تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۶
۰
کد مطلب : ۹۵۰۸

سفر پادشاه عربستان به سوریه و تاثیرات آن بر منطقه

سفر پادشاه عربستان به سوریه و تاثیرات آن بر منطقه

هفته گذشته ملک عبدالله پادشاه عربستان، برای نخستین بار طی چهار سال گذشته به دمشق سفر کرد و مورد استقبال بشار اسد نخست وزیر سوریه، قرار گرفت. 

نکته حائز اهمیت آن است که اين اولين سفر ملک عبدالله به سوريه از زمان عهده‌دار شدن پادشاهي عربستان است و به نظر می‌رسد که  
ديدار پادشاه عربستان از سوريه نشانه‌اي از بهبود روابط ميان دو کشور قلمداد باشد چرا که از زمان ترور رفيق حريري‌، نخست وزير پيشين لبنان این روابط به وخامت گراييده بود.  

روابط ميان عربستان و سوريه به دنبال ترور رفيق حريري در چهار سال پيش تيره شد اما اخيرا دو کشور سعي در بهبود روابط داشته‌اند و همين اواخر بشار اسد، رئيس جمهور سوريه به عربستان سفر کرده بود. 
 
تنش میان دو کشور از زمانی آغاز شد که رفیق حریری، دوست و متحد عربستان با تابیعیت مضاعف سعودی و لبنانی ترور شد؛ تروری که سوریه به دست داشتن در آن متهم بود.
درحالی که سوریه همواره هر گونه دخالت در این ترور را رد می‌کرد اما به دنبال مرگ رفیق حریری، ناچار به پایان دادن به حضور سی ساله نظامی خود در لبنان شد و اینگونه بود که روابط دو کشور، از آن تاریخ به سردی گرایید.
 
عربستان در ماه ژوئيه در حالی سفير جديد خود را در سوريه معرفي کرد که سفارت این کشور در دمشق براي بيش از يک سال خالي بود. 

به گمان ناظران، بهبود روابط ميان سوريه و عربستان مي‌تواند به حل مناقشات منطقه‌اي به خصوص در لبنان و مناطق فلسطيني کمک کند.

در این سفر که وزیر اطلاعات ، وزیر فرهنگ، وزیراطلاع رسانی و وزیر کار عربستان ملک عبدالله را همراهی می‌کردند به بهانه مراسم سالگرد جنگ اعراب در اکتبر سال 1973 برعلیه اسراییل صورت گرفت. 

این جشن به مناسبت جنگ 6 اکتبر سال 1973 اعراب و اسراییل، که به پیروزی اعراب انجامید، برگزار شد. جنگی که میان سوریه و مصر و اسراییل در مناطق بلندی‌های جولان و صحرای سینا صورت گرفت. 

با این حال علی‌رغم همه گمانه‌زنی‌ها درباره دستاوردها و نتایج این سفر، برخی صاحبنظران معتقدند پادشاه عربستان، سوريه را بر سر اتحاد با ايران زير فشار خواهد گذاشت تا بشار الاسد رهبر سوريه، به سمت سست کردن اتحاد با ايران، و تحکيم تفاهم با اعراب در مورد مسائل سياسی و امنيتی منطقه متمایل شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما