شخصيت‌شناسي حادثه عاشورا در كربلا

حج , 28 ارديبهشت 1393 ساعت 10:24

شخصيت‌شناسي حادثه عاشورا در كربلا عنوان بحث سخنران بعثه مقام معظم رهبري در حرم مطهر حضرت سيدالشهدا (ع) است كه هر جلسه به بيان ويژگي‌هاي منحصر به فرد ياران امام حسين (ع) مي‌پردازد.


حجت الاسلام اويسي، سخنران نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا در جمع پرشور زائران و در صحن حرم مطهر اباعبدالله الحسين (ع) به تبيين و شخصيت‌شناسي ياران و اصحاب با وفاي آن حضرت پرداخت.

يكي از ابعاد نهضت عاشورا، افتخارآفريني و عظمت و بزرگي آن است و عشق وافر به امام حسين (ع)، ايمان راسخ به آينده‌اي روشن و سعادتبخش، برخورداري از معياري صحيح براي شناخت نفاق و دشمني با دشمنان امام حسين (ع) را به عنوان مهم‌ترين ويژگي‌هاي ياران آن حضرت به شمار مي‌رود.

آنچه اكنون براي ما به عنوان محبّان امام حسين (ع) و رهروان راه آن بزرگوار و اصحاب گران‏قدرش اهميت فراوان دارد اين است كه بدانيم ياران آن حضرت چه ويژگي‏‌هايي داشتند كه تاريخ مانند آنان را تاكنون به خود نديده است.

يكي از مهم‏ترين ويژگي ياران اباعبدالله (ع)، عشق فزاينده به آن بزرگوار است، چنان‏كه ارادت اصحاب به آن حضرت، از مرز محبت‏‌هاي معمولي به مراتب فراتر رفته بود، به گونه‏‌اي كه در مقابل آن بزرگوار خود را فراموش كرده، براي ياري ايشان از جان و مال و آبروي خويش مي‏‌گذشتند.

اطمينان به نويدهاي الهي و اعتقاد راسخ به پاداش الهي، از ديگر امتيازات ياران حضرت سيدالشهدا (ع) بود. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگاري نايل آمده، جايگاه رفيعي در انتظارشان است.

با دقت در سخنان شهداي كربلا معلوم مي‏‌شود آنان منافقان و دشمنان پنهان دين را براساس نحوه برخوردشان با امام حسين (ع) شناسايي مي‏‌كردند؛ ايشان با مقايسه دشمنان آن حضرت با دشمنان رسول اكرم (ص) و اميرمؤمنان (ع)، بي‏‌درنگ پي به نفاق آن‏ها مي‏‌بردند.

آنان برخلاف مردمان معاصر خود، كه به راحتي با دشمنان دين و امامشان مصالحه كرده و در دين خدا مسامحه مي‏‌كردند، هرگز حاضر به همراهي با بني‏‌اميه نشدند. آنان همه چيز را براساس مدارا و محبت تفسير نمي‏‌كردند، بلكه در كنار محبّت به امام خود، با دشمنان آن حضرت دشمني مي‏‌ورزيدند.


کد مطلب: 18538

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/18538/شخصيت-شناسي-حادثه-عاشورا-كربلا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir