تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
۰
کد مطلب : ۱۸۷۵۹

لزوم توجه شاعران جوان به فلسفه قیام حضرت موعود(عج) در «انتظارسروده‌ها»

لزوم توجه شاعران جوان به فلسفه قیام حضرت موعود(عج) در «انتظارسروده‌ها»
رضا اسماعیلی، مدرس ادبیات دانشگاه تهران درباره وضعیت جامعه ادبی کشورمان در رابطه با شعر مهدوی گفت: خوشبختانه درباره شعر مهدوی یا انتظارسروده، بسیاری از شاعران از دوران پیش از پیروزی انقلاب درباره امام زمان(عج) و فلسفه انتظار اشعاری سروده‌اند و این اشعار در دیوان‌شان موجود است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی این رویکرد بسیار گسترده‌تر شد و شاعران تلاش کردند درباره فلسفه ظهور، انتظار و تصویر جهان‌بینی جهان آرمانی، یا آرمان‌شهر با زبان شعر ورود بیشتری پیدا کنند و اهداف قیام حضرت موعود را به تصویر بکشند.

این کارشناس ادبی در ادامه اظهار کرد: امروز مجموعه شعر هر شاعری را که باز کنیم، مشاهده می‌کنیم که چند سروده را به ساحت امام زمان تقدیم کرده و این رویکرد مطلوبی در این حوزه است.

این مدرس ادبیات ادامه داد: البته طبیعی است که بحث انتظار هم مثل سایر مباحثی که در حوزه شعر آئینی یا سایر شاخه‌های این حوزه مثل شعر توحیدی، نبوی، فاطمی، علوی و عاشورایی کاستی‌هایی دارد که باید تلاش کنیم در ادامه راه، این مسیر را اصلاح کنیم و این زیرشاخه‌های شعر آئینی که شعر مهدوی هم از آن جمله است را به بالندگی و باروری بیشتری برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گاهی متاسفانه دیده می‌شود که شاعران در رابطه با حضرت موعود(عج) نگاهی سطحی دارند. مثلاً به جای اینکه به فلسفه انتظار یا اهداف قیام حضرت موعود بپردازند، صرفاً به مدح و منقبت امام می‌پردازند. در واقع شعر آنان یک مدح ساده و در منقبت امام سروه شده که گاهی حتی توصیف ویژگی‌های ظاهری امام زمان است و درباره گیسو و چشم و سیمای مبارک امام شعر گفته شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: البته هستند شاعرانی که عمیق‌تر به این حوزه نگاه کرده‌اند و نسبت به فلسفه انتظار اطلاعات عمیق‌تری داشته‌ و سعی کرده‌اند اهداف قیام منجی عالم بشریت را در شعر خود به تصویر بکشند و فلسفه و جهان‌بینی انتظار را در شعرشان تصویر کنند.

وی یادآور شد: شاعران این حوزه شاعران پیشکسوتی هستند که گام‌های بلندتری برداشته‌اند و از اول انقلاب اشعاری با موضوع انتظار سروده‌اند مثل م. موید، سیدعلی موسوی گرمارودی، زنده‌یاد طاهره صفارزاده و شاعرانی که در این حوزه کارهای مانا و ماندگاری خلق کرده‌اند.

اسماعیلی در ادامه افزود: همچنین اساتیدی همچون حمید سبزواری، محمود شاهرخی و امیری فیروزشاهی و شاعرانی که در سبک کلاسیک، شامل قالب‌های غزل و قصیده به تبیین قیام و اهداف موعود پرداخته‌اند از این جمله هستند که سعی کردند فلسفه انتظار را در قالب شعر بیان کنند.

این مدرس ادبیات اظهار کرد: شاعرانی هم هستند که در این حوزه فقط به دانسته‌های خود اکتفا کردند و مطالعات کاملی نسبت به فلسفه انتظار نداشتند و شعرهایشان در سطح باقی مانده و بیشتر مدح و منقبت امام عصر(عج) است و حکمت در اشعار آنها کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کنونی جهان اسلام و موضوع انتظار عنوان کرد: امروز انتظار به ویژه با وضعیت جهان اسلام که به بیدارگری در آن نیاز داریم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و با استفاده از ابزار شعر در مسیر بیداری اسلامی و آگاهی‌بخشی گام برداریم.

اسماعیلی تصریح کرد: باید سعی کنیم که شعر مهدوی و انتظارسروده‌ها هم با این رویکرد سروده شوند و این شعرها با توجه به این مسائل گفته شود تا تاثیرگذار باشد و حرکتی در جامعه ایجاد کند.

وی با اظهار خرسندی از اینکه شاعرانی همچون مجاهدی و سنگری به این مسائل توجه مطلوبی نشان داده‌اند، گفت: خوشبختانه مجاهدی و سنگری این ظرایف و دقایق را بیان می‌کنند و شاعران را به این حوزه توجه می‌دهند. در شعر آئینی مضمون، محتوا و اندیشه حائز اهمیت بسیار است و باید شعر آئینی به ویژه مهدوی با فلسفه قیام حضرت موعود سروده شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما