تاریخ انتشار
شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۰۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۲۵۹

کلاس تفهیم نهضت حسینی

گفتگوی خیمه با استاد محمود حکیمی
کلاس تفهیم نهضت حسینی
خیمه : چهارده قرن از قیام عاشورا و نهضت حسینی می‌گذرد، در دنیای امروز جوان چطور می‌تواند با اهداف آشنا شود؟
امروزه جوان و نوجوان را باید وادار به مطالعه و تحقیق در زمینه عاشورا کرد. باید به جوانان بفهمانیم که عاشورا تنها سینه زدن و زنجیرزدن نیست و هدف از قیام متفاوت بوده است پس آن‌ها باید به اهداف پی ببرند. وقتی که با دقت دلایل قیام حسین علیه‌السلام را مطالعه می‌کنیم، می‌فهمیم که حضرت چند هدف داشت. اول اصلاح جامعه، دوم رواج امر به معروف و نهی از منکر و سوم مبارزه با حکومت استبدادی یزید؛ چون با امامت رسیدن امام حسین علیه‌السلام، رهبری نظام استبدادی به دست یزید افتاد. جوان امروز ما باید بداند که حسین علیه‌السلام ادامه دهنده‌ی راه انبیا بود و برای آزادی ما از حکومت استبدادی تلاش می‌کرد، بنابراین مبارزات خود را آغاز کرد و حاضر به هم‌نشینی با یزید نشد، این‌ها همگی اهداف نهضت حسینی است که باید در مورد تک تک آن‌ها برای جوانان صحبت کرد و خواست که تحقیق و پژوهش کنند.

خیمه :  اما جوان امروز محرم را با سینه‌زنی و سوگواری می‌شناسند، حتی چند روز پیش، جوانی در تلویزیون مصاحبه می‌کرد، و می‌گفت: در مورد عاشورا نیاز به تحقیق و پژوهش وجود ندارد، همه کارهایی که ما در هیأت می‌کنیم برای حسین است.
ـ سوگواری بد نیست و می‌تواند ادامه دهنده‌ی نهضت حسینی باشد، اتفاقاً سوگواری و انجام چنین کارهایی برای جاودانه ساختن لازم است. ولی در کنار سوگواری لازم است که در هیأت‌ها و تکایا کلاس‌هایی برای تفهیم نهضت حسینی داشته باشیم.

خیمه :  و سخنرانان و مدرسان این کلاس‌ها چه کسانی هستند؟
ـ الان ما واعظ و سخنرانان خوبی داریم که دارای تحصیلات بالا از حوزه علمیه هستند. پس می‌توان از این افراد بخصوص در ماه‌های محرم و صفر استفاده کرد و اهداف نهضت عاشورایی را با بیانی شیوا برای جوانان و نوجوانان یادآور شد.

خیمه :  استاد! روزگاری کتاب‌های عاشورایی طرفداران زیادی داشت، اما الآن توجه کم‌تری به این کتاب‌ها می‌شود، فکر می‌کنید چرا این‌طور شده؟ برای بازگشت به آن استقبال، چه باید کرد؟
ـ اشکال از کتاب‌ها نیست، در کل، جامعه ایرانی اهل مطالعه نیست. مشکل ما افراد هستند که مطالعه نمی‌کنند. و برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اول از همه وزارت ارشاد و آموزش و پرورش باید قدم بردارد تا کتابخوانی رواج یافته و نوجوانان و جوانان هم بتوانند کتاب خوب را از بد تشخیص بدهند.
البته چند وقتی است که شهرداری هم کار جالبی کرده، مثلاً در اتوبوس‌ها کتاب‌هایی گذاشته تا مردم بتوانند در یک مکان عمومی مطالعه کنند و این نشان می‌دهد که چنین کارهایی تأثیرگذار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما