تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۷۶۸۳

آموزش مداحی باید سازماندهی شود / مداح باید قدرت اجتهاد در شناخت مقاتل داشته باشد

آموزش مداحی باید سازماندهی شود / مداح باید قدرت اجتهاد در شناخت مقاتل داشته باشد
محمدرضا سنگری در حاشیه کارگاه دو روزه آموزشی مداحان سراسر کشور اظهار کرد: مدتی پیش در یکی از دیدارها با مقام معظم رهبری ایشان فرمودند که یک مرکز هوشمندی را نیازمندیم که امور آموزش، گزینش و مدیریت مسائل و مباحث مداحی را عهده‌دار باشد.

وی افزود: گرچه سال‌های سال (شاید بیش از یک سده) است که به شیوه استاد - شاگردی و مرید و مرادی در حوزه تربیت و آموزش مداح عمل شده و بسیار هم موفق بوده است، اما در روزگار ما به سبب گستردگی حوزه مداحی که هرگز در گذشته این گونه نبوده باید منظم تر عمل کرد یعنی در گذشته مداح فقط مداحی می‌کرد، اما امروز زیارت نامه و ادعیه خوانی وارد این حوزه شده است و مقتل خوانی مقوله بسیار بزرگ و مهمی شده است و حتی گاهی اوقات در کنار سخنوری و طرح مسائل و مباحث، به روز بودن و به هنگام بودن مقوله ها و زمینه هایی است که ایجاب می کند مداحی را با سازماندهی دقیق تر و بهتری آموزش بدهیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته دیگر این است که مداحی امروز بسیار دامن‌گستر شده و مداحان معدود و محدود نیستند. امروز بر اساس یک آمار نسبی بیش از ۶۰ هزار مداح در کشور داریم و آموزش ۶۰ هزار مداح که بسیار مهم و موثر هستند، نیازمند سازماندهی است.

این محقق و پژوهشگر اهل بیت علیهم السلام با اشاره به اینکه باید به سمت نظام آموزشی دقیق و مشخصی برویم اما بریده و گسسته از سنت‌ها نباشیم، گفت: این نظام نباید به گونه دانشگاه باشد که متن‌ها ابتر و نیمه تمام بماند و رابطه‌ها مانند استاد و دانشجو باشد بلکه ارتباطات عمیق قلبی و اسوه بودن استاد برای شاگرد، باید مراعات شود. طبیعتا چنین مساله نیازمند فکر و سازماندهی است که یک اتاق فکر برای این موضوع باید شکل بگیرد تا کم کم به سراغ تاسیس پژوهشکده برویم و پس از آن به سمت تاسیس رشته حرکت کنیم که با سازمان رشته‌های موجود دانشگاهی متفاوت باشد.

سنگری تاکید کرد: باید مواد درسی لازم و کتاب‌ها و منابع مشخص و روشن باشد، دوره مشخص باشد و آزمون اتفاق بیفتد و عوامل دیگری که ویژه و مختص مداحی است نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد، مانند رابطه‌های بسیار صمیمی استاد و شاگرد، یا تمام کردن یک درس نه مانند نظام دانشگاه که متون را نیمه تمام می گذارند. مباحث عملی، نظری و مهارتی باید در کنار هم باشند و آزمون استاد محور باشد و نه ترم محور. یعنی مطمئن بشویم دانشجوی ما آموزش های لازم را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه پالایش مقاتل برای مداحان و معیار سنجش اعتبار مقتل ها مساله بسیار مهم و حساسی است گفت: اگر ما شعاع تاثیر و ژرفای کار مداح را بدانیم که هم با قلب ها و هم با ذهن ها سر و کار دارد و معمولا نشست هایی که مداحان حضور دارند در جهت دهی و تعمیق آموزه های دینی بسیار مهم است و به ویژه بُعد محبتی اهل بیت را تقویت می کند، به نظر من همان حساسیتی که یک روحانی در قلمرو مباحث فقهی حساسیت دارد تا به پختگی و تجربه و متن شناسی برسد، این اتفاق هم برای یک مداح باید بیافتد.

سنگری تصریح کرد: مداح باید به جایی برسد که قدرت اجتهاد در شناخت مقاتل داشته باشد و مقاتل را دقیقا پالایش و انتخاب کند و اگر به این مرحله نرسیده است باید دست در دست کسی داشته باشد که حتما در زمینه مقاتل اجتهاد کرده و به شناخت کافی رسیده است و بر اساس نظر او عمل کند، زیرا در حوزه مقاتل تحریف های زیادی داریم و غلو و مبالغه و خروج از واقعیت های تاریخی بسیار اتفاق افتاده است که الان آسیب های آن را هم کاملا حس می کنیم.
مرجع : بسیج مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما