تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۵۰۰۲

شخصیت‌های «مختارنامه» سیاه و سفید مطلق نیستند

شخصیت‌های «مختارنامه» سیاه و سفید مطلق نیستند
فرهنگ: حسن شیخ حائری گفت: در مجموعه «مختارنامه» شخصیت‌ها به طور مطلق سیاه و سفید دیده نمی‌شوند و میرباقری با ارائه مختصات شخصیتی هر کاراکتر قضاوت نهایی را به بیننده محول می‌کند‌.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران  تصریح کرد: «مختارنامه» یکی از معدود کارهای ماندگار مرکز سیمافیلم است و بطور قطع یکی از پربیننده‌ترین تولیدات تلویزیون در سال‌های اخیر به شمار می‌رود‌.

وی افزود: این مجموعه از منظر ساختار بسیار قدرتمند است و از منظر محتوی از چند زاویه قابل بررسی است: نخست آنکه‌، متن کار روان و منطقی است و در مقایسه با سایر کارهای تاریخی چند قدم جلوتر است اما نسبت به مجموعه‌های دیگر میرباقری از این زاویه کار شاخص تری محسوب نمی شود و بعضا در مجموعه کار در برخی صحنه‌ها غلو و زیاده روی مشاهده می‌شود، به عنوان مثال در قسمت آغازین مجموعه در دیالوگ بین مختار و کیان عنوان می‌شود: «سلام عرب با صفا، و علیک ایرانی با وفا»، در نگاه اول زیبا و مسجع است اما قدری برای بیننده امروز که خاطره کلاسیک دیگری از کارهای تاریخی دارد قدری نامتجانس است.

وی تصریح کرد: عنوان‌بندی آغاز مجموعه یکی از بی‌نظیر‌ترین عنوان‌بندی‌ها در تاریخ مجموعه‌سازی تلویزیون است، تیتراژ با صدای یک شمشیر و با خطی معلی از یکی از آیات پایان سوره شعراء آغاز می‌شود و المان استفاده شده از پاشیده شدن خون حضرت علی اصغر‌(‌ع) به آسمان بسیار تأثیرگذار است اما به نظر می‌رسد تکرار این المان در ادامه عنوان‌بندی‌، قدری به کلیت این بخش لطمه می‌زند، با این وجود عنوان بندی «مختارنامه» را می‌توان به عنوان یک اثر مستقل هنری بررسی کرد.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران اظهار داشت: موسیقی کار و نوای پایانی نیز خلاقانه و قابل قبول است و فیلمبرداری منحصر به فرد مجموعه نیز‌، از نکات شاخص اثر محسوب می‌شود.

حائری افزود: زمان پخش و تکرار کار از هر دو شبکه ملی و قرآن سیما با دقت انتخاب شده و عمده بینندگان می‌توانند حداقل یکی از دفعات پخش را مشاهده کنند‌.

وی در ادامه گفت: سریال آغاز خوبی داشت و هر چه جلوتر می‌رود بر جذابیت آن افزوده می‌شود ضمن اینکه میر‌باقری با هوشمندی کامل‌، برای هریک از قسمت‌ها نامی را برگزیده است‌.

وی تصریح کرد: در بخش بازی‌ها‌، بازی فریبرز عرب‌نیا و فرهاد اصلانی درخشان است، اصلانی از همان ابتدا تمام ظرافت‌های بازی خود را رو نمی‌کند و در هر قسمت ما شاهد اتفاق جدیدی از این بازیگر هستیم، همچنین بازی پرویز پور حسینی و گوهر خیر اندیش نیز قابل تأمل است اما در مجموع به نظر می‌رسد در زمینه بازیگری مجموعه «امام علی‌(ع)» برجسته تر و شاخص‌تر بود.

وی درباره سکانس‌های پخش شده از واقعه کربلا گفت: این سکانس‌ها با ظرافت کامل کار شده و نشان دهنده این است که میرباقری دقت ویژه‌ای در جزئیات داشته است‌.

حائری افزود: صحنه سمبلیک ورود حضرت مسلم به کربلا که در یک بیابان برهوت اتفاق افتاد درست و حساب شده است و نمادی است از تنهایی مسلم در انتها پس از بیعت شکنی ۱۲هزار به اصطلاح جان فشان.

وی همچنین اظهار داشت: در این مجموعه شخصیت‌ها به طور مطلق سیاه و سفید دیده نمی‌شوند و میرباقری با ارائه مختصات شخصیتی هر کاراکتر قضاوت نهایی را به بیننده محول می‌کند‌.

حائری در پایان گفت: تشکیل اتاق فکر در حوزه‌های مختلف که مدتی است در تلویزیون آغاز شده اقدام شایسته‌ای است ومعتقدم در خصوص ساخت مجموعه‌های تاریخی نیز باید اتاق فکری تشکیل شود تا ما شاهد تولید آثار ارزشمند بیشتری چون «مختار نامه» در سیما باشیم.
مرجع : خبرگزاری سینمای ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما