تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۵۰۲۴

در آستانه نهمین سالگرد انتشار، هفتاد و دومین شماره ماهنامه خیمه منتشر شد

در آستانه نهمین سالگرد انتشار، هفتاد و دومین شماره ماهنامه خیمه منتشر شد
فرهنگ-خیمه: شماره ۷۲ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۱۱۰ صفحه و در قالب شش بخش اندیشه، تاریخ، هیئت، هنر و ادبیات آئینی، جامعه و رسانه منتشر شد.

در ابتدای این شماره، بخشی از خطبه امام حسین(ع) در منا، تحت عنوان «شگفتا از این وضع» منتشر شده است. در این خطبه امام با ابراز شگفتی از وضعیت موجود می‌فرماید: «در امور مملکت به رای خود تصرف می‌کنند و با هوسرانی خویش ننگ و خواری پدید می‌آورند، به سبب پیروی از اشرار و گستاخی بر خدای جبار! در هر شهری خطیبی سخنور بر منبر دارند که به سود آنان سخن می‌گوید، سرتاسر کشور اسلامی بی‌پناه مانده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم بندگان آنهایند که هیچ‌دست برخوردکننده‌ای را از خود نرانند. آنها که برخی زورگو و معاندند و برخی بر ناتوان سلطه‌گر و تندخوی‌اند؛ فرمانروایانی که نه خدا شناسند و نه معاد.»

در این شماره گفت‌وگوی ویژه خیمه را با غلامحسین ابراهیمی دینانی اندیشمند و استاد فلسفه تحت عنوان «حسین(ع)، تلاقی عشق و عقل» بخوانید.
دینانی معتقد است: «در طریقت،‌عشق و عقل از هم جدا نیستند بلکه دو روی یک سکه‌اند عشق بدون فهم و عقل بی‌معنی است و عقل بدون عشق متوقف است. در طریقت عقل به عشق می‌رسد.»

در صفحات اندیشه شماره محرم ماهنامه خیمه، میزگرد «امام حسین(ع) در عصر حاضر» پیش روی شماست. در این میزگرد که با حضور رضا بابایی و محمدرضا هدایت پناه برگزار شد، تعمق در حماسه حسینی مد نظر بوده است. ضمن آنکه در ادامه بخش اندیشه یادداشت‌هایی از رسول جعفریان، جواد ادبی، حمیدرضا معاونیان و ابوالقاسم حسینجانی منتشر شده است.

همچنین در مطلبی تحت عنوان «کربلا استثناء بود» به بررسی دیدگاه‌های عارفانه به ماجرای عاشورای حسینی پرداخته شده است.

از دیگر مطالب صفحات اندیشه، گفت‌وگوی خیمه با رئیس گروه معارف اسلامی دانشگاه امیرکبیر ذیل عنوان «حسین(ع) احیاگر انسان» است.

در بخش تاریخ، «پرشکوه‌ترین نرمش تا سرخ‌ترین قیام» به قلم غلامرضا هزاوه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطلب مقطعی نزدیک به ۲۰ سال از تاریخ صدر اسلام، دورانی که با فاجعه‌ای آغاز و با حماسه‌ای پایان می‌یابد؛ بررسی و تحلیل شده است. «شوکران صلح، قرارداد صلح، کارنامه حکومت حاکمی بی‌دین به نام دین، پس از هجرت سوم، فرار از بیعت، مسلم مسلمی مسلم، شقاق افکنی، بحران و جو شبه نظامی در کوفه و تاریخ وارون» ۹ سرفصل این تاریخ بیست ساله است.

در بخش هیئت، ماه محرم در گذر تاریخ، زیر عنوان «از ابابیل تا کربلا» مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخش هیئت می‌توانید پرونده ویژه «هشتمین همایش تجلیل از پیرغلامان حسینی»، «آسیب‌شناسی مجالس بانوان»، «بانوان در هیئت‌های مذهبی» و «دکترین هیئت‌های مذهبی»، «خرافات در عزاداری‌ها» را بخوانید.

در صفحات هنر و ادبیات و آیینی، به معرفی سایت تخصصی اشعار آیینی با عنوان «بی‌پلاک» پرداخته شده است. در این شماره همچنین گفت‌وگو با «منوچهر محمدی» تهیه‌کننده فیلم «عصر روز دهم»، گزارشی از جشنواره تئاتر حقیقت، نگاهی به تیتراژ سریال مختارنامه و گفت‌وگو با «مسعود ولدبیگی» چهره‌پرداز این سریال به چشم می‌خورد. 

در ادامه بخش هنر، تاریخچه موسیقی مذهبی شیعیان ایران و نیز یادداشتی از دکتر جابر عناصری با عنوان «میدان‌آرایی و ره‌روی و ره‌خوانی در شبیه‌خوانی» پیش روی خوانندگان خیمه است.

جامعه این شماره ماهنامه خیمه به معرفی چهره‌های شاخص جریان وعظ و خطابه در دهه‌های ۴۰ و ۵۰، جریان‌ «وعظ سنتی»، «وعظ انقلابی و سیاسی» و «وعظ میان‌رو» در این دو دهه و چرایی و چگونگی اعمال سلیقه‌ها و ورود بدعت‌ها و تحولات در مناسک عاشورا پرداخته است. همچنین نقش وعاظ و مداحان در سبک‌های جدید مناسک عزاداری عاشورا در مطلبی با نام «غلبه احساس بر ایدئولوژی» بررسی شده است.

در صفحات رسانه «راه مقابله با آفات تکنولوژی‌های مدرن، بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای در جامعه و نشان دادن ابعاد و جوانب منفی وسایل ارتباط جمعی نوین» در مطلبی تحت عنوان «تهدید یا فرصت» مورد بررسی قرار گرفته است.

وظایف اجتماعی وسایل ارتباط جمعی در اندیشه‌ی دکتر کاظم معتمدنژاد نیز از دیگر مطالب بخش رسانه‌ است. 

گفت‌وگو با دکتر «حسین بشیر» و دکتر «ناصری باهنر» و بررسی «نقش رسانه در تجددگرایی دینی» از مطالب پایانی بخش رسانه است.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما