تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۸:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۴۱۶
استاد الهيات دانشگاه آزاد اسلامی:

عزاداری دارای دو بعد محتوايی و ظاهری است

عزاداری دارای دو بعد محتوايی و ظاهری است
بنا بر گزارش خیمه، محسن احتشامی‌نيا با تأكيد بر لزوم حفظ رابطه تنگاتنگ «محتوا» و «ظاهر» در مراسم‌ عزاداری افزود: نگاهی عقلانی به اين موضوع موجب تبيين فلسفه درست عزاداری می‌شود.

اين استاد دانشگاه راهكار تحقق اين امر را در گرو شناخت جامع سيره ائمه(ع) و بزرگان دين ارزيابی و تصريح كرد: آگاهی و الگوگيری از امامان معصوم(ع) در راستای بهبود وضعيت فرهنگی و دينی شيعيان بسيار حائز اهميت است.

احتشامی‌نيا تكيه بر كردار و رفتار ائمه(ع) را مهم‌ترين گزينه در الگوگيری از سيره آن بزرگواران دانست و اظهار كرد: شعار «هيهات من الذله» در عين اين‌كه مهم‌ترين دغدغه امامان بوده، جامع‌ترين الگو برای افراد جامعه اسلامی نيز هست تا جايی كه می‌توان از آن به‌عنوان سرلوحه در عزاداری‌ها نيز ياد كرد.

وی در تشريح اين گفته خود يادآوری كرد: زير بار ذلت و خواری نرفتن، مشخص كردن راه و مقصود فرد در مسير رضايت خداوند و تكيه كردن بر محتوای دين از جمله مضامين مورد اشاره اين شعار است كه هدف ما در اين راستا معرفی ظرف محتوايی عميق و جامع اسلام به جهانيان است.

استاد الهيات دانشگاه آزاد، هيئات مذهبی را نيازمند قالب‌سازی صحيح و عاقلانه دانست و گفت: جايگزين كردن برخی از آداب و رسوم ـ كه به غلط وارد فرهنگ عزاداری ما شده‌اند، بهترين راه برای تحقق اين امر است.

احتشامی‌نيا در ادامه تأكيد كرد: به‌عنوان مثال افرادی كه قمه‌زنی می‌كنند می‌توانند به‌واسطه آگاهی‌ای كه روحانيون و بزرگان هيئات مذهبی در اختيار آن‌ها می‌گذارند، سنت پسنديده اهدای خون را جايگزين عمل نادرست خود كنند تا از اين رهگذر نه تنها باعث ترويج خرافه در مراسم عزاداری اباعبدالله نشوند بلكه آمر به معروف نيز بوده‌اند.

وی انتشار اين قبيل طرز تفكر در جامعه را به منزله جاری ساختن روح حيات در رگ‌های جامعه برشمرد و گفت: ارتقای سطح عزت و درك اجتماعی نخستين نتيجه پويا كردن اطلاعات مردم است.

احتشامی‌نيا پذيرش واقعيات موجود در زمينه برخی نقص‌ها و بی‌توجهی‌ها را نخستين گام در مسير اصلاح ساختار عزاداری‌های امروزی برشمرد و افزود: دين يك انديشه و جهان‌بينی است كه نسخه خوبی را برای تمام مشكلات دارد از همين‌رو علاوه بر اين‌‌كه بايد از قضاوت‌های سطحی پرهيز كرد بايد ظاهر و باطن را نيز در كنار يكديگر به كمال رساند.

اين استاد الهيات در پايان تصريح كرد: هر پديده اجتماعی دارای قالب خاصی است كه بايد طبق اصول و ضوابط آن پيش رود؛ عزاداری‌ها نيز بايد با حساسيت بيشتری با رعايت شأن ائمه(ع) برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما