تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۴۹۹۰

کتاب «شهادت نامه امام حسين(ع)» منتشر شد

کتاب «شهادت نامه امام حسين(ع)» منتشر شد
فرهنگ -جلال بیطرفان:  شهادت‌‏نامه امام حسين(ع)، گزيده‏اى است از بخش‌‏هاى شش‏گانه «پيشگویى در‌باره شهادت امام حسين(ع)» تا «عزادارى و گريه براى امام حسين(ع)» منتشر شد.

در معرفی كتاب آمده است: بُرهه‏‌اى از زندگانى امام حسين(ع) را كه در آن، حماسه بى‏نظير كربلا به منصّه ظهور رسيده، مى‏توان حساس‏ترين مرحله از عمر شريف آن بزرگوار به شمار آورد. اين حساسيت را بايد در تأثير شگرف نهضت كربلا در حفظ و ماندگارى دين و زدودن پيرايه‏هاى آن - كه توسط كانون‏هاى زر و زور و تزوير، در ادوار مختلف، بر آن، تحميل شده‏اند - و نيز در بيدارى ملت‏هاى ستم‏ديده جستجو كرد.

شهادت‏نامه امام حسين(ع)، كتابى است كه در صدد برآمده تا تأثيرگذارترين بُرهه از زندگى امام حسين(ع) - يعنى برهه انسان‏ساز و آزادى‏بخش قيام كربلا - را مطابق آنچه در دانش‏نامه امام حسين(ع) آمده است، البته در مقياسى كوچك‏تر، اما با اختصارى روشمند، روايت نمايد.

اگر چه به اقتضاى رسالتى كه بر عهده دانش‏نامه‏هاست، هر موضوعى در آنها، به صورت جامع و دامن‏گستر، مورد تتبّع و پژوهش قرار مى‏گيرد، امّا ممكن است بخش‏هایى از هر دانش‏نامه نيز به تناسب نياز خوانندگان، جداگانه و با تنظيم و آرايشى نو، به جامعه عالمان و دانش‌‏دوستان، تقديم گردد.

كتاب «شهادت‌نامه امام حسين(ع)»، گزيده‏اى است هزار صفحه‏اى، از بالغ بر سه‏هزار صفحه از دانش‏نامه امام حسين(ع).

در بخش نخست اين كتاب، با عنوان «مهم‏ترين مباحث مربوط به حماسه عاشورا» تحليل‏ها و مقالاتِ تفصيلى‏تر و در عين حال، پراكنده در دانش‏نامه امام حسين(ع) كه با موضوع كتاب شهادت‏‌نامه تناسب بيشترى داشته‏اند، در كنار هم گردآورى شده‌‏اند.

بخش دوم  پيشگویى در‌باره شهادت امام حسين(ع) است. در اين بخش، خبرهاى آسمانىِ رسيده در‌باره شهادت امام حسين(ع)، و پيشگویى‏هاى پيامبر خدا(ص) و امير مؤمنان و ديگر(ع) پيشوايان و بزرگان در باره شهادت امام حسين(ع)، در قالبى نظام‏يافته ارائه شده است.

به علاوه، قطعیّت صدور اين دسته از روايات، مورد تأكيد قرار گرفته و توضيح داده شده كه مقدَّر بودن شهادت امام حسين(ع) و پيشگویى آن، منافاتى با اراده و اختيار او ندارد.

بخش سوم  خروج امام حسين(ع) از مدينه، تا ورود به كربلا را شامل می‌شود. در اين بخش، رخدادهاى مهمّى مانند امتناع امام(ع) از بيعت با يزيد، خروج امام(ع) از مدينه، فعّاليت‏هاى ايشان در مكه، اعزام مسلم(ع) به عنوان نماينده خود به كوفه، و شهادت مُسلم و جمعى ديگر از ياران امام(ع) و نيز زندانى شدن شمارى ديگر از آنان، پيشنهادهاى مختلف به امام(ع) مبنى بر نرفتن به كوفه، و حركت امام(ع) به سوى كربلا گزارش شده است.

بخش چهارم از رسيدن امام حسين(ع) به كربلا تا شهادت ايشان را به تصویر می‌کشد. متون مربوط به حادثه عاشورا، از آغاز ورود امام حسين(ع) به كربلا تا شهادت ياران، فرزندان، برادران، فرزندان برادر، فرزندان خواهر، فرزندان عمو و سرانجام، شهادت خودِ امام(ع)، به تفصيل، گزارش شده است.

بخش پنجم وقايع پس از شهادت امام حسين(ع) را پوشش می‌دهد. حوادثى كه پس از شهادت امام حسين(ع) به وقوع پيوست، پديده‏هاى خارق العاده‏اى كه در منابع معتبر گزارش شده‏اند، چگونگى دفن شهدا، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و كراماتى كه از سر مقدّس سیّد الشهدا(ع) ديده شد، چگونگى حركت خاندان ابا عبداللَّه(ع) از كربلا به كوفه و از كوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدينه، در این بخش ارائه مى‏شود.

بخش ششم با عنوان «بازتاب شهادت‏امام‏حسين(ع) و فرجام كسانى كه در كشتن ‏او و يارانش نقش داشتند» متن گزارش‏هاى مربوط به بازتاب شهادت سیّد الشهدا و يارانش در ميان قاتلان آنها و نيز در ميان شخصيت‏هاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز، مطرح مى‏گردد و در ادامه، سرنوشت شوم كسانى كه در اين حادثه نقش داشتند و نيز مردمى كه از يارى كردن امام(ع) سرباز زدند، تبيين شده است.

بخش هفتم با عنوان عزادارى و گريه براى امام حسين(ع) بخش پايانى كتاب است، در اين بخش احاديث متعددى در سفارش به عزادارى، مصيبت‏‌خوانى و گريستن و گرياندن براى سالار شهيدان و معرّفى نخستين عزاداران امام(ع) پس از واقعه كربلا، اهمّيت ويژه روز عاشورا و آداب اين روز و نيز سوگمندى جهان آفرينش در مصيبت‌‏هاى سالار شهيدان، گزارش شده است.

ويژگی‌های اين كتاب عبارتند از: تمامى فصل‌‏ها و قریب به اتفاق تحليل‏‌هاى مندرج در بخش‏هاى شش‏گانه دانش‏نامه در اين كتاب آمده است. شمارى از عنوان‏هاى فرعى، همچنين عباراتى كه براى توضيح بيشتر در تحليل‏ها آمده بودند و بيش از همه، آن دسته از احاديث و گزارش‏هاى متنوّع تاريخى كه با موضوع مشابه و با هدف تقويت مطالب از طريق تكثير منابع، ذيل فصل‏‌هاى آن دانش‏نامه گرد آمده بودند، مشمول تلخيص و گزينش قرار گرفتند.

جامع‌‏ترين و گوياترين متن‏ها، از منابع معتبرتر، در ذيل هر عنوان، انتخاب شدند. متن عربى احاديث و گزارش‌‏هاى تاريخى، جهت بهره‏گيرى بيشتر علاقه‏مندان، در پاورقى آمده است. غالب توضيحات مندرج در پانوشت‏ها، حذف شدند و در پانوشت، به ذكر حداكثر دو منبعِ داراى اعتبار بيشتر، براى هر متن، اكتفا گرديد.

پيش از اين، كتاب ديگرى نيز با عنوان گزيده دانش‏نامه امام حسين(ع)، منتشر گرديده است، با اين تفاوت كه در كتاب ياد شده، تمامى بخش‌‏هاى دانش‏نامه (و از جمله بخش‏هاى مربوط به قيام و شهادت امام حسين(ع)، مورد گزينش و تلخيص قرار گرفته است، در حالى كه كتاب حاضر، تنها به بخش‏هاى مربوط به قيام و شهادت امام(ع) و ياران باوفاى ايشان پرداخته و طبيعتاً با حذف موارد بسيار كمترى (در مقايسه با كتاب پيشين)، توانسته است مباحث مربوط را خلاصه‌‏سازى نمايد.

 دانش‏نامه امام حسين(ع)، از پانزده بخش (در حجم بيش از شش هزار و ششصد صفحه)، تشكيل شده است.

چاپ اول كتاب «شهادت نامه امام حسين(ع)» برگرفته از دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسين(ع)، تاليف محمد محمدی ری شهری، با همكاری سيد محمود طباطبايی نژاد و سيد روح الله سيد طبائی، با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، ۱۰۸۳ صفحه، جلد سخت و بهای ۱۵۰۰۰۰ تومان، به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما