تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۵
۰
کد مطلب : ۱۵۲۲۸

کاشان و آئین‌های عزاداری

کاشان و آئین‌های عزاداری
مردم‌شناسی: مردم‌شناس اداره‌ میراث فرهنگی و گردشگری كاشان گفت: این شهرستان با داشتن حدود ۳۵۰ دسته‌ عزاداری در ایام محرم و گروه‌های عزاداری مختلف، نشانه‌های ظاهری خاصی برای عزاداری امام حسین‌(ع) دارد.

عباس تراب‌زاده درباره‌ آیین‌های خاص عزاداری در این شهرستان توضیح داد: مردم كاشان از یك‌ماه مانده به آغاز ماه محرم و صفر با برگزاری جلسه‌های فوق‌العاده، خود را برای عزاداری در این ایام آماده می‌كنند و به‌شكل رسمی از ۲۹ ذی‌الحجه، یك روز مانده به آغاز ماه محرم، یك هیأت چاوش‌خوان با ذكرهای سنتی و خاص به بازار كاشان، محل برگزاری مراسم عزاداری وارد می‌شود و به كسبه‌ی بازار اعلام می‌كند كه خود را برای استقبال از ماه محرم و دسته‌های عزاداری آماده كنند.

او با اشاره به ریشه داشتن گروه سقاها از گذشته در كاشان، ادامه داد: این گروه در ده روز نخست ماه محرم با پای برهنه و گرفتن یك مشك بر دوش، سقایی می‌كنند. مردم حتا اگر تشنه هم نباشند، به‌عنوان تبرك، از آن‌ها آب می‌گیرند.

وی بیان كرد: سقاها در این ایام، چهار دسته‌ عزاداری دارند كه نوع عزاداری آن‌ها با گروه‌های سینه‌زنی متفاوت است. گروه سقاها سینه و زنجیر نمی‌زنند و فقط اشعاری سنتی را با حزن و اندوه در مدح حضرت ابوالفضل (ع) می‌خوانند.

تراب‌زاده هم‌چنین توضیح داد: برخی مردم برای سلامتی فرزند خود نذر می‌كنند كه فرزندشان تا آخر عمر سقا شود. به همین دلیل، در مراسمی و براساس آیینی خاص كه امروزه به‌ندرت اجرا می‌شود، فرزندشان به آیین سقایی مشرف می‌شود.

این مردم‌شناس نخل محلی «كلهر»، نخل «هیأت ابوالفضل» و نخل «هیأت حیدری» را از جمله‌ی مهم‌ترین نشانه‌های عزاداری در كاشان دانست و اظهار كرد: این نخل‌ها در شب تاسوعا میان دسته‌های عزاداری، تكایا و حسینیه‌ها دور گردانده می‌شوند و عصر عاشورا به بازار كاشان و در میان دسته‌های عزاداری برده می‌شوند.

او ضریح شش‌گوشه‌ای را كه به‌عنوان نماد مرقد مطهر امام حسین (ع) در روز ششم محرم به بازار كاشان برده می‌شود، از دیگر نشانه‌های عزاداری در این شهرستان دانست و افزود: به‌دلیل حركت ضریح در روز ششم محرم، این روز به نام «روز شش‌گوشه» نامیده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما