تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۶
۰
کد مطلب : ۲۰۹۸۴

عزاداری و مداحی، وسیله ای برای گسترش فرهنگ توحیدی و عدالت است

عزاداری و مداحی، وسیله ای برای گسترش فرهنگ توحیدی و عدالت است
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، دکتررحیم پورازغدی در گردهمایی مسئولان و اعضای شوراهای هیئات مذهبی وهیئت رئیسه کانون مداحان استان تهران گفت: عزاداری و مداحی، وسیله ای تربیتی برای گسترش فرهنگ توحیدی و عدالت و احیای شعائر الهی و تعظیم آنهاست.

دکتررحیم پورازغدی، در سخنان مهمی به آفات و آسیب های محافل عزای سید الشهدا(ع) و مراسم های سوگواری شهادت اهل بیت(ع) اشاره کرد.

استاد رحیم پورازغدی،‌ شور و عشق توأم با آگاهی و شعور دینی را لازمه جلسات هیئات دانست و افزود: اگر عشق و علاقه وجود داشته باشد اما فلسفه این حادثه تاریخی برای مخاطب، مجهول و ناشناخته باشد، تأثیرگذار نخواهد بود، و اگر معرفت و آگاهی را حفظ کنیم اما شور و عشق و حرکت نباشد، آثاری در پی نخواهد داشت، بنابراین زنده نگهداشتن حرکتی که دشمنان اسلام بارها در طول تاریخ هزار و چند صد سال خواهان فراموشی و محو نام امام حسین (ع) بودند، بارها حرم مطهرش را تخریب کردند و البته ناکام ماندند، بسیار مهم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تصریح کرد: اولین تظاهرات میلیونی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد، راهپیمایی روز عاشورا و سپس اربعین بود که در آن ایام با نوحه خوانی‌های مکتبی، کمر شاه شکست در دوران دفاع مقدس نیز هیچ عملیاتی را سراغ نداریم بدون ذکر و نام اهل بیت (ع) و هیچ خطی نشکست مگر با اسم اهل بیت(ع). لبنان چگونه با عملیات‌های استشهادی و پیشانی بندهای یا حسین پیروز شد، غزه، عراق و یمن، اینها همه حب امام حسین (ع) است که دنیا را به هم می ریزد، کاخ‌ها را فرو می پاشد، حرکت حسینی هر سال زنده تر می‌شود و موتور تاریخ و مسیر آن را تغییر می دهد.

وی در جمع اعضای شوراهای هیئات مذهبی و کانون مداحان استان تهران، در ادامه تبیین ابعاد مهم عزاداری ها، اظهار داشت: اولین مرثیه خوان پس از واقعه کربلا، حضرت زینب سلام الله علیها بود. خطابه های کوتاه ایشان و علی بن الحسین (ع) به افشای ماهیت دستگاه حاکمیت آن روز منجر شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با استناد به بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری که از اسلام امریکایی و تشیع انگلیسی نام می بردند، خاطرنشان کرد: امروزه نیز دو نوع شیوه عزاداری مرسوم است، هم حسینی و زینبی و هم یزیدی، یکی علیه طاغوت و دیگری به نفع آن. یکی از اقدامات زمان شاه، کمک به عزاداری ها بود و دربار از برخی هیئت ها حمایت می کرد و بعضی دیگر را سرکوب و تعطیل می کرد.

ایشان، نکاتی را با نقل قول از حاج شیخ عباس قمی متذکر شد، از جمله بدعت درعزاداری؛ ریا و عدم اخلاص در عزاداری ها؛ بیان تاریخ با عبارات دروغ، بهانه دادن به دشمن و استفاده از روش هایی که از سوی دشمن مورد بهره برداری قرار گیرد و در ادامه خطاب به مسئولین و اعضای هیئات مذهبی با توصیه براهمیت نماز و قرائت قرآن درمحافل دینی اذعان کرد: قرآن بدون اهل بیت و اهل بیت بدون قرآن انحراف است، هر دو باید با هم باشد.

وی با بیان این نکته که در عزاداری جای هدف و وسیله نباید عوض شود، خاطر نشان کرد: مداحی و عزاداری باید هدف باشد چرا که یک وسیله تربیتی برای اهداف الهی، گسترش و احیای شعائر الهی و تعظیم آنها، بالا بردن پرچم اهل بیت برای هدایت بشر و گسترش فرهنگ توحیدی و عدالت است. اهل بیت الگوهای انساز ساز هستند. اگر فکر کنیم گریه، هدف است و به هر وسیله ای بخواهیم دیگران را بگریانیم این کار می‌شود کاسبی، در حالی که دین برای تجارت اخروی است. گریه دسته جمعی،‌اظهار اعتراض به ظلم، خفقان و دیکتاتوری در معرکه حق و باطل است.

دکتر ازغدی، با انتقاد از زیاد شدن زمان عزاداری، گفت: رغبت و قداست ایام متعلق به اهل بیت باید حفظ شود تا همگان شرکت کنند.

گفتنی است این مراسم در آستانه دو واقعه مهم تاریخی غدیر و محرم، با حضور حجت‌الاسلام نصیر نیک نژاد، مدیرکل، رؤسای ادارات تابعه تبلیغات اسلامی تهران،‌ دکتر زند مقدم، رئیس شورای هیئات مذهبی و خرسندی، رئیس کانون مداحان استان تهران، با محوریت باید و نبایدهای مجالس عزاداری روز سه شنبه هشتم مهر جاری در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما