تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
۰
کد مطلب : ۲۲۰۵۲

واقعه عاشورا باید بر روی معرفت نوشتاری نمایشنامه‌نویس تأثیر بگذارد

واقعه عاشورا باید بر روی معرفت نوشتاری نمایشنامه‌نویس تأثیر بگذارد
رضا شاهبداغی، نویسنده و کارگردان تئاتر، گفت: دوشنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۸ با اجراخوانی نمایشنامه «بی‌وقتی» در دومین همایش سوگنامه‌ها و سوگچامه‌ها که در تماشاخانه ماه حوزه هنری برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم.

وی گفت: طبق تجربیات گذشته‌ام در حوزه نمایشنامه‌نویسی، «بی‌وقتی» نیز فاقد خط روایتی مشخصی است که بتوانم آن را در یک خط خلاصه و بیان کنم بلکه صرفاً اشارات زبانی و نمایشی در مورد مضمون کلی مبارزه و مقابله با ظلم و بیداد را بن‌مایه نگارش نمایشنامه‌ام قرار داده‌ام که البته این اتفاق به آن دلیل که برگزارکنندگان برنامه «سوگنامه‌ها و سوگچامه‌ها» دست ما را در ارائه نمایشنامه باز گذاشتند.

شاهبداغی تصریح کرد: با وجود این، معتقدم که منظور از نمایش عاشورایی، تنها آن دسته از آثار نمایشی نیست که به اصل واقعه و پیرامون آن پرداخته باشند؛ بلکه مراد دریافت پیام این قیام است که باید همچون معرفتی در نوشتار و اندیشه نمایشنامه‌نویس متجلی شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: ظلم و بیداد در تمام اعصار بشری جریان دارد و باید به دنبال مصادیق آن و ایستادگی و پایمردی افرادی در برابر آن که به نوعی تکرار واقعه عاشورا به عنوان یک فاجعه انسانی است در روزگار کنونی بود و به طرح آن در قالب یک نمایش عاشورایی اقدام کرد.

وی در پایان گفت: اغلب آثار این همایش اجراخوانی می شوند که به نظر من چیزی حد فاصل نمایشنامه‌خوانی و اجرای صحنه‌ای نمایش است؛ معمولاً در نمایشنامه‌خوانی آثاری که واقع‌گرا هستند، خواندن شرح صحنه ممکن است برای مخاطب کسالت‌بار باشد لذا اجراخوانی می‌تواند تا اندازه‌ای از انفعال نمایشنامه‌خوانان کاسته و مقداری عمل را وارد فضای نمایش کند که به پویایی آن کمک می‌کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما