تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۹
۰
کد مطلب : ۲۱۰۸۴

امام حسین (ع) را خرج گرم کردن مجلستان نکنید

امام حسین (ع) را خرج گرم کردن مجلستان نکنید
جواد حیدری 16 مهرماه در جمع دانشجویان مداح هیات‌های مذهبی دانشجویی سراسر کشور در مشهد در خصوص مقتل خوانی و روضه خوانی در مجالس اهل بیت(ع) به نگارش کتب مقتل در اواخر عمر تمام علما اشاره کرد و گفت: برای چیزهای که می‌گوییم باید ملاک داشته باشیم گاهی یک چیزهایی می‌گوییم که در شأن امامزادگان هم نیست؛ اگر امام شناسی قوی باشد این مسئله حل می‌شود.

وی با انتقاد از خواندن روضه‌های باز توسط برخی مداحان گفت: برخی‌ها امام حسین(ع) را خرج گرم کردن مجلسشان می‌کنند، لازم نیست روضه را خیلی خرج کنید. قدیمی‌ها با مدح اهل بیت(ع) مجالس را گرم می‌کردند سپس به روضه اشاره می‌کردند.

این شاعر اهل بیت(ع) تأکید کرد: امام حسین(ع) را خرج امام حسین(ع) کنید هر چیزی را که مُد می‌شود نخوانید، مدگرا نباشید.

حیدری با بیان اینکه چند سالی است روضه گودال مُد شده است، گفت: بعضی از علما می‌گویند اصلا این روضه‌ها را نخوانید.

وی با اشاره به نوع روضه‌خوانی و استفاده از مقتل‌ها عنوان کرد: روضه‌ها را طوری بخوانید که نشود ایرادی به آن گرفت.

این شاعر اهل بیت(ع) بزرگترین آفت روضه خوانی مخصوصا بین جوانان را استفاده از مقتل شنیداری بیان کرد و گفت: تا خودتان در کتاب‌ها نخوانده‌اید مقتل نگوید. هیچ مقتلی بدون اشکال نیست بنابراین هیچ کتابی را صد درصد درست نیست و شما هم صد درصد آنها را قبول نکنید.

حیدری برای استفاده از مقاتل، خواندن چند باره کتاب‌ها و مقاتل را توصیه کرد و در تعریف مرثیه گفت: مرثیه این است که در آن حتما مدح باشد؛ اول مدح بخوانید و بعد روضه مجلس را با مدح شروع کنید و با مدح آن را گرم کنید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روضه هر چیزی می‌توانید بخوانید زمان حال، نقل قول، مستند و ... به شرط اینکه امام شناسی قوی داشته باشید.
مرجع : خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما