تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۴
۰
کد مطلب : ۱۸۵۳۸

شخصيت‌شناسي حادثه عاشورا در كربلا

شخصيت‌شناسي حادثه عاشورا در كربلا
حجت الاسلام اويسي، سخنران نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا در جمع پرشور زائران و در صحن حرم مطهر اباعبدالله الحسين (ع) به تبيين و شخصيت‌شناسي ياران و اصحاب با وفاي آن حضرت پرداخت.

يكي از ابعاد نهضت عاشورا، افتخارآفريني و عظمت و بزرگي آن است و عشق وافر به امام حسين (ع)، ايمان راسخ به آينده‌اي روشن و سعادتبخش، برخورداري از معياري صحيح براي شناخت نفاق و دشمني با دشمنان امام حسين (ع) را به عنوان مهم‌ترين ويژگي‌هاي ياران آن حضرت به شمار مي‌رود.

آنچه اكنون براي ما به عنوان محبّان امام حسين (ع) و رهروان راه آن بزرگوار و اصحاب گران‏قدرش اهميت فراوان دارد اين است كه بدانيم ياران آن حضرت چه ويژگي‏‌هايي داشتند كه تاريخ مانند آنان را تاكنون به خود نديده است.

يكي از مهم‏ترين ويژگي ياران اباعبدالله (ع)، عشق فزاينده به آن بزرگوار است، چنان‏كه ارادت اصحاب به آن حضرت، از مرز محبت‏‌هاي معمولي به مراتب فراتر رفته بود، به گونه‏‌اي كه در مقابل آن بزرگوار خود را فراموش كرده، براي ياري ايشان از جان و مال و آبروي خويش مي‏‌گذشتند.

اطمينان به نويدهاي الهي و اعتقاد راسخ به پاداش الهي، از ديگر امتيازات ياران حضرت سيدالشهدا (ع) بود. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگاري نايل آمده، جايگاه رفيعي در انتظارشان است.

با دقت در سخنان شهداي كربلا معلوم مي‏‌شود آنان منافقان و دشمنان پنهان دين را براساس نحوه برخوردشان با امام حسين (ع) شناسايي مي‏‌كردند؛ ايشان با مقايسه دشمنان آن حضرت با دشمنان رسول اكرم (ص) و اميرمؤمنان (ع)، بي‏‌درنگ پي به نفاق آن‏ها مي‏‌بردند.

آنان برخلاف مردمان معاصر خود، كه به راحتي با دشمنان دين و امامشان مصالحه كرده و در دين خدا مسامحه مي‏‌كردند، هرگز حاضر به همراهي با بني‏‌اميه نشدند. آنان همه چيز را براساس مدارا و محبت تفسير نمي‏‌كردند، بلكه در كنار محبّت به امام خود، با دشمنان آن حضرت دشمني مي‏‌ورزيدند.
مرجع : حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما