تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۹۴۸

به نام آنکه ضامن سوگند «ن و القلم» است*

پاسداشت مکتوب دکتر محمدرضا سنگری
به نام آنکه ضامن سوگند «ن و القلم» است*
فرهنگ: نام استاد محمدرضا سنگري بيش از آنکه در حوزة تخصص دانشگاهي او -دانشکده‌هايي که تدريس مي‌کند، يا نشرياتي را که هدايت مي‌نمايد- مي‌شنويم در عرصة مدرسة عشق آشناست.

«سِحر» نوشته‌هاي استاد، متجزي از شخصيت معنوي و تأثيرگذار وي نيست. نگاه معصوم و بي‌ريا و در عين حال کنجکاو و عميق او دريچة فاش‌کنندة طوفاني است که دايم درياي ژرف انديشه‌هايش را متلاطم ساخته و هر بار به دست امواج قلم بر ساحل فطرت‌هاي دامان گشاده فوجي از صدف‌هاي مرواريد معرفت را ارمغان مي‌آورد.

او به‌خصوص شاگرد مکتب دعاست. گويي دعا در گوش جانش زمزمه‌هاي ويژة «آدم‌هاي نشان شده» دارد. گواه اين مدعا گنجينه‌اي از تازه‌هاي نوراني است که او از دل اقيانوس گسترده و عميق ادعيه بيرون مي‌آورد و آنجا که بسياري تشنه‌کامان در جست‌وجوي جرعه‌اي آب حيات چشمه‌چشمه دعاها را درمي‌نوردند و کمتر مي‌يابند و به خنکاي نسيم سيرابي دل مي‌بازند او از ژرفاي نهرهاي دعا نشئه‌هاي کوثر زلال معرفت و عرفان را استخراج مي‌کند و جام‌جام به تشنگان مسحور مي‌چشاند.

ديريست استاد در کار زيارت زيبا و جانسوز ناحية مقدسة مکاشفت مي‌نمايد و بارها گوشه‌هايي از بطن‌هاي پنهان اين عبارت‌هاي نوراني را گشوده و تقديم محضر ياران نموده است. اما جدي‌ترين کار ايشان بر اين زيارت مجموعه‌اي است که در قالب پرده‌هاي پي‌درپي، برگ‌برگ اين خطاب مهدوي را به وسعت گلستان مي‌گشايد و به صورتي آراسته و روان‌بخش با واژه‌هايي که به کارگيري و همراه ساختن آنها به تمامي آثار استاد «سبک» و الگويي معنوي و لفظي خاص مي‌بخشد، تأليف گرديده است.
«ستاد برگزاري مراسم شب شعر عاشورا» بر اين باور و اميد است که سلسله برداشت‌هاي استاد سنگري از مجموعة گرانبهاي ادعية معصومين (ع) تداومي تا ظهور صاحب زيارت ناحيه داشته باشد و ان‌شاءالله مقبول نظر آن اديب بي‌بديل افتد.
آمين رب‌العالمين
«ستاد برگزاري مراسم شب شعر عاشورا»
ارديبهشت ۷۹
پی‌نوشت:
از کتاب «از غارت بهار» که ستاد شب شعر عاشورا همزمان با چهاردهمین مراسم شب شعر عاشورا منتشر کرد.


گزيده‌اي از سخنراني دکتر محمدرضا سنگري در جلسة دوازدهم «چهل‌منزل تا اربعين»* در سال ۸۶
... کسانی در کربلا بودند که پیامبر را دیده بودند. می‌گویند چهار هزار نفر در کربلا بودند؛ بعضی از تابعین و نزدیک چهارصد نفر که پیامبر را دیده بودند اما این طرف آمده بودند. این درس را از کربلا بیاموزیم. چنین نیست که فکر کنید کربلا ساده است. انسان ساده، ممکن است فریب بخورد. در تاریخ مسعودی می‌خواندم هر روز در کربلا ۱۰ هزار نفر در فرات غسل می‌کردند تا قربـ‹‌الی‌الله حسین را بکشند و هیچ می‌دانید عمر سعد وقتی سپاه را برای جنگ با حضرت آماده کرد، شعار پیامبر را سر داد؟ گفت: «يا خيل الله اركبي و با الجنـ‹ ابشري.» این شعار پیامبر در جنگ‌ها بود؛ این‌قدر فضا را خراب کرد. کربلا لبریز آیینه‌هایی است برای تماشای حقیقت. و مطمئن باشید کربلا چون قرآن لایه‌لایه و بطن‌دربطن است. هر بطن را که بکاوید به بطن‌های تازه می‌رسید. هرگز فکر نکنید که کربلا تمام می‌شود...

* «چهل منزل تا اربعين» نام سلسله نشست‌هايي است که سال ۸۶ به همت استادان و مشاوران خيمه با مديريت اجرايي مرکز مطالعات راهبردي خيمه برگزار شد و در اين سلسله نشست‌هاي عاشوراپژوهي، از منظرهاي گوناگون به موضوعات عاشورا، امام حسين (ع) و مناسک آييني پرداخته شد.
ان‌شاءالله انتشارات خيمه، کتاب «چهل منزل تا اربعين» را که حاوي اين سخنراني‌هاست، به زودي منتشر خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما