تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۴۰۱
یک شاعر:

عاشورا خزان گلستان نبی(ص) است

 به گزارش خیمه، محمدجواد محبت با بیان این مطلب گفت: اصطلاح «سرود» نيز مناسب نيست؛ چون سرود به شعرهايی گفته می‌شود كه با مارش همراه است.

شاعر «با بال اين پرنده سفر كن» افزود: شاعران عاشورايی ما در سرودن شعر عاشورايی با دو ديدگاه روبه‌رو هستند: ديدگاه ظاهری و ديدگاه رسوخی؛ ديدگاه ظاهری بيشتر مختص سوگ‌خوان‌هاست و شاعر، وقايع را همانطور كه اتفاق افتاده بيان می‌كند اما در ديدگاه رسوخی به فلسفه حضور و قيام امام حسين(ع) پرداخته می‌شود؛ پس شاعر بسته به توانايی‌های خود يكی از اين دو ديدگاه را انتخاب می‌كند.

محبت برخی شعر‌های سطحی در ادبيات عاشورا را دچار آسيب‌شدگی دانست و ادامه داد: برخی شاعران و مداحان همين كه احساس می‌كنند سر سوزن ذوق و استعدادی دارند، بدون هيچ مطالعه‌ای در زمينه عاشورا به سرودن شعر می‌پردازند و بنابراين شعرهايی می‌گويند كه مناسب مقام شخصيت‌های عاشورايی نيست يا بيشتر حرف‌های تكراری است كه بارها گفته شده است؛ چه در قالب شعر چه در قالب نثر. هم‌چنين برخی شاعران با زبان حال سخن می‌گويند يعنی خود را به جای امامان می‌گذارند و از زبان خود، به جای آنان سخن می‌گويند كه اين كار شايسته نيست و موجب نوعی تجسم‌های ناخوشايند می‌شود.

او دلايل رواج اين‌گونه شعرها را پيداشدن نوعی تجارت در اين زمينه دانست و گفت: كسانی كه از اين بازار سود می‌برند، به آن دامن می‌زنند و باعث رواج آن می‌شوند.

بنا بر گزارش ایکنا، محمدجواد محبت متولد 1321 و در كرمانشاه است. او تاكنون آثاری چون «خيمه‌های عاشورا»، «آن سوی چهره زرد خورشيد»، «موج عطرهای بهشتی»، «آه ای بانوی طوبی سايه آه» و «گريه دل ناصبوران» را منتشر كرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما