تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۸
۰
کد مطلب : ۹۱۴۰

درباره بنیاد دعبل خزاعی

درباره بنیاد دعبل خزاعی
 تشکیل این بنیاد زمانی صورت گرفت که در سال ۸۱ عده‌ای از بزرگان و عالمان جامعه مداحان طي نامه‌اي مشكلات مداحان را براي مقام معظم رهبري مطرح كردند؛ به ويژه مسئله بيمه مداحان را و اين كه وقتي اين افراد به سن كهولت مي‌رسند تحت پوشش هيچ سازماني قرار نمي‌گيرند چرا كه مداحي به عنوان يك شغل و حرفه مورد قبول قرار نگرفته است.

مقام معظم رهبري نيز نسبت به اين موضوع حساس شده و با پيگيری‌های لازم آن را به سازمان تبليغات اسلامي ارجاع دادند تا راهي براي اين مسئله بينديشند. به این ترتیب این بنیاد برای رفع مشکلات مداحان و در قالب موسسه‌ حقوقی مستقلی شکل گرفت که از حمایت‌های سازمان تبلیغات اسلامی برخوردار بود.

در سایت این بنیاد درباره اهداف بنیاد دعبل آمده است: «به منظور اعتلا و گسترش این وظیفه مهم با ایجاد بستر مناسب فرهنگی و معرفت دینی بر پایه ارزشهای قرآنی و مكتب عترت (علیهم اسلام) ضروری است كه با ساماندهی و برنامه‌ریزی ضمن شناسایی خدمتگزاران فرهنگی و مادحان و ذاكران اهل بیت ( صلوات‌الله‌علیهم ) با برطرف نمودن مشكلات معنوی و مادی و ارج نهادن به خدمات آنان با ایجاد نهادی كه بتواند این مهم را به انجام رساند، بنیاد خدماتی علمی، فرهنگی دعبل كه به لحاظ حقوقی غیرانتفاعی و غیردولتی خواهدبود با اهداف و شرایط مندرج در اساسنامه تأسیس و در چارچوب قوانین و مقررات كشور فعالیت خواهد نمود.»

بنیان‌گزاران بنیاد دعبل، که زیر مجموعه‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی است، در اساسنامه این بنیاد اهداف زیر را برای آن برشمرده‌اند:
۱. شناسایی مادحان، شعرا و ذاكران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام.
۲. انجام خدمات تأمین اجتماعی (از قبیل بیمه، درمانی، عمر و پس‌انداز، تكمیلی و پزشكی، بازنشستگی) و تسهیلات ضروری به آنها و افراد تحت تكفل ایشان.
۳. مشاركت دادن جامعه ستایشگران، شعرا و ذاكران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در تأمین بخشی از هزینه‌های مؤٍسسه از طرق گوناگون، (از قبیل: پرداخت بخشی از هزینه‌ها و اعطای امتیازات تألیف كالاهای فرهنگی خویش به بنیاد) .
۴. شناسایی منابع مالی و تأمین هزینه‌های بنیاد از طریق آنان ( از قبیل: سازمان اوقاف و امورخیریه، سازمانهای دولتی و غیردولتی و خیرین و سایر كمك‌های مردمی) .
۵. پشتیبانی علمی و معنوی از ستایشگران شعرا و ذاكران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در جهت اعتلا و تعمیق فرهنگ مكتب عصمت و طهارت علیهم السلام.
۶. كمك به ایجاد تشكلهای فرهنگی در راستای اهداف عالیه بنیاد؛ جهت تولید فرآورده های فرهنگی.
۷. ساماندهی و تقویت محافل اثر گذار فرهنگی در جهت ارتقای بنیه فرهنگی مادحان ذاكران وشاعران اهل بیت (علیهم السلام)
۸. انجام پژوهشهای بنیادین و ویژه جهت تهیه متون فاخر ادبی برای استفاده مادحان و ذاكران ؛ و استفاده بهینه از ظرفیت‌های ارزشمند حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها .
۹. ساماندهی و انجام منشورات ( مكتوب و چند رسانه‌ای‌) در حوزه اهداف عالیه بنیاد.

تا سال گذشته با توجه به اعلام مدیرعامل وقت بنیاد، مسعود جاور، بالغ بر ده‌هزار مداح در کشور توسط این بنیاد شناسایی شده بودند. از ابتدای سال ۱۳۸۵ این بنیاد توانست در تعامل با سازمان تامین اجتماعی مسئله بیمه مداحان کشور را در دستور کار خود قرار دهد. در حال حاضر سيد مرتضي توكلي مدیرعامل بنیاد است.

براي مطالعه بيشتر :

اساسنامه بنیاد دعبل خزاعی
گزارشی مختصر از بنیاد دعبل خزاعی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما