تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۲۲:۰۱
۰
کد مطلب : ۲۱۷
مدرس دانشگاه تهران:

برداشت صحیح از عاشورا، سبب تحول در جامعه می شود

برداشت صحیح از عاشورا، سبب تحول در جامعه می شود
به گزارش خیمه، مدرس دانشگاه تهران در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد با اشاره به واقعه عاشورا گفت: امام حسین(ع) برای احیا دین جدش حضرت محمد (ص) قیام کرد تا گوهر دین مجددا در جامعه برپا شود.

دکتر ناصر مهدوی با اشاره به شرایط اجتماعی که قبل از قیام امام حسین(ع) حاکم بود گفت: عاشورا سبب شد تجمل گرایی، ظاهر پرستی، کم رنگ شود و پیام قدسی پیامبر زنده گردد.

وی با بیان این که عاشورا برای اصلاح دین و احیا معروف ها بود خاطر نشان کرد: امام حسین (ع)در ابتدا به عنوان یک مصلح اجتماعی و بعد به عنوان یک مصلح دینی توانست رسالت خود به خوبی به انجام برساند.

این مدرس دانشگاه شهید بهشتی افزود: قیام امام حسین(ع) خون را در رگ انسان های مرده بیدار کرد و باعث حرکت و تکاپو در جامعه گردید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که اگر پاسداشت عاشورا صرفا با روضه خوانی و گریه سپری گردد بر این قیام عظیم جفا شده است، اظهار داشت: باید از این الگو که می تواند ذائقه ها را دگرگون سازد به درستی بهره برداری نماییم.

مهدوی ادامه داد: اگر برداشت های عمیق از عاشورا شود، درس های بزرگی در بردارد که می تواند بستری برای تحول در جامعه باشد.

وی با بیان این که اشک ها باید صرف عشق و ارادت به امام حسین (ع) گردد گفت: این عشق سبب پیروی از امام می گردد که خود باوری را به همراه خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه بخش های زیادی از عاشورا را مغفول مانده دانست و گفت: به غیر از رسالت و وظیفه ای که بر عهده امام حسین (ع) بود شخصیت فردی ایشان نیز بسیار والا و قابل بررسی است.

وی اصلاح جامعه، به پاداشتن معروف ها در جامعه و رساندن انسان ها به عزت، سربلندی و آزادی را از جمله رسالت های امام حسین (ع) برشمرد و با اشاره به عدم بیعت آن حضرت با حکومت فاسد بنی امیه گفت: آن حضرت اگر حکومت و قواعد تلخ را به رسمیت می شناخت، هم بزرگی خود را از بین می برد و هم با این بیعت زمینه گسترش ظلم و ستم در جامعه را فراهم می آورد.

مهدوی همچنین نگاه حق طلبانه، عزت طلبانه، آزادی خواهانه را از جمله دیدگاه های عاشورا برشمرد و گفت: امام حسین(ع) پیروان خویش را نیز به سوی این مسیرها دعوت کرد که ما نیز باید به این نگاه ها توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان این که شب عاشورا تراژدی عمیق برای تمام بشریت است گفت: علی رغم آزادی عمل که شب عاشورا امام حسین(ع) به یاران خویش دادند انسان هایی ماندند که می دانستند مرگ در انتظار آنهاست اما دست از خود کشیدند و جاودانه گشتند.

مدرس دانشگاه تهران دست یابی به جامعه ای عزت مدار و پرورش انسان عزت مدار را را نیز از اهداف امام حسین(ع) در عاشورا برشمرد و خاطر نشان کرد: باید با نگاه عمیق تر به عاشورا، درس های بیشتری از این واقعه عظیم بیاموزیم و تاثیر بیشتری در روح و روانمان ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عشق و عرفان را نیز در عاشورا متبلور دانست و گفت: عاشورا صحنه هنرنمایی است که انسان را از زندان روح آزاد می سازد.

مهدوی افزود:کربلا برای معرفی طبیب برای کاهش بیماری دل و رهانیدن انسان از از بندگی، خود برستی، طمع، حسادت است.

وی در پایان با اشاره به برخی از اشعار مولانا درباره حادثه عاشورا به بیان گوشه ای از تجلی عشق و عرفان در عاشورا پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما