تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۰۶
۰
کد مطلب : ۱۷۲۱
با حضور محمدرضا سنگری؛

محتوای عاشورایی کتاب«الفتوح» بررسی شد

محتوای عاشورایی کتاب«الفتوح» بررسی شد
به گزارش خیمه، دكتر «محمد‌رضا سنگری»، محقق عاشورايی، در اين جلسه كه با همكاری مركز پژوهش و نشر فرهنگ عاشورا دزفول برگزار شددر مورد كتاب «الفتوح» گفت: از متن كتاب می‌توان دريافت كه تفكر او به تفكر شيعه نزديك بوده است، اما بيان برخی از موارد در اين كتاب با هدف تبرئه‌ «بنی‌اميه» و جانب‌داری از خلفاء نشان می‌دهد كه نويسنده شيعه نيست.

وی افزود: كتاب «الفتوح» در 2 قرن پس از نگارش توسط «محمد‌ بن احمد مستوفی هروی» ترجمه شده كه اين كار به قدری دقيق و زيبا صورت گرفته كه ارزش آن از اصل هم بيشتر است.

سنگری تصريح كرد: محتوای آن از ماجرای «سقيفه» شروع می‌شود، تا زمان‌ «هارون‌الرشيد» را طرح می‌كند و تا سال 320 هجری قمری يعنی عصر «المقتدر با الله» ادامه دارد.

محقق عاشورايی اظهار كرد: كتاب الفتوح منبع بسيار معتبری برای تطبيق روايات تاريخ طبری محسوب می‌شود، زيرا طبری در نوشتن كتاب خود تحت تأثير الفتوح بوده است.

وی افزود: طرح اقوال مورخان و محدثان مقبول و شاخص، نزديك به تفكر شيعه و رعايت انصاف در بسياری موارد، از ديگر محاسن اين كتاب است.

محقق عاشورايی تصريح كرد: از نقد‌های وارد بر كتاب «الفتوح»، آوردن برخی جريانات و وقايع عاشورا در غير از زمان وقوع است. مانند آوردن آب توسط 32 نفر از ياران در روز دوم، در حالی كه اين اتفاق در روزهای آخر رخ داده است.

وی اشاره به شهادت فقط هشت نفر از ياران امام و اشاره بسيار كوتاه به شب عظيم عاشورا را از ديگر نقد‌های وارد بر اين كتاب عنوان كرد.

بنا بر گزارش ایکنا، سنگری سال وفات نويسنده كتب را در سال‌های حدود 314 تا 320 هجری قمری و بر اساس برخی تاريخ نويسان تا 322 هجری قمری اعلام كرد و گفت: كسانی كه قصد پژوهش در تاريخ كربلا را دارند به طور قطع ناگزير از مراجعه به اين كتاب خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما