تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۰۶۹۰
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد:

مردم مراقب شیوع آنفلوانزای نوع آ‌ در ایام محرم باشند

مردم مراقب شیوع آنفلوانزای نوع آ‌ در ایام محرم باشند
محمدصادق علیمردانی در گردهمایی مسئولان هیئت‌های مذهبی گناباد كه در مسجد ابوالفضلی این شهر برگزار شد با بیان اینكه هدف نهایی وزارت بهداشت حفظ سلامت و ارتقای آن است، افزود: ایجاد هر تجمعی رعایت نكات بهداشتی را می‌طلبد تا برای كسی مشكلی پیش نیاید.

او تاکید كرد: امسال علاوه بر مسائل بهداشتی كه سال‌های گذشته وجود داشته است آنفلوانزای نوع آ را در كشور داریم كه مردم به سلامت موج نخست این بیماری كه كه در عرض سه هفته ایجاد شد و به دنبال آن افراد زیادی به مراكز درمانی هجوم آوردند و بعد كاهش یافت را پشت سر گذاشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد با اشاره به اینكه وقتی بیماری شیوع پیدا می‌كند تمام سیستم جامعه به هم می‌خورد، افزود: بیماری آنفلوانزای نوع آ بیماری تنفسی است كه از فردی كه مریض است به راحتی به افراد دیگر منتقل می‌شود و برای اینكه این اتفاق نیفتد باید نكات بهداشتی را بیش از گذشته رعایت كرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد از روحانیان خواست كه توجه مردم به رعایت نكات بهداشتی و محیطی از سوی آنها انجام شود.

علیمردانی با اشاره به برخی از نكات بهداشتی در ایام محرم گفت: از سجاده و مهر شخصی باید استفاده شود چون استفاده از مهر مشترك سبب انتقال بیماری می‌شود.

او ادامه داد: وسایل مشترك مثل چادر نماز باید جمع‌آوری شود و افرادی كه علائم سرماخوردگی دارند باید از حضور در این جلسات خودداری كنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد افزود: تهویه مناسب در مساجد باید برقرار باشد تا از تجمع میكروب و ویروس در محیط جلوگیری شود و افراد نیز باید از روبوسی كردن و درآغوش گرفتن یكدیگر پرهیز كنند.

علیمردانی با بیان اینكه شستن مكرر دست‌ها از جمله موارد بهداشتی برای پیشگیری از بیماری است، اضافه كرد: تمام مساجد باید به سیستم صابون مایع مجهز باشند و در صورت نداشتن هیئت امنا مساجد به معاونت بهداشتی مراجعه كنند تا در اختیار آنها قرار گیرد.

او ادامه داد: توزیع آب، شربت و چای از ظروف یكبار مصرف استفاده شود، چراكه استفاده از ظروف مشترك از جمله راه‌های انتقال بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد اضافه كرد: سطل‌های زباله حتما باید دردار بوده و روزانه كیسه‌های زباله توسط متصدی جمع‌آوری شود.

علیمردانی با اشاره خرج دادن افراد نیز در این ایام خاطرنشان كرد: كسانی كه خرج می‌دهند باید از مواد غذایی سالم استفاده كنند كه تاریخ تولید و انقضای آن مشخص باشد.

او با اشاره به بیماری تب كریمه كنگو گفت: كشور ایران در معرض بیماری مشترک انسان و دام است و خراسان رضوی نیز به دلیل وجود دام‌های فراوان این امر وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گناباد افزود: بیماری تب كریمه كنگو بیماری است كه به ظاهر دام سالم به نظر می‌رسد اما ویروس بیماری داخل بدن دام است و اگر این دام‌ها به صورت بهداشتی ذبح نشوند سبب انتقال بیماری می‌شوند.

علیمردانی با بیان اینكه بیماری تب كریمه كنگو 70 درصد مرگ و میر ایجاد می‌كند، یادآور شد: در ایام محرم كشتارگاه‌های گناباد بازند و به صورت رایگان ذبح دام را انجام می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما