تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۰
۰
کد مطلب : ۱۵۰۱۰
گفت‌وگو با محمد فيلی ـ بازيگر نقش شمر در «مختارنامه»

«داوود ميرباقری شمری متفاوت خلق كرده است»

«داوود ميرباقری شمری متفاوت خلق كرده است»
فرهنگ: محمد فیلی كه در سریال «مختارنامه» نقش «شمر» را بازی ‌كرده، معتقد است: شمری كه در این سریال تصویر شده با آن چه در گذشته شاهد بودیم، كاملا متفاوت است.

او كه طی شش سال ساخت سریال «مختارنامه» با این پروژه همكاری داشت، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تصویری كه او از شمر به بینندگان تلویزیون ارائه می‌دهد، تصریح كرد: شمر باید پلیدی خودش را داشته باشد و در این سریال هم باید به صورت تصویری این ویژگی نشان داده شود و مردم هم ببینند؛ البته داوود میرباقری طوری این شخصیت را طراحی كرده كه با تمام شمرهایی كه ما تا امروز از آن‌ها شنیده و خوانده و در تعزیه‌ها دیده بودیم، متفاوت است.

وی به این پرسش كه آیا ایفای نقش در سریال «مختارنامه» او را با حقایقی جدید از واقعه‌ی عاشورا آشنا كرد؟ گفت: نه تنها من كه تمام بچه‌ها از واقعه‌ی عاشورا مطالبی جدیدی آموختیم؛ به اعتقاد من درست‌ترین، همین واقعیاتی است كه در نتیجه‌ی مطالعه‌ی جمعی از علماء و كارشناسان به دست آمده‌ است. در حال حاضر آن‌چه ما از كربلا می‌بینیم ماحصل تلاش گروه عظیمی است و این درست‌ترین مطلبی است كه ما از واقعه‌ی كربلا می‌دانیم.

محمد فیلی در پاسخ به این پرسش كه شمری كه او در «مختارنامه» به تصویر می‌كشد، چه‌قدر سیاه است؟ گفت: من میزان سیاهی‌اش را نمی‌دانم؛ شمر آدمی است كه زندگی خودش را دارد. طبیعتا زندگی خودش و خانواده‌اش غیر از آن چیزی است كه در جنگ‌ها می‌بینیم و یا در دارالاماره و پیش خلفای مختلف نشان داده می‌شود.

وی ادامه داد: شمر هم انعطاف‌پذیری خاص خودش را دارد؛ اما سیاه‌ترین قسمتش همین است كه ما در كربلا و كنار رود علقمه می‌بینیم كه حضرت ابوالفضل(ع) را به شكلی ناجوانمردانه به شهادت می‌رساند.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش كه برای ایفای نقش شمر و تصویری كه از خود در ذهن مردم به جای می‌گذارد، چه‌قدر نگران بوده‌است؟ گفت: شمر در كارهای قبلی هم تصویر شده‌است. اما به این گستردگی و شكلی كه ما الان در «مختارنامه» می‌بینیم نبوده‌است؛ كارهای دیگر شاید خیلی گذرا از كنار این شخصیت رد شده‌ باشند؛ اما ما در «مختارنامه» به شمر و چگونگی شخصیت او و در نهایت این‌كه چگونه كارش تمام می‌شود، می‌پردازیم.

محمد فیلی در پاسخ به این پرسش كه چه‌قدر از شمرهایی كه پیش از این در فیلم‌ها و سریال‌ها تصویر شده‌اند، الهام گرفته‌است؟ گفت: هیچ‌؛ اصلا نخواستم ببینیم آن‌ها چه كار كرده‌اند. هركاری كردم خودم و با راهنمایی آقای میرباقری بود.

او در پاسخ به این پرسش كه راهنمایی‌های داوود میرباقری چقدر در ایفای نقش شمر به او كمك كرد؟ گفت: خیلی زیاد؛ اگر راهنمایی‌های ایشان نبود ممكن بود من به بیراهه بروم.

این بازیگر كه پیش از این در سریال «روزی روزگاری» به تهیه‌كنندگی محمود فلاح و كارگردانی امرالله احمدجو بازی كرده‌است، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تفاوت بازی در این دو سریال و مقایسه‌ی امكاناتی كه در اختیار داشتند، گفت: «روزی روزگاری» در مقطع خودش(۲۰ سال قبل) مشكلات خاص خودش را داشت. الآن تكنولوژی‌های جدید باعث شده كه سختی‌های گذشته را كم‌تر داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا امكانات حال حاضر سریال‌های تاریخی نسبت به قبل بهتر شده‌ است؟ اظهار كرد: بهتر است كلمه‌ی «خیلی» را به كار نبریم. امكانات ما نسبت به گذشته بهتر شده‌است، اما هنوز خیلی عقب هستیم تا بتوانیم خودمان را با امكانات كشورهای صاحب‌ نام در سینما و تلویزیون مقایسه كنیم؛ هنوز به آن امكانات نرسیدیدم ولی امكانات‌مان بد هم نیست.

این بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تمرینات سواركاری و شمشیربازی كه برای ایفای نقش در سریال «مختارنامه» پشت سر گذاشته ‌است، گفت: من از گذشته تمرینات سواركاری را پشت سر گذاشته بودم و در نتیجه برایم خیلی‌سخت نبود. اما تمرینات شمشیربازی را با آقای محمود اردلان انجام دادیم كه به تمام بچه‌ها در زمینه شمشیربازی كمك كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما