تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۶
۰
کد مطلب : ۱۵۶۵۷

اعزام سه هزار هيئت مذهبی به مشهد

اعزام سه هزار هيئت مذهبی به مشهد
ایران‌زمین: سه هزار هيئت مذهبی كه دارای مجوز رسمی هستند، در دهه آخر صفر، از سراسر كشور به مشهد عزيمت می‌كنند.

«محمود ممتاز»، معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی، ۱۰ بهمن‌ماه، در نشست خبری كه در حرم رضوی برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به برنامه‌ريزی انجام شده، خدمه بارگاه رضوی در مراسم عزاداری هيئت‌های مذهبی حضور يافته و يادبودهايی را به زائران اهدا می‌كنند.

وی با اشاره به اينكه در سال‌جاری نيز در روزهای تاسوعا و عاشورا و اربعين هيئات نمونه انتخاب شده‌اند، تصريح كرد: ۲۸ و ۲۹ صفر نيز اين اقدام انجام خواهد گرفت كه معيار انتخاب اين هيئات، رعايت نظم و انضباط، استفاده از اشعار معتبر و عزاداری اصيل سنتی، دوری از حركات خرافه‌ای، وهن‌آميز و عدم استفاده از طبل و بلندگو است.

ممتاز با اشاره به اينكه بنا بر پيش‌بينی انجام شده در شب و روز ۲۸ صفر، دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به حرم رضوی مشرف می‌شوند، يادآور شد: علاوه بر اين، پيش‌بينی می‌شود، در شب و روز شهادت امام‌رضا(ع) نيز سه ميليون نفر به حرم مشرف شوند.

وی افزود: سال گذشته همزمان با رحلت پيامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، يك ميليون و ۸۹۷ هزار و ۳۳۹ نفر و در شهادت امام‌رضا(ع)، دو ميليون و ۹۹ هزار و ۱۸ نفر، طی ۲۴ ساعت به حرم رضوی مشرف شدند.

ممتاز با تأكيد بر اينكه از ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۱۲ بهمن‌ماه تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۵ بهمن‌ماه، وضعيت خدمت‌رسانی به زائران به صورت ويژه است، اظهار كرد: تشرف زائران و هيئات مذهبی سراسر كشور در ۲۸ صفر، گردهمايی يكصد هزار نفری عزاداران رضوی با حضور هيئات مذهبی سراسر كشور همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر در ۱۴ بهمن‌ماه و برگزاری مراسم خطبه شب شهادت امام‌رضا(ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در صحن انقلاب اسلامی از جمله برنامه‌های حرم رضوی در اين ايام است.

ممتاز با اشاره به اينكه برپايی ۱۲ ايستگاه برون شهری و ۱۸ ايستگاه درون شهری برای پذيرايی زائران پياده از ديگر برنامه‌های آستان قدس رضوی در اين ايام است، افزود: اين ايستگاه‌ها در مسيرهای جاده سنتو، ملك‌آباد، فريمان، شهر مشهد با رشد ۵۰ درصدی، با حدود يكصد هزار متر مربع زمين و ۲۵ هزار متر مربع فضای سر پوشيده، آمادگی پذيرش قريب يكصد هزار نفر و ارائه خدمات اسكان، بهداشت و درمان، تحويل بسته‌های فرهنگی و برگزاری مراسم فرهنگی را دارند.

وی با بيان اينكه به تعداد ۲۰ هزار نفر از زائران پياده در مسيرهای مربوطه، به صورت تصادفی بن غذای متبرك حضرت تحويل داده می‌شود، بيان كرد: به هيئات مذهبی كه دارای پرونده در دفتر رسيدگی به امور هيئات مذهبی اماكن متبركه هستند، تعدادی غذای متبرك حضرت تحويل داده می‌شود.

ممتاز يادآور شد: تشرف هيئات مذهبی در اربعين ۸۹ با ۱۵ درصد رشد به ۳۰۵ هيئت افزايش يافته است، همچنين در ۲۸ صفر سال ۸۸ نيز تعداد ۹۹۸ هيئت و در ۳۰ صفر، هزار و ۲۶۴ هيئت توفيق تشرف و عزاداری داشتند.

وی به محدوديت‌های ترافيكی در اين ايام اشاره كرد و افزود: ۱۳ و ۱۵ بهمن‌ماه مسيرهای بست شيخ طبرسی و شيخ طوسی ويژه تشرف هيئات و بست شيخ حرعاملی ويژه خروج هيئات مذهبی است كه با توجه به حضور گسترده هيئات مذهبی، صحن انقلاب ويژه آقايان خواهد بود.

وی ابراز كرد: اميداوريم با ارائه ۶۰۰ هزار نفر ساعت كار، توسط قريب ۲۵ هزار نفر از كاركنان، خدمه و خدمتگزاران اين آستان، بتوانيم به نحو مطلوب به زائران خدمت‌رسانی كنيم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما