تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۲۴۱۶

مدحي كه سبب وهن مذهب شود حرام است

مدحي كه سبب وهن مذهب شود حرام است
حجت الاسلام والمسلمين منصور مظاهري كارشناس استفتائات و پاسخگويي به مسائل شرعي در جمع روحانيون و مداحان كاروانهاي عتبات به بيان احكام برخي از مسائل فقهي مرتبط با زيارت پرداخت.

وي با اشاره به سؤال اغلب زائران درباره استفاده از دمپايي‌ها و كفش هايي كه بر اثر ازدحام جمعيت در كنار حرم مطهر سيدالشهدا(ع) افتاده است، نظر فقها را در دو مبحث مجهول المالك و لقطه مطرح و تصريح كرد: تصرف در اموال مجهول المالك جايز نيست.

كارشناس مسؤول استفتائات و پاسخگويي به مسائل شرعي افزود: لقطه آن است كه صاحبش آن را گم كرده و در اختيارش نباشد كه احكام مخصوص خود را دارد، به عنوان نمونه اگر مالي از يك درهم بيشتر باشد، بايد تا يكسال اعلام كند.

وي درباره مال مجهول المالك كه صاحبش آن را گم نكرده باشد، اما مشخص هم نيست، گفت: حضرت امام خميني در تحريرالوسيله فرمودند كه اگر شخصي مي‌داند كه صاحب مال از آن اعراض كرده و به آن ديگر چشم داشتي ندارد، مي‌تواند استفاده كند اما اگر يقين نداشته باشد، استفاده از آن جايز نيست.

حجت الاسلام والمسلمين مظاهري در پاسخ به اين سؤال كه آيا گوشي‌هاي همراه و يا رايانه‌هاي لوحي (تبلت) كه داراي نرم افزار قرآن است، حكم قرآن را دارد، اظهار داشت: اينها حكم قرآن را ندارند و مسائلي كه درباره قرآن است بر اينها صدق نمي‌كند.

وي همچنين با اشاره به اهميت عزاداري در ديدگاه فقها، سه شرط اساسي را براي يك عزاداري حسيني برشمرد و با ابراز تأسف نسبت به برخي عزاداري‌ها كه بدون رعايت موازين شرعي برگزار مي‌شود، ابراز كرد: عزاداري بايد سبب وهن مذهب نشود و مكتب تشيع را بي ارزش نكند.
اين كارشناس حوزوي ادامه داد: برخي عزاداري‌ها مناسب مكتب اهل بيت(ع) و سيره شهدا نيست؛ عزاداري نبايد ضرر قابل توجهي براي بدن و روح داشته باشد.

وي در پاسخ به ترتيب نماز قضا نيز گفت: براي نماز قضا در روزهاي متفاوت ترتيب لازم نيست، مگر در ظهر و عصر، مغرب و عشا، آن هم از يك روز كه لازم است ترتيب رعايت شود؛ يعني اول بايد ظهر و پس از آن عصر خوانده شود.
مرجع : حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما