تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۲۳
۰
کد مطلب : ۱۴۷۳۵

شماره ۷۱-۷۰ ماهنامه خیمه منتشر شد

شماره ۷۱-۷۰ ماهنامه خیمه منتشر شد
فرهنگ-خیمه: شماره ۷۱-۷۰ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۱۱۰ صفحه و در قالب پنج بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

در بخش‌های آغازین‌ این شماره خیمه محمدرضا زائری با اشاره به فتوای رهبر انقلاب درباره تحریم ناسزاگویی به صحابه و همسران پیامبر مطلبی تحت عنوان «تاريخ و جغرافيايي به وسعت انسان و جهان» دارد.

در این شماره خیمه،‌ پرونده ویژه سریال تاریخی «مختارنامه» پیش روی خوانندگان است.
در این بخش،‌ با بررسی شخصیت مختار از دیدگاه تاریخی و مذهبی، سریال مختارنامه و فرآیند ساخت و تولید آن مورد بررسی قرار گرفته است.
واکنش صاحب‌نظران به پخش این سریال و تاکید بر اینکه باید سایر قسمت‌ها را دید تا قضاوت کرد و نیز نظرسنجی مرکز مطالعات راهبردی خیمه پس از پخش نخستین قسمت آن، از دیگر مطالب پرونده ویژه مختارنامه است.
در پرونده ویژه مختارنامه، یادداشت‌های سیدرضا صائمی و حسین سرانجام را درباره این سریال بخوانید.

در صفحات بعد، پرونده «شب‌های آفتابی» منشوری از نور، صدا و تصویر پیش روی خوانندگان است. در این صفحات می‌توانید با این پروژه بزرگ نمایشی بیشتر آشنا شوید.

در صفحات هنر و ادبیات آئینی، به چرایی و چگونگی «جاودانگی زبان شعر آئینی شیعه» پرداخته شده است.
یادداشت اختصاصی اندیشمند معاصر محمدرضا حکیمی،‌ نگاهی گذرا به شعر و عقاید ایشان،‌ گزارشی از «کنگره شب شعر عاشورا»،‌ معرفی آثار محمدرضا سنگری و... از دیگر مطالب بخش ادب این شماره ماهنامه خیمه است.
دربخش هنر نیز بر سنت فراموش شده «چاووشی» تاکید شده و در ادامه کتاب «اینجا کربلاست» نوشته مجتبی بحرینی مورد بررسی قرار گرفته است. 
«مجلس تعزیه حر» و یادداشت اختصاصی از دکتر جابر عناصری از دیگر موضوعات بخش هنر است.

در بخش هیئت، «دکترین هیئت‌های مذهبی»،‌ منطق لزوم «مهندسی مجدد هیئت‌های مذهبی»، گفتگو با محمدرضا غلامرضازاده درباره «فرصت زیبای حاجی شدن» و آسیب‌شناسی محتوای مجالس مذهبی بانوان آمده است.
همچنین در این شماره می‌توانید محتوای سفرنامه‌های دوستان به عتبات عالیات را بخوانید.

در صفحات تاریخ و اندیشه،‌ به پرده پنجم و ششم تاریخ عاشورا می‌رسیم. در ادامه تحریف‌شناسی به «مصادره» به عنوان تحریف دیگر از تاریخ اشاره می‌شود.
واکاوی مفهوم «سلام» در زیارت عاشورا،‌ تبیین صحیح و دقیق مختصات شیعه و پاسخ به شبهات از مطالب دیگر این شماره تاریخ و اندیشه خیمه است.

در بخش جامعه،‌ پتانسیل گردشگری مذهبی ایران و جای خالی تبلیغات در این مهم، تشکیل فراکسیون عتبات عالیات در کمیسیون فرهنگی مجلس و پیشنهاد توقف اعزام زایر به عتبات عالیات مورد بررسی قرار گرفته است.

در صفحات رسانه می‌توانید، عملکرد رسانه ملی در اعیاد مذهبی و نقش رسانه‌ای دین در جامعه اسلامی را بخوانید.
همچنین ارزیابی برنامه‌های صدا و سیما در ماه رمضان و آنچه «غفلت ورزیدن از شادی آفرینی در مناسبت‌های شاد مذهبی» خوانده شده است،‌ از دیگر مطالب بخش رسانه این شماره ماهنامه خیمه است.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما