تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۸
۰
کد مطلب : ۱۰۸۰۱
آیت الله مظاهری:

علاوه بر تحریک عاطفه و گریاندن مردم، فضائل و رذائل اخلاقی برای آنان تبیین شود

علاوه بر تحریک عاطفه و گریاندن مردم، فضائل و رذائل اخلاقی برای آنان تبیین شود
حضرت آیت‌الله محمد حسین مظاهری از مراجع تقلید در پایان درس خارج فقه خود با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، از تبلیغ دین اسلام به عنوان مهم‌ترین رسالت و وظیفه روحانیان و مبلّغان دینی یاد و خاطر نشان کرد: ایام محرم بهترین فرصت برای تبلیغ دین در سه محور اخلاق، احکام و اعتقادات است و کسانی که اهل وعظ و خطابه هستند، باید از این فرصت گرانبها در جهت تبیین و تشریح هر سه بخش استفاده کنند.

حضرت آیت‌االله مظاهری با تأکید بر لزوم زنده نگه داشتن جلسات عزاداری حضرت اباعبدلله‌الحسین(ع) و شرکت پرشور مردم در آن جلسات، تاکید کرد: زنده نگه داشتن جلسات عزاداری و شرکت با سوز و گداز در آن موجب استمرار نهضت امام حسین(ع) است و تشیّع را زنده نگه می‌دارد. اما باید دانست نهضت امام حسین(ع) درس‌های اخلاقی فراوانی نیز دارد و در حالی که باید عزاداری کنیم و آثار و برکات این رویداد عظیم را زنده نگه داریم، به آن درس‌ها نیز باید توجه و عمل نماییم.

حضرت آیت‌االله مظاهری افزود: در واقعۀ عاشورا، تمام کفر برای مقابله با تمام اسلام و تمام ایمان تجهیز شد و در این رویداد تاریخ‌ساز، در واقع فضائل و رذائل اخلاقی به مبارزه با هم برخاسته‌اند و عاشورا به مجتمعی از همۀ فضائل نیکو و اخلاقی و نیز همۀ صفات نکوهیده یا همان رذائل اخلاقی مبدّل شد.

او با یادآوری برخی از صفات پسندیده نظیر صبر، ایثار، فداکاری و شجاعت، به ظهور بارز این فضائل در حماسۀ عاشورا اشاره کرد و ضمن نکوهش دسته‌ای از رذائل اخلاقی که باعث شهادت مظلومانۀ امام حسین(ع) و یاران ایشان و نیز اسارت آل‌الله شد، گفت: بررسی تاریخ عاشورا گواهی می‌دهد که نمی‌توان فضیلتی از فضائل اخلاقی و خصائل نیکوی انسانی یافت که در رفتار حضرت اباعبدلله‌الحسین(ع) و یاران ایشان بروز و ظهور نیافته باشد. همچنانکه لشکر دشمن با همۀ رذائل اخلاقی و صفات نکوهیده به جنگ با اهل‌بیت پیامبر (ص) آمده بود و معاندان در نمایش رذالت و پلیدی از هیچ اقدامی فروگذار نکردند.

حضرت آیت‌االله مظاهری در ادامۀ بیانات خود بر لزوم خودسازی اخلاقی و تهذیب نفس تأکید کرد و گفت: درجلسات عزاداری باید علاوه بر تحریک عاطفه و گریاندن مردم، فضائل و رذائل اخلاقی برای آنان تبیین شود تا با درس‌آموزی از تاریخ عاشورا بتوانند ریشۀ رذائل اخلاقی را در وجود خشکانده و درخت فضائل اخلاقی را به جای آن بنشاند و از میوۀ آن بهره‌مند شوند.

این مرجع تقلید افزود: رذائل اخلاقی در دل همۀ انسان‌های معمولی وجود دارد و اگر برای ریشه‌کن کردن آن رذائل اقدامی نشود، در صورت پیدا شدن زمینه، طوفانی خواهد شد و طوفان صفات رذیله، پلیدی‌های حاکم بر کربلا را به انسان تحمیل می‌کند و متأسفانه هر چه رسوخ صفت رذیله در دل انسان بیشتر شود، تبعات و آثار منفی آن نیز بیشتر خواهد شد.

حضرت آیت‌االله مظاهری از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف قیام امام حسین(ع) یاد کرد و افزود: یکی از درس‌های بارز عاشورا و قیام کربلا، امر به معروف و نهی از منکر است و اگر جامعۀ اسلامی لااقل همین یک درس را از واقعۀ عاشورا بیاموزد، بسیاری از معضلات اخلاقی اجتماع اصلاح خواهد شد و گناهانی نظیر بی‌حجابی، غیبت، تهمت، تجاوز به حقوق و اموال دیگران، شایعه‌پراکنی و اشاعۀ فحشاء از جامعه زدوده خواهد شد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه از خصلت پسندیدۀ ایثار به عنوان یکی دیگر از درس‌های آموزندۀ عاشورا یاد کرده و خاطرنشان ساخت: ایثار و فداکاری، فضیلت ارزنده‌ای است که از رهایی و وارستگی انسان از رذائلی همچون خودخواهی و منیّت سرچشمه می‌گیرد و مزیّن شدن آدمی به این صفت پسندیده، موجب می‌شود که در مواقع لازم، از خود و تعلّقات خود بگذرد و صرفاً برای رضای خداوند متعال، از دین او دفاع و خود را فدای حفظ دین کند.

حضرت آیت‌االله مظاهری ارزش سوز وگداز در جلسات عزاداری و گریه بر مصائب آل‌الله را یادآور شد و افزود: در جلسات عزاداری باید مصائب عاشورا بیان شود و مردم برای آن مصائب گریه کنند و ذکر مصیبت، باید از عقل و علم استخراج شده باشد، به گونه‌ای که عقل و علم گوینده و شنوده، احساسات و عواطف را به استخدام خود درآورد.

او تاکید کرد: بسیاری از مصیبت‌هایی که امروزه در منابر و جلسات وعظ و خطابه ذکر می‌شود، اقتباسی است و بعضی نیز ضعیف‌السّند است و لازم است محققین در این زمینه کتبی تألیف کنند که علاوه بر بهره‌گیری از روایات معتبر، از سرمشق اخلاقی نیز برخوردار باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما