تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۱۹۶۵

برگزاری خطابه‌های علمی درباره فرهنگ عاشورا

برگزاری خطابه‌های علمی درباره فرهنگ عاشورا
حجت‌الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه ملی، یکشنبه شب در مجلس عزاداری حضرت اباعیدالله الحسین(ع) در هیئت جان نثاران حضرت رقیه (س) مسجد نور کاشان گفت: برگزاری خطابه‌های علمی در فرهنگ عاشورا و بیان موضوعات مربوط به عاشورا مهم‌ترین راهکارهای نهادینه کردن فرهنگ عاشورا در جامعه است.

وی افزود: اگر فرهنگ عاشورا در جامعه نهادینه شود کمترین مشکلات را در جامعه شاهد خواهیم بود و آمار بسیاری از معضلات اجتماعی و آسیب های اجتماعی کاهش خواهد یافت و جامعه به سوی اصلاح پیش خواهد رفت.

حجت‌الاسلام محمدی در ادامه با اشاره به لزوم اهمیت عاشورا و کربلا در فرهنگ اسلامی یادآور شد: با زنده نگه داشتن عاشورا و کربلا اسلام در جهان بیمه خواهد شد و اقتدار اسلام رو به افزایش خواهد رفت.

وی راز ماندگاری فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین(ع) را رهبری سید الشهداء(ع) دانست و تأکید کرد: محرم و عاشورا یک حادثه معمولی تاریخی نیست که بتوان از کنار آن به‌سادگی گذشت.

این استاد حوزه و دانشگاه از ماه محرم به‌عنوان ماه ایثار و ازخود گذشتگی و آزادگی و شجاعت نام برد و افزود: اثرات معنوی ماه محرم که سرچشمه جوشان امام حسین(ع) است باید در زندگی شیعیان این امام بروز و ظهور داشته باشد. اگر شیعه امروز در اوج عزت و عظمت است به دلیل ارادتی است که به محرم و عاشورا و کربلا و تکیه بر نام سالارشهیدان امام حسین(ع) است که نگذاشت انسان های آزاده تحت ستم ظالمان باشند.

وی در ادامه از امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یکی از درس‌های مکتب عاشورا و امام حسین(ع) نام برد و با اشاره به این که امر به معروف و نهی از منکر نباید هیچ‌گاه در جامعه اسلامی مورد غفلت قرار گیرد، گفت: تاثیر امربه معروف و نهی از منکر اگر زبانی انجام شود از تاثیر مشت پولادین حکومت ها بیشتر است.
محمدی آگاه‌سازی مردم نسبت به آداب و شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر در سطوح مختلف را یکی از راه‌های اساسی ترویج این فریضه در جامعه اعلام کرد و گفت: اگر در این امر موفق باشیم گام بلندی در احیای این فریضه برداشته‌ایم.

به گفته وی یکی از دلایلی که مردم کمتر به فریضه امر به معروف و نهی از منکر توجه می‌کنند عدم اطلاع و آگاهی از ابعاد مختلف این فریضه است که به نظر می‌رسد در این زمینه خوب اطلاع‌رسانی نمی‌شود در حالی که این کار وظیفه همه آحاد جامعه به‌ویژه رسانه‌ها است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما