تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ تير ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۲۷
۰
کد مطلب : ۲۰۶۱
مقام معظم رهبري:

مداحي اهل بيت(ع) بايد هنرمندانه، با محتوا و آموزنده باشد

مداحي اهل بيت(ع) بايد هنرمندانه، با محتوا و آموزنده باشد
به گزارش خیمه، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين مراسم با تبريک ولادت دخت گرامي پيامبر اعظم، صديقه طاهره، فاطمه زهرا را «کلمه الله پرمضمون» و «دريايي ژرف و عميق» دانستند و تصريح کردند: محبت اهل بيت(ع) به ويژه فاطمه زهرا(س) عرصه شايسته‌اي براي هنرنمايي است، بنابراين هرچه صاحبان فکر، ذوق، احساس و طبع ظريف، در اين حقيقت بيشتر تدبر و تأمل کنند، گوهرهاي بيشتري به دست خواهند آورد.

ايشان کمک گرفتن از احاديث اهل بيت(ع) را براي ژرف پيمايي در اين اقيانوس نور و معنويت ضروري برشمردند و به شعرا و مديحه‌سرايان توصيه کردند: به کلمات و روايات ائمه اطهار(ع) مراجعه کنيد و با کمک از اين خاندان، ذوق و هنر، طبع لطيف و حنجره تواناي خود را در خدمت معصومين(ع) قرار دهيد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ظرفيت بسيار بالاي جامعه اسلامي و فضاي تبليغي سياسي دنياي امروز ، «نگاه نو»، «روحيه سرشار از اميد»، «اطمينان به آينده و درک راه آينده روشن ملت ايران» را نياز ضروري اصحاب هنر و رسانه، مجموعه نخبگان، فعالان سياسي، دانشگاهيان و پيشکسوتان جامعه دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامي نه يک حادثه در تاريخ ايران، بلکه پديده‌اي ممتاز در تاريخ جهان و بشر بود که هرچه زمان بگذرد حقايق و آثار آن بيشتر روشن مي‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تأثير معنوي انقلاب اسلامي در جهان
افزودند: قرن‌هاست دنيا يکسره و به سرعت، به سمت فهم مادي از زندگي پيش مي‌رود، اما انقلاب اسلامي ايران در مقابل اين موج عظيم ايستاد و با برافراشتن علم معنويت، گرايش‌هاي معنوي را حتي بين جوانان غربي زنده کرد.

ايشان حمله به اسلام و پيامبر اعظم(ص) را نشانه نفوذ و جاذبه مضاعف اسلام و هراس و شکست امپراتوري مادي غرب دانستند و خاطرنشان کردند: گرايش به پيام اسلام و مکتب اهل بيت(ع) در جهان محسوس و مسلم است، به همين دليل گردانندگان امپراتوري مادي غرب دستپاچه و منفعل شده‌اند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبيين تأثير سياسي انقلاب اسلامي، به مسئله استعمار و روي کار آمدن نظام سلطه و در نتيجه تقسيم دنيا به دو بخش سلطه‌گر و سلطه‌پذير اشاره و خاطرنشان کردند: پس از حدود دويست سال، انقلاب اسلامي در مقابل اين حرکت ايستاد و اکنون سردمداران نظام سلطه يعني مقامات کاخ سفيد به منفورترين سران و سياستمداران دنيا تبديل شده‌اند و شعار مرگ بر آمريکا که مخلوق ملت ايران بود به ديگر ملت‌ها گسترش يافته است.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به دشمني‌ها و تقابل نظام سلطه با مردم ايران پس از حادثه بزرگ انقلاب اسلامي، رهبري شگفت‌آور امام خميني(ره) در سخت‌ترين دوران‌ها را يادآور شدند و خاطرنشان کردند: ملت و جوانان اين کشور حقيقتاًٌ سخن رهبر خود را از دل و جان نوشيدند، فهميدند و دنبال کردند، به همين
دليل همه تلاش‌ها براي منحرف کردن اين انقلاب شکست خورده است و از اين پس هم به فضل الهي شکست خواهد خورد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نقش دولتمردان، سياستمداران، علما ، روشنفکران، و سرايندگان و پرچم‌داران عشق به اهل بيت(ع) را تسهيل حرکت ملت ايران دانستند و افزودند: غفلت، فراموش کردن دشمن، اختلاف و تنبلي از جمله آسيب‌هاي اين حرکت است و همه شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي با نفوذ جامعه ضمن مراقبت از گفتار ، نوشتار و موضع‌گيري‌هاي خود، بايد بدانند اتحاد و اتفاق ، رمز همه پيشرفت‌ها و پيروزي‌هاست.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تلاش مديران و مسئولان بخش‌هاي مختلف کشور خاطرنشان کردند: اگر کسي ايراد و انتقادي هم دارد نبايد طوري مطرح کند که موجب تضعيف مديران شود، بلکه همه بايد کمک کنند تا چنانچه ضعفي هم هست با همدلي برطرف شود.

ايشان در بخش ديگري از بياناتشان با اشاره به نقش و اهميت هنر براي انتقال پيام و مفاهيم خاطرنشان کردند: مفاهيم والا و باارزش با کمک گرفتن از ابزار هنر تا اعماق جان مخاطب نفوذ مي‌کند، به همين دليل مداحي اهل بيت(ع) هرچه هنرمندانه تر، با محتواتر، آموزنده تر، تازه تر، باطراوت تر و همراه با صوت لحن و آهنگ زيباتر باشد ارزش و تأثيرش بيشتر است.

در اين مراسم جمعي از ذاکران، مداحان و شاعران اهل بيت(ع)سروده ها و اشعار خود را در فضايل حضرت فاطمه زهرا(س) قرائت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما