تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۳
۰
کد مطلب : ۱۳۸۳۱
۳۰ سال همراهی با انقلاب اسلامی

دغدغه‌های امروزی

دغدغه‌های امروزی
دکتر عبدالحسین خسروپناه: علامه فضل‌الله از میان جریان‌های گوناگون سنتی و سنت‌گرایی، تجددستیزی، روشنفکری التقاطی و سکولار جریانی را انتخاب کرد و به ترویج آن پرداخت که هم حافظ میراث اصیل اسلامی بود و هم دغدغه پاسخگویی به نیازها و مقتضیات زمان را داشت. همین که با شیوه اجتهادی نه التقاطی از سنت بهره می‌گرفت تا نیازهای معاصر را پاسخ گوید، این جریان همان جریان حقانیت اسلامی اجتهادی است. علامه فضل‌الله با جریان سنتی که از دنیای مدرن و پرسش‌ها و نیازهای انسان معاصر غافل بود، مخالفت می‌کرد، جریان روشنفکری سکولار را که نسبت به میراث و سنت اسلامی بی‌مهری می‌ورزید، نقد می‌کرد و با روش روشنفکری دینی التقاطی مخالفت می‌ورزید.

وی منادی تقریب مذاهب و وحدت شیعه و سنی بود و بر این باور بود که مسلمانان با عنصر وحدت می‌توانند برای تقویت معرفت و معیشت دینی گام بردارند و ضد استعمار و استکبار قیام کنند. علامه فضل‌الله پدری معنوی برای حزب‌الله بود و کانون خانواده این تشکل سیاسی نظامی و فرهنگی را گرم نگه می‌داشت. وی در کشور لبنان که مرکز تکاثر ادیان، مذاهب و فرهنگ‌هاست، محوری تأثیرگذار بود و اکنون جامعه لبنانی بیش از جوامع دیگر عزادار است. ویژگی دیگری که این سید فرزانه و فرهیخته و روشنفکر مجتهد داشت، همراهی ۳۰ ساله وی با انقلاب اسلامی ایران و اطاعت‌پذیری از ولایت فقیه بود. وی بر این باور بود که آیت‌الله خامنه‌ای برای همه علمای مسلمان و مصلحان دینی الگوست.

پیشنهاد این کمترین به متفکران حوزه‌های علمیه این است که اولاً هر چه سریع‌تر بنیاد نشر آثار علامه فضل‌الله را تأسیس کنند و ثانیاً منظومه فکری و فرهنگی این اندیشنده فرهیخته را بنگارند و ثالثاً شاخص‌های فکری، فرهنگی و سیاسی ایشان را تبیین کنند و رابعاً سیره و نشر رفتاری او را به عنوان الگوی معنوی به جهان معرفی کنند. من این ضایعه اسفبار را به ساحت و پیشگاه آقا امام زمان(عج)تسلیت عرض می‌کنم و از خدای سبحان خواستارم که این روح عزیز درجات عالی‌تر را طی کند و به خانواده معظمش صبر جلیل عنایت فرماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما