تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۱۲۸۰

«برج ۱۱۰» به ناشر سپرده شد/ پرداختن به امام علی(ع) در قالب رمانی فانتزی

«برج ۱۱۰» به ناشر سپرده شد/ پرداختن به امام علی(ع) در قالب رمانی فانتزی
فیروز زنوزی‌جلالی، نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار، از اتمام نگارش «برج ۱۱۰» خبر داد و گفت: مدت ۲۰ روز است که اثرم را به ناشر تحویل داده‌ام و هم‌اکنون این کار برای کارشناسی ارائه شده و کار من با آن به پایان رسیده است و مراحل بعدی کار از جمله گرفتن مجوز و چاپ، توسط ناشر انجام خواهد شد.

دلایل طولانی شدن کار نگارش
وی با بیان اینکه «برج ۱۱۰» در ۵۹۰ صفحه و در گونه ادبیات داستانی نوشته شده است، یادآور شد: برای نگارش این اثر حدود چهار سال کار کرده‌ و چند بار آن را بازنویسی کردم و به رغم اینکه مدت زمان قرارداد نگارش کتاب به پایان رسیده و از ناشر نامه‌ای در این باره به دستم رسیده بود، به آن تن ندادم و گفتم که تا زمانی که اثر مرا راضی نکند، آن را برای چاپ ارائه نمی‌کنم.
زنوزی‌جلالی درباره اینکه آیا کار نگارش «برج ۱۱۰» به وی سفارش داده شده بود، اظهار کرد: این اثر به صورت سفارشی نوشته شده است و بر اساس قرارداد، قرار بود که آن را در زمان مشخصی ارائه دهم، ولی این داستان بسیار سنگین بود و از این نظر، نگارش کاری که باید به ناشر تحویل می‌دادم، زمان طولانی‌تری را به خود اختصاص داد.
این نویسنده کشورمان درباره قراردادی که با ناشر بر سر این کتاب بسته بود، گفت: از ابتدا با ناشر قرار بستیم که این کتاب را در ۳۰۰ صفحه به نگارش درآورم و تحویل دهم، ولی کار دو برابر شد و در ۵۹۰ صفحه به نگارش درآمد. این رویکرد می‌طلبید که زمان بیشتری را برای نگارش آن صرف کنم.

نویسندگان به تکرار دچار شده‌اند
زنوزی‌جلالی در ادامه اظهار کرد: نویسنده باید زمانی به نوشتن یک اثر دست بزند که موضوع و فکر جدیدی برای نگارش داشته باشد. متاسفانه معضل کشور ما در این باره این است که نویسنده آثار حوزه‌ خود را تکرار می‌کند.
وی ادامه داد: این رویکرد در فیلم‌های سینمایی نیز دیده می‌شود و پس از اینکه یک فیلم به اصطلاح مورد توجه قرار گرفت و گُل کرد، مرتب مشابه آن ساخته می‌شود که آن موضوع را به کلیشه تبدیل می‌کند.
زنوزی‌جلالی با تأکید بر اینکه تلاش کرده است در «برج ۱۱۰» موضوعی بکر را ارائه دهد، گفت: نام این رمان یک پارادوکس است. ۱۱۰ جمع حروف ابجد نام امام علی(ع) است و برج نیز یک ساختار مدرن امروزی است که در اینجا دو بحث سنتی و دینی با وجه مدرن جوش می‌خورند و پارادوکس و تناقض ایجاد می‌کنند.

جهانی فانتزی که به امام علی(ع) ختم می‌شود
وی درباره فضای داستان گفت: این فضا، بیانگر یک جهان فانتزی کامل است که سرانجام آن به حضرت علی(ع) ختم می‌شود. در این رمان ۵۹۰ صفحه‌ای، هیچ جا نامی از امام علی(ع) آورده نشده است و مخاطب باید حضور امام را در داستان احساس کند.
زنوزی‌جلالی با بیان اینکه «برج ۱۱۰» کار تازه‌ای در حوزه داستان است، تصریح کرد: به پرورش فکر نویسنده خیلی اعتقاد دارم و در این حوزه نویسنده خیلی باید بیندیشد و فکر کند. هسته اصلی و فکر اولیه این کتاب را از پنج سال پیش داشتم، ولی طرحی که از ابتدا داشتم، با این که اکنون نوشته‌ام، متفاوت بود.

ایده جدیدی را به جامعه ادبی ارائه کردم
وی عنوان کرد: فکر اولیه را از یک موضع دیگر داشتم و نمی‌دانستم جزء جزء آن چیست. وارد دریایی شدم و گذاشتم موج مرا با خود ببرد. «برج ۱۱۰» مرا با خود به وادی‌هایی برد که برایم خیلی عجیب بود. در مجموعه در نگارش همه آثارم به این شکل عمل می‌کنم.
زنوزی‌جلالی افزود: سرانجام آنچه به نگارش درآمد مرا راضی کرد و در حوزه مذهبی و کار برای امام علی(ع) اثر تازه‌ای است که سعی کرده‌ام موضوع تازه‌ای داشته باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما