تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۱۷۵۲

تعطیلی جشنواره‌های تئاتر دینی، جریان خلاق هنر اسلامی را مخدوش می‌کند

تعطیلی جشنواره‌های تئاتر دینی، جریان خلاق هنر اسلامی را مخدوش می‌کند
عباس جان‌فدا، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی، گفت: زمینه برای انجام تجربیات نو در عرصه نمایش‌های دینی و مذهبی در مقایسه با میزان علاقه‌ای که گروه‌های تئاتری به ویژه نسل جوان نسبت به فعالیت در این عرصه دارند، فراهم نیست.

وی گفت: دیدگاه در مورد تولیدات نمایشی با موضوعات دینی و مذهبی همچنان سنتی است و منطبق با آن چیزی است که سالهای سال متداول بوده است و برای ایجاد رغبت در میان مخاطبان امروزی برای آنکه به تماشای اینگونه نمایش‌ها بنشینند نیاز به نوآوری در چرخه تولید نمایش داریم.

کارگردان نمایش رضوی «دو چرخ موازی» ادامه داد: بهترین بستر و زمینه فعالیت در عرصه تئاتر دینی و مذهبی و به نوعی ایجاد خلاقیت و نوآوری در پرداختن به این موضوعات برگزاری جشنواره‌های گوناگون تئاتر است که در آن به ویژه نسل جوان تئاتر به آزمون و خطا در این مورد که آیا می‌توانند با دیدی کاملاً متفاوت از آنچه تاکنون در زمینه نمایش دینی شاهد آن بودیم، نمایش تولید کنند بپردازند.

جان‌فدا تصریح کرد: برگزاری چند دوره جشنواره تئاتر رضوی و جشنواره تئاتر عاشورائیان در طی سالهای اخیر این ادعا را به اثبات رساند که می‌توان با ایجاد فرصت مناسب و برابر به شرط اعتمادزایی نسبت به فعالیت نسل جوان تئاتر، شاهد نگاهی نو به مقوله تئاتر دینی بود که مصداق این مدعا نیز تولید و اجرای موفق بسیاری از نمایش‌هایی بود که تحسین مخاطبان و منتقدان تئاتر را به دنبال داشت و از آن طرف موجب معرفی نسلی جوان و پویا و خلاق به بدنه حرفه‌ای تئاتر شد.

نویسنده نمایش مذهبی «جفت شیش» ادامه داد: متأسفانه علیرغم تأثیر مثبت و موفق جریان‌هایی همچون جشنواره تئاتر رضوی و عاشورائیان که بعدها با ادغام چند جشنواره دیگر به تئاتر حقیقت و سپس تئاتر صاحبدلان تغییر نام داد اما به دلایلی نامعلوم تداوم برگزاری آنها مسکوت باقی ماند که این خود موجب قطع شریان پویا و جریان‌ساز تئاتر دینی و مذهبی شد.

وی در پایان گفت: اگر مسئولان تئاتر کشور به فکر پویایی، تداوم تئاتر دینی و مذهبی به عنوان یکی از ابزارهای مهم ترویج فرهنگ دینی و اسلامی هستند، باید به ترمیم و احیای جشنواره‌هایی که پیشتر برگزاری چند دوره نسبتاً موفق را پشت سر گذاشتند، پرداخته و زمینه را برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر تئاتر دینی فراهم نمایند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما