تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۵۶۶

مقتل الحسین ابومخنف کتابی با روایت‌های واقعی از عاشورا

مقتل الحسین ابومخنف کتابی با روایت‌های واقعی از عاشورا
فرهنگ: «مقتل الحسین» ابومخنف، نخستین مقتل است که دو نسل بعد از واقعة کربلا مکتوب و به دلیل شهرت گردآورندة آن به «مقتل ابومخنف» معروف شده است.

مورخان در اين مورد که ابومخنف در سال ۱۵۷ هجری در گذشته، با يکديگر اتفاق نظر دارند؛ اما زمانی که او شروع به نگارش کتاب کرده، هنوز تعداد انگشت‌شماری از شاهدان مورد اعتماد واقعة کربلا در قید حیات بودند.

مقتل الحسین شامل ۱۱۳ روایت کوتاه و بلند است که کوتاه‌ترين آن، یک جمله و بلند‌ترين آن، چند صفحه است.

در این کتاب نام یاران امام حسین (ع) که در قیام کربلا به شهادت رسیدند و از سویی نام راویان مختلف واقعة عاشورا در جدول‌هاي مختلفی طبقه‌بندی شده است.

اين مقتل به گفتة حجت‌الله جودکی، مترجم و مصحح کتاب، معتبر‌ترين منبعِ روایت عاشوراست که از هر نوع حاشیه‌سازی و خرافه‌پردازی به دور است و روایتی شسته‌و‌رفته و صادقانه از واقعة عاشورا را به مخاطبان عرضه مي‌کند.

جودکی این کتاب را به همة کسانی تقدیم کرده که با پیروی از قرآن «معرفت علمی» را به «معرفت ظنی» ترجیح مي‌دهند؛ بنابراين منبع تاریخی را برای دستیابی به حقیقت مي‌کاوند و به خرافات موجود که متأسفانه با مهر تأیید برخی بزرگان دین جاودانه شده‌اند، وقعی نمي‌نهند؛ يعني حقیقت را فدای مصلحت‌هاي زودگذر و نامعقول نمي‌کنند و به گفتة مولا علی (ع) «مردان را با حق مي‌سنجند و نه حق را با مردان.» چنين کساني به متون تاریخی به اعتبار اینکه نويسندگان صاحب‌نامي دارند، اهمیت نمي‌دهند، بلکه صحت آن را منظور مي‌دارند؛ زیرا به دیرپایی صداقت و حقیقت و نافرجامی کذب و جعل ایمان دارند.

این کتاب را مؤسسة نشر و پژوهش معناگرا در ۱۲۰۰ نسخه و با قیمت ۵۶۰۰ تومان در سال ۸۸ منتشر کرده است.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما