تاریخ انتشار
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۱
۰
کد مطلب : ۱۸۵۹۱

هر مداح با تجربه و خوش صدایی نمیتواند وظیفه سنگین تدریس را برعهده بگیرد

هر مداح با تجربه و خوش صدایی نمیتواند وظیفه سنگین تدریس را برعهده بگیرد
بيان شخصيت و ماهيت و به طور كلي وصف كردن شخصي خاص را با آويي دلنشين و كلماتي وزين و زيبا را مداحي گويند. شيعيان بر پايه سنتي خاص از دير باز مدح و منقبت اهل بيت (ع) را جزئي از زندگي ديني و معنوي خود داشته اند و از آنجا كه عظمت و مقام آل الله به حق در خور ستودن و بيان است ارائه اين عظمت و جايگاه در قالبهاي خاص و منطبق بر نغماتي دلنشين هميشه مورد توجه بوده و خواهد بود.

بر همین اساس است که مداحی نميتواند مطلبي سطحي و معمولي تلقي شود و يك نفر براي اين كه بتواند پرچم مداحي اهل بيت (ع) را بدست گيرد بايد در اين راه با توكل به خدا و با توسل به آل الله بسيار تمرين كرده و از تمامي جهات بر اين امر مهم احاطه داشته باشد كه با استفاده از اين موهبت خدادادي هر چه بيشتر دلهاي تشنه عاشقان ولايت علوي (ع) را سيراب كند و توشه اي معنوي در حد كمال براي خود فراهم سازد.

در همین راستا بسیج مداحان سپاه عاشورا برای دومین سال پیاپی دوره های تخصصی آموزش مداحی را در محضر اساتید بزرگ و بنام استان آغاز نموده است.

جواد غفاری مسئول بسیج مداحان سپاه عاشورا و رئیس هیئت رزمندگان استان در گفتگو با آناج با تبیین این حرکت گفت: شناخت هیئت ها، اشعار، آسیب شناسی اجتماعی، تربیت مداح،سخنران و رشد فکری و عقیدتی سرحلقه ها، نقطه قوت این دوره های تخصصی آموزش مداحی است که در رشته های احکام، قرآن، نواها، اعتقادات و مکتب شناسی به تربیت نیرو می پردازد.

وی در ادامه افزود: ۴۷ نفر از بانوان حاضر در کلاسهای مداحی، صاحب کرسی و کلاس در سطح شهر میباشند.

غفاری گفت: در این دوره از اساتید برجسته ای چون حاج مهدی خادم آذریان، حجت الاسلام نظری، دکتر اسدالهی استفاده میکنیم.

حاج مهدی خادم آذریان از اساتید کلاسهای مداحی بسیج مداحان نیز در گفتگو با خبرنگار آناج تاکید کرد: هدف از برگزاری کلاسهای مداحی، صرفا آموزش مداحی نبوده و مهمترین هدف این دورها انتقال ارزش ها و معارف الهی و اسلامی میباشد.

وی درادامه افزود: با توجه به سوابق بنده در آموزش مداحی، دوره ای با کیفیت بسیج مداحان ندیده ام.

خادم آذریان در خصوص استفاده از اساتید مختلف مداح گفت: تدریس غیر از مداحی است. لذا هر مداح با تجربه و خوش صدایی نمیتواند وظیفه ی سنگین تدریس را برعهده بگیرد.

خانم سلیم زاده مسئول خواهران هیئت رزمندگان و مسئول بسیج مداحان خواهران در بخش دیگر گفتگو با آناج در راستای فعالیت بسیج مداحان گفت:پایگاهی که خواهران در آن مشغول فعالیت هستند، شاخه های متعددی دارد. خواهران هم در بخش مراسمات که به صورت استانی و شهرستانی اجرا می شود و هم در بخش آموزش های ویژه ی مداحان فعالیت دارند.

وی در ادامه افزود: البته هم هیئت رزمندگان اسلام و هم بسیج مداحان در زمینه آموزش مداحان نقش مهمی را ایفا می کنند. لکن برای سازماندهی بهتر و انسجام بیشتر برنامه ها، سازمان بسیج مداحان دخالت و نقش بیشتری در زمینه فوق دارد.

سلیم زاده تاکید کرد: مخصوصا اینکه هیئت رزمندگان از آنجایی که فعالیت های ویژه خود را دارد و برنامه های راهبردی معین شده از سوی رهبری را در سطح کلان اجرا می کنند، زیاد در این حوزه ورود نمی کند. سازمان بسیج مداحان در بعد پرورش و آموزش و تقویت بار علمی و معنوی مداحان فعالیت های گسترده ای دارد و همایش هایی به صورت کشوری، با هماهنگی پایگاه مرکزی آن در تهران برگزار می شود. برخی از همایش ها نیز به صورت متمرکز در خود استان برگزار می شود.

وی درخصوص آمار شرکت کنندگان زن گفت: در طی دو دوره ای که ما برنامه مان را اجرا کرده ایم، حدود ۱۵۰ نفر از خواهرانی که مداح بودند و در رشته ی مداحی فعالیت می کردند و سابقه ی مداحی داشتند، در کلاس های آموزشی ما ثبت نام کرده اند. برنامه های آموزشی از تهران به ما ابلاغ می شود و ما برنامه ها را طبق چارت آموزشی تهران اجرا می کنیم. لکن در انتخاب اساتید هر استان بر اساس نیاز عمل کرده و گاهی از اساتید کشوری نیز دعوت می کنیم.

وی تاکید کرد: هدف اصلی سازماندهی خواهران و برادران مداح در سطح استان مقابله با عقاید انحرافی و آگاهی دادن در مورد آنهاست تا مداحان از عقاید و فعالیت های فرقه های مختلف آگاه باشند و آن ها را شناسایی کنند و بدانند که با چه روش هایی خانم ها را به این مجالس می کشانند. تا اگر در جلسات خود چنین مواردی را مشاهده کردند و یا مورد سوال واقع شدند، بتوانند به نحو احسن برخورد کرده و به سوالات پاسخگو باشند.

مسئول خواهران بسیج مداحان گفت: برخی اصول و فنون مداحی، روضه خوانی، دعاخوانی و سخنرانی را نیز آموزش می دهیم تا مطالبی که ارائه می کنند مستند به احکام الهی باشد و یا در عزاداری ها خرافات را تحویل مردم ندهند. در همه حال ما محتاج اهل بیت علیهم السلام هستیم که کمکمان کنند تا در این امر موفق باشیم.

سلیم زاده درخصوص معزلات اجتماعی و عرفان های نو ظهور و آسیب های فکری مورد توجه در کلاسها گفت: مباحثی مثل کیهان شناسی تاثیر زیادی داشت که سرگروه آن ها دستگیر شد. عقاید بانو امین الان در بین خانم ها رواج دارد که به موجب آن برخی دعاهای عجیب و غریب را که سندیت ندارند بین زنان رواج می دهند و ختم قرآن و صلوات هدیه به اشخاص عجیبی را ترتیب می دهند. برخی شبهات و خرافات را درمورد اهل بیت علیهم السلام خصوصا در عزاداری های ماه محرم شایع می کنند. این ها گروه هایی هستند که به نام دین و عرفان جوانان را از دین دلسرد و دلزده می کنند.

وی با انتقاد از فضای عقیدتی شهر گفت: مداحان اکثرا قشر جوان هستند و در نقاط مختلف شهر چه پایین شهر و چه بالاشهر جلساتی را برگزار می کنند و مستمعین زیادی نیز دارند. اما متاسفانه برخی از مسئولان فرهنگی خیلی کوتاهی می کنند.

سلیم زاده درخصوص هزینه دریافتی از متقاضیان گفت: تنها هزینه دریافتی از مداحان ۱۵ هزار تومان است که صرف تهیه جزوه می شود و دستمزد اساتید از سازمان و کمک های مردمی تامین می شود. تا به حال در ازای یک جلسه آموزشی اساتید بیشتر از ۱۵ تومان پرداخت نکرده ایم. اساتیدی که تحصیلات دکتری داشته باشند ۱۵ هزار تومان و اساتیدی که مدرک کارشناسی و ارشد دارند ۱۰ هزار تومان دریافت می کنند.



مرجع : آناج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما