تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۲۶
۰
کد مطلب : ۲۱۰۸
یک منتقد سینما:

فیلمی که در آن سينه‌زنی، نوحه‌خوانی و عزاداری باشد تنها فیلم دینی نیست

به گزارش خیمه، در دومين روز از پنجمين فستيوال فصلی فيلم شيراز كه به موضوع «سينمای زن در سينمای ايران» اختصاص دارد، فيلم «به همين سادگی»، ساخته رضا ميركريمی، در تالار حافظ شيراز به نمايش درآمد و سپس «احمد طالبی‌نژاد»، فيلمنامه نويس، كارگردان و منتقد سينمايی، به بررسی آثار ميركريمی پرداخت.

طالبی‌نژاد، فيلم‌های «ميركريمی» را دينی‌ترين و مذهبی‌ترين فيلم‌های سينمای ايران دانست و گفت: رضا‌ ميركريمی در اولين اثرش، «بچه‌های مدرسه همت»، خالصانه با موضوع بچه‌های روستا برخورد كرده است و به اعتقاد من «كودك و سرباز» بهترين فيلم ايشان است و «زير نور ماه» يك تابوشكنی در رابطه با يك طلبه جوان و مدارس علميه بود و موضوع اين فيلم، موضوعی بود كه هيچ‌كس تا آن زمان جرأت نمی‌كرد سراغ آن برود.

وی مهم‌ترين و معروف‌ترين فيلم ميركريمی را «خيلی دور، خيلی نزديك» دانست و افزود: فيلم دينی تنها به فيلمی گفته نمی‌شود كه در آن سينه‌زنی، زنجيرخوانی و نوحه‌خوانی و عزاداری باشد.

طالبی نژاد در ادامه گفت: در فيلم‌های ميركريمی به موضوعات دينی توجه زيادی می‌شود تا جايی كه وی در فيلم «اينجا چراغی روشن است»، سقف امامزاده را بر می‌دارد و بر روی خانه مردی محتاج می‌گذارد.

وی گفت: سينمای رضا ميركريمی سينمای واقعی دينی است، نه تظاهرات كه در خيلی از فيلم‌ها وجود دارد، آن حجب و حيای طاهره در طول فيلم همان اعتقادات دينی و اخلاقی اوست و باعث می‌شود كه خانواده را با تمام آن مشكلات رها نكند.

طالبی‌نژاد با تأكيد بر اين نكته كه «‌به همين سادگی‌» فيلم بی‌خاصيتی نيست، گفت: چيزی كه در فيلم بر روی آن تأكيد می‌شود، زنی معلق بين مكان و دو زمان است و پيش از اين هم در فيلم‌های «هامون»، «سارا» و «پری» داريوش مهرجويی هم ديده‌ايم كه نسلی كه بعد از انقلاب شكل گرفته، مثل زن‌های بين 40 تا 45 سال، كه تكليفشان با خودشان و زندگی‌شان مشخص نيست و با وجود پيشرفت تكنولوژی و ارتباطات طرز تفكری سنتی و قديمی دارند.

طالبی‌نژاد خاطر نشان كرد: ما در برزخ به سر می‌بريم، يكی از ويژگی‌های فيلم «به همين سادگی»، هم اين است كه مثل بسياری از فيلم‌های ديگر بی‌خاصيت نيست و ذهن را به خودش مشغول می‌كند.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما