تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۴۷
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

رواج خرافات آسیب بزرگی به پیکره دین وارد می سازد

رواج خرافات آسیب بزرگی به پیکره دین وارد می سازد
به گزارش خیمه، نشست «بررسي و تحليل بروز خرافات در زيارت» با همكاري اداره كل اوقاف و امور خيريه استان قم با حضور رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات علميه قم در محل نشستهاي جشنواره كريمه اهل بيت(ع) برگزار شد. 

رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، انحرافات وارد شده به دين يهود و مسيحيت را دليل دين‌گريزي جوامع غربي دانست. 

حجت‌الاسلام احمد مبلغي امور غير واقعي و غير عقلاني را خرافه عنوان كرد و گفت: ورود امور غيرعقلاني و غيرقابل قبول تفسيرهاي شخصي از دين، در يهود و مسيحيت آن را زمين گير و منحصر به كليسا‌ها و معابد نمود. 

وي تصريح كرد: نبايد واقعيتها را منحصر به امور مادي و فيزيكي كرد بلكه دين همچنان كه حقيقت مادي را لحاظ مي‌كند، و برنامه‌ريزي‌هاي خود را بر اساس اين حقايق مادي تبيين مي‌كند؛ به حقايق متافيزيكي نيز توجه دارد. 

حجت‌الاسلام مبلغي حقايق متافيزيكي را در زمره امور واقعي دانست و خاطر نشان كرد: اين امور بر اساس دلايلي دلايل عقلي يا نقلي مي‌باشند. 

وي با بيان اينكه بسياري از عقايد شخصي در پوشش دين در بين مردم رواج مي‌يابد گفت: اين امور از خرافاتها و از امور وهمي و تخيلي هستند كه بنام دين و معارف ديني در جامعه رواج مي‌يابد و آسيب بزرگي را به پيكره دين وارد مي‌سازد. 

معاون پژوهش دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، بروز و ظهور خرافات را موجب به حاشيه رفتن معارف اصيل و اشغال متن دين با اين اوهام دانست. 

حجت‌الاسلام مبلغي در ادامه افزود: هرآنچه كه خدا و پيامبر و ائمه معصومين و علما و مراجع در طول تاريخ بر اساس ادله عقلي و نقلي بيان داشته‌اند جزو دين است و هر چه افزون بر آن در جامعه شكل گيرد و دليل نداشته باشد از امور خرافي محسوب مي‌شود. 

وي عوامل بروز خرافات را سودجويي و فريب‌انگاري، جهل و ناداني و نياز افراد عنوان كرد و افزود: گاهي جهل و توهم خرد است كه به باور و اعتقادي براي او تبديل مي‌شود و اين زمينه‌اي براي ورود خرافه در دين مي‌شود و گاهي نيز جهل و ناداني شخص باعث مي‌شود كه ديگران به او خرافات القا كنند. 

رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، به خرافات وارد شده و در زيارت اشاره كرد و يادآورد شد: زيارت با اين قداست مي‌تواند خواستگاه بروز خرافات باشد كه سه عامل امور فيزيكي، امور معنوي و امور متافيزيكي در زيارت مي‌توانند به آن دامن زنند. 

وي امور فيزيكي را آداب و اعمال فيزيكي مخصوص اين مكانهاي مقدس، عنوان كرد و اظهار داشت: اعمالي مانند گره زدن به ضريح و سجده بر قبور كاري غير شرعي و از جمله خرافات وارد شده در زيارت است. 

حجت الاسلام مبلغي، امور معنوي را دل سپردن به آن بزرگواران و طلب حاجت از آنان ذكر كرد و گفت: توسل به ائمه(ع) به معني مستقل دانستن ائمه معصومين(ع) از خداوند نیست بلكه واسطه و وسيله‌اي براي رسيدن به خواسته‌هاي ما در برابر خداوند هستند. 

بنابرگزارش به گزارش ستاد اطلاع رساني جشنواره كريمه اهل بيت(ع )، وي در ادامه گفت: در عرصه متافيزيك خرافات بيشتري شكل مي‌گيرد زيرا خارج از ادراك ماست و افرادي با ادعاي ارتباط با امامان و داشتن پيام از آن‌ها در صدد كسب مقام و موقعيت ميان مردم هستند و اين توهمات آنان دروغي بيش نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما