تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
۰
کد مطلب : ۲۱۵۷۲

نخل‌برداري كهن‌ترين آيين عزاداري امام حسين (ع) در يزد

نخل‌برداري كهن‌ترين آيين عزاداري امام حسين (ع) در يزد
مراسم نخل برداري كه در يزد سابقه ديرينه دارد، با حضور گسترده مردم از سراسر استان، كشور و حتي خارج از كشور در يزد برگزار شد.

نخل برداري در واقع نماد تشييع پيكر شهداي كربلا به ويژه سرور و سالار شهيدان، حضرت ابا عبدالله الحسين است.

نخل، سازه اي چوبي و بلند پيكر و پهن پيكر است كه براي بلند كردن آن به حضور صدها مرد قوي هيكل نياز است و البته ابعاد نخل ها در مناطق مختلف استان متفاوت است.

بزرگترين نخل در استان يزد، نخل حسينيه امام تفت و بعد از آن نخل ميدان اميرچخماق و نخل ميدان بعثت است كه در ايام مختلف سال در مقابل حسينيه ها گوشه نشين هستند و در روز عاشوراي حسيني به خروش در مي آيند.

نخل به نماد عزاداري در يزد تبديل شده است

نخل ها در واقع در طول يك قرن گذشته، به نماد عزاداري در يزد تبديل شده اند و براي مردم مراسمي ويژه و داراي احترام به شمار مي رود.

نذورات مردم، قرباني كردن دام، سينه زني و اشك ريختن در عزاي حسين (ع) و يارانش نشاني از اهميت مردم يزد به مراسم نخل برداري است.

نخل برداري نيز، تشييع نمادين براي شهداي كربلاست، امام و شهدايي كه تشييعي متفاوت از همه انسانها داشتند، تشييعي كه به جاي آنكه پيكر بر شانه هاي عزاداران قرار گيرد، سرها بر نيزه هاي عداوت قرار گرفت.

نخل برداري نمادي از تشييع پيكر شهداي كربلاست

اين بي حرمتي، داغي بر دل تاريخ گذاشت كه مردم يزد امروز با گذشت بيش از هزار و ۴۰۰ سال از آن واقعه تاريخي، هر سال براي امام حسين (ع) مراسم تشييع پیکر برگزار مي كنند تا شايد مرحمي براي زخم دل خود بيابند.

يكي از پژوهشگران فرهنگ عامه يزد در مورد آيين كهن عزاداري و نخل برداري در يزد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نخل سازه اي چوبي است كه با چوب اسکلت بندی شده است و برای پایه­ های آن، چهار قطعه چوب به صورت عمودی در چهار طرف و برای بلند کردن آن چند قطعه چوب به صورت افقی تعبیه شده است.

صديقه رمضانخاني عنوان كرد: برای بستن آن، تعدادی از خدام حسینیه از صبح هشتم محرم دست به کار می شوند. آنها بر روی پارچه مشکی و در جلو و عقب آن، خنجر، آیینه ­های بزرگ و نیز یک سازه چوبی به شکل سرو در جلو و عقب نصب می کنند که این کار تا ظهر روز نهم محرم (تاسوعا) ادامه می­ یابد.

هر عنصر به كار برده شده در نخل، نمادي از يك شهيد كربلاست

وي افزود: هر عنصر به كار برده شده در نخل، نمادي از يك حادثه و متعلق به شخصي در حادثه كربلاست.

رمضانخاني خاطرنشان كرد: مردم و عزاداران هر کدام از عناصر به کار برده شده در نخل را نمادی از یک حادثه و متعلق به شخص خاصی در حادثه کربلا می دانند.

وی در تشریح برخی از این نمادها عنوان کرد: چوب نخل به عنوان پیکر سیدالشهدا، سیاهپوش کردن به عنوان پارچه سیاه روی پیکر، شمشیر و نیزه ها به علامت تیر و نیزه های وارد شده بر بدن امام حسین (ع)، سرو نخل به عنوان قد و قامت علی اکبر (ع)، آیینه به عنوان نور وجود مبارک امام حسین(ع)، علمهایی که بر نخل بسته می شود به عنوان علمدار امام حسین(ع)، زنگهایی که در قدیم بر آن می بستند به عنوان زنگ کاروان امام حسین(ع)، عزادارانی که نخل را بر می دارند به عنوان تشییع کنندگان و... و. برای مردم شناخته شده است.

مراسم نخل برداري از صبح امروز در مناطق مختلف استان يزد آغاز شده و برخي از مراسم ها بلافاصله بعد از برگزاري نماز ظهر عاشورا برگزار مي شود.

در برخي حسينيه ها نظير حسينيه شاه ابوالقاسم يزد اين مراسم در عصر روز عاشورا، همان زمان كه ذوالجناح بدون سوار راهي خيمه ها شد، برگزار مي شود.

فريادهاي يا حسين (ع)، يا عباس (ع)، يا زينب (س)، يا علي (ع) با برداشتن نخل تن هر بيننده اي را به لرزه در مي آورد.

امروز همچنين صدها قرباني بر پاي نخل ذبح مي شود و گوشت آن ميان مستمندان توزيع شده يا در آشپزخانه حسينيه ها و مساجد، شام مراسم شام غريبان را با آن تهيه مي كنند.

حال و هواي عزاداري در يزد شور ديگري دارد و صدها توريست نيز از كشورهاي مختلف در مراسم آييني عزاداري در شهرستانهاي يزد و تفت حضور يافته اند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما