزاری مراسم عزاداری یا حتی مناسب‌های مذهبی تعطیل می‌کنند در حالی که بهتر است برنامه‌های مذهبی در جلسات قرآن گنجانده شود تا از این طریق به نوعی قرآن و عترت به یک اندازه مورد توجه قرار گیرند.

قرائت قرآن در مراسم مذهبی هم مورد بی‌مهری قرار دارد

این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه بسیاری از مسئولان مساجد توجه شایسته‌ای به برگزاری جلسات قرآن ندارند، افزود: مسئولان مساجد برنامه‌های مختلف به ویژه مداحی را مقدم‌تر از برگزاری جلسات قرآن می‌دانند به طوری که در مراسم‌های مختلف تلاوت قرآن تنها برای آغاز مراسم است و حتی اگر قاری از زمانی که در نظر گرفته شده بیشتر تلاوت کند مورد بازخواست قرار می‌گیرد و همواره به او تذکر می‌دهند که مداح یا سخنران آمده و زمان اجرای تلاوت به پایان رسیده است.

حس نیاز به تلاوت قرآن در افراد ایجاد شود

پورزرگری با اشاره به لزوم ارتقای فرهنگ استماع قرآن کریم در بین مردم، گفت: اگر فرهنگ گوش دادن به آیات قرآن کریم در بین مردم نهادینه شود حس نیاز به تلاوت آیات الهی باعث توسعه جلسات قرآن در مساجد خواهد شد البته در این راستا روحانیون و وعاظ نیز نقش مؤثری دارند چرا که می‌توانند مطالبی با محوریت آیات تلاوت‌شده مطرح کنند تا افراد با دقت بیشتری به قرآن گوش فرا دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه جلسات قرآن نیازمند نظم و انسجام هستند، افزود: جلسات قرآن باید مستمر برگزار شوند به همین جهت اساتید ترجیح می‌دهند این جلسات را در مکانی مشخص برگزار کنند تا مشکلی در روند آن ایجاد نشود شاید به همین خاطر است که اساتید دیگر مسجد را برای برپایی محافل قرآنی انتخاب نکرده و به دارالقرآن‌ها و مؤسسات پناه می‌برند.

برنامه‌های قرآنی در اولویت مسئولان مساجد نیست

پورزرگری با اشاره به ضرورت اولویت دادن به برنامه‌های قرآنی در مساجد، گفت: هم‌اکنون امور قرآنی در مساجد در اولویت قرار ندارند و همین امر باعث تغییر اولویت‌های مردم نیز شده است به طوری که مردم نیز به دلیل کم کاری مسئولان مسائل قرآنی را در ارجحیت قرار نداده و حتی در مراسم‌های مذهبی به مداحی بیش از تلاوت قرآن توجه می‌کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری محافل تلاوت قرآن در مساجد باید تقویت شود، کم‌توجهی متولیان مساجد به قرآن را یکی از مهم‌ترین دلایل تأسیس مؤسسات عنوان کرد و افزود: زمانی که اساتید قرآن عدم تمایل لازم مسئولان مساجد را به برگزاری جلسات قرآنی دیدند به سمت مؤسسات رفتند تا به صورت منظم جلسات قرآن را برگزار کنند.

جلسات قرآن مساجد مورد توجه قرار گیرد

پورزرگری خاطر نشان کرد: جلسات قرآن در مساجد به صورت عمومی هستند و تمامی علاقه‌مندان در هر سطحی می‌توانند در این جلسات شرکت کنند اما کلاس‌های قرآنی مؤسسات تخصصی به تدریس قرآن می‌پردازند به همین جهت برای توسعه آموزش‌های عمومی قرآن که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست باید به برگزاری جلسات قرآن مساجد بیشتر توجه شود.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما