تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۵۵۲۱

«مسافر كوفه» مثالی روشن برای موفقيت كارهای مذهبی است

«مسافر كوفه» مثالی روشن برای موفقيت كارهای مذهبی است
فرهنگ: سال‌هاست اين تصور رايج شده كه كارهای مذهبی نمی‌تواند مخاطب لازم را جذب خود كند، اما استقبالی كه از كاری چون «مسافر كوفه» شد نشان داد كه اين تصور اشتباه محض است.

«مسافر كوفه» عنوان نمايشی عاشورايی است كه هم‌اكنون در سالن آمفی‌تئاتر برج آزادی به روی صحنه است. اين نمايش در روزهای ابتدايی با يك سانس اجرا می‌شد، اما به دليل استقبالی كه از اين كار مذهبی صورت گرفت به دو اجرا در روز ارتقا يافت.

استقبال از اين نمايش نشان داد كه كار مذهبی اگر از گروهی حرفه‌ای سود برد، مسلماً با استقبال وسيع مخاطبان مواجه می‌شود. همانند شب گذشته (۱۳ دی‌ماه) كه مردم به روی پله‌ها به تماشای اين كار نشستند، البته نبايد اين نكته را هم فراموش كرد كه اطلاع‌رسانی مناسب بنياد رودكی، حمايت‌كننده «مسافر كوفه» در موفقيت اين كار نقش مهمی ايفا كرده است.

آنچه كه ما شب گذشته شاهد آن بوديم تنها نمايشی نبود كه با تعزيه درآميخته، بلكه اجرايی بود كه تمام مولفه‌های درام در آن لحاظ شده، به همين دليل در اكثر مواقع اجرا آنچه بيش از همه نمود داشت، صدای گريه تماشاگرانی بود كه تحت تاثير كار قرار گرفتند.

در ضمن در اين كار طراحی دكور و صحنه بسيار به پيشبرد كار كمك كرده، چراكه معمولاً آثار مذهبی به لحاظ ميزانس از امكانات لازم بی‌بهره هستند، اما در اين كار چنين نقصانی مشاهده نشد. نكته ديگر كه در اين نمايش به وضوح جلوه‌گری می‌كند، كارگردانی بسيار خوب «كوروش زارعی» است كه از بازيگران گمنام، اما تئاتری، توانسته چنين بازی‌هايی گيرد.

البته در بحث كارگردانی بايد به هدايت كار برای اجرای موسيقی و تعويض دكورها هم اشاره كرد، چون يك رهبری مناسب در پشت صحنه می‌تواند موفقيت يك نمايش را تضمين كند. نكته‌ای كه ما از كوروش زارعی شاهد آن بوديم.

پس از اجرای اين نمايش ۹۰ دقيقه‌ای كه به شدت از سوی تماشاگران هم تشويق شد فرصتی به دست آمد تا با كارگردان كار برای لحظاتی هم كلام شويم و در خصوص شكل‌گيری كار به گفت‌و‌گو نشينيم. اين هنرمند تئاتری در آغاز سخنانش چنين گفت: استقبالی كه امشب شاهد آن بوديد، تنها مختص به اين اجرا نيست، بلكه تمامی اجراهای ما با چنين استقبالی مواجه شده‌اند. استقبالی كه روی اين تصور كه كار مذهبی مخاطب لازم را ندارد، خط بطلان كشيد.

وی افزود: حمايت از كارهای نظير «مسافر كوفه» كه با اعتقادات مردم پيوند خوده می‌تواند تبعات مثبت بسياری با خود همراه داشته باشد از آن جمله می‌توان به فرهنگ‌سازی نمايش‌های مذهبی اشاره كرد.

كارگردان نمايش «مسافر كوفه» ادامه داد: هنگاميكه از فرهنگ‌سازی سخن می‌گويم، منظورم تنها تحت تاثير قرار دادن مقطعی تماشاگر نيست، بلكه معتقدم چنين كارهايی اين پتانسيل را داراست كه كليت هنر را تحت تاثير خود قرار دهد و آنگاه می‌توان توقع داشت كه جامعه نيز به طبع هنر رشد فرهنگی داشته باشد، البته به عقيده من حيطه تاثيرگذاری كارهای فرهنگی؛ سياست، اقتصاد و... را هم در بر می‌گيرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود، حمايت از نمايش‌های دينی را شرط اصلی رونق چنين كارهايی دانست و تاكيد كرد: مردم با استقبالی خود از كارهای مذهبی نشان داده‌اند كه در عرصه هنر از چنين كارهايی استقبال می‌كنند، اما آنچه شرط اصلی است حمايت مادی و معنوی مسئولان از چنين اجراهايی است كه می‌تواند هنرمندانی را كه دغدغه چنين كارهايی دارند به ادامه كار اميدوار كند.

زارعی ادامه داد: آنچه كه ما شاهد آن هستيم نشان می‌دهد كه حمايت لازم از كارهای فرهنگی به ويژه مذهبی از سوی مسئولان به شكل مناسب انجام نمی‌شود، والا وضع به اينگونه نبود كه ما برای روی صحنه بردن چنين كاری با مشكلات ريز و درشت مواجهه باشيم.

اين هنرمند تئاتر با در پاسخ به اين سوال كه چرا در اجرای «مسافر كوفه» از بازيگران مطرح تئاتر سود نبرده تا كار بتواند برد بيشتری داشته باشد، اظهار كرد: اولاً كه به عقيده من هنرمندان تئاتر هر چند گمنام از چنان توانايی برخورداند كه می‌توانند به خوبی موفقيت چنين كارهايی را تضمين كند. اتفاقی كه برای «مسافر كوفه» روی داده است، اما مسئله ديگر در پاسخ به سوال شما اين است كه بازيگران مطرح تئاتر كه عموماً به سينما ورود پيدا كرد‌ه‌اند، دستمزدشان بالاست كه كارهايی نظير «مسافر كوفه» از عهده تامين آن بر نمی‌آيند، هرچند كه من معتقدم كه دستمزدی كه آنان طلب می‌كنند، حقشان است، چراكه در مقايسه با فوتباليست دستمزدی كه آنان می‌گيرند اصلاً به حساب نمی‌آيد، درصورتيكه تاثيرگذاری يك هنرمند به روی جامعه قابل مقايسه با يك ورزشكار حرفه‌ای نيست.

وی در پايان سخنان خود تاكيد كرد: «مسافر كوفه» تنها يك كار مذهبی نيست، بلكه از لحاظ استاداردهای نمايشی از امتيازات بالايی سود می‌برد، به ويژه درام كار به عقيده من در حد بالايی است.

در خاتمه اين گزارش بايد به روی اين نكته تاكيد كرد كه مردم با استقبال خود از كارهايی عاشورايی چون «مسافر كوفه» به رسالت خود به درستی عمل كرده‌اند، تنها مسئولانند كه بايد نقش حمايتی خود را از چنين كارهايی بيشتر كنند.
مرجع : ايکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما