تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۹
۰
کد مطلب : ۷۶۵۱

کتابخانه تخصصي امـام حـسـيـن(ع)

کتابخانه تخصصي امـام حـسـيـن(ع)
مرکز مطالعات راهبردی خیمه با تحقيق و پژوهش درباره امام حسين(ع) عاشورا و مناسک آييني تلاش مي‌کند، ضمن پاسداشت حرمت و قداست موضوعات سابق‌الذکر با پرهيز از سهل‌انگاري و ساده‌انديشي و با تعمق در ابعاد مختلف آن موضوعات، زمينة دستيابي به کنه مفاهيم ياد شده را فراهم آورد.

ارکان مرکز مطالعات راهبردي خيمه عبارت‌اند از:
۱- ماهنامة خيمه
۲- پژوهشکدة امام حسين(ع)
۳- واحد اسناد و اطلاعات تخصصي امام حسين(ع)
۴- واحد پژوهش‌هاي اجتماعي و مردم‌شناسي
۵- واحد برنامه‌سازي MULTIMEDIA
۶- انتشارات تخصصي امام حسين(ع)
۷- بنياد عاشورا
۸- واحد هنر و ادبيات آييني
۹- پايگاه اطلاع‌رساني خيمه: www.armaneheyat.ir
۱۰- گاهنامة تخصصي مداحي (زمزمه)
۱۱- فصلنامة تخصصي روز دهم
۱۲- واحد آموزشي فن خطابه و رثا
۱۳- مرکز موسيقي و نواهاي آييني

معرفي هر يک از ارکان اين مرکز مجال ديگري را مي‌طلبد، در این گفتار مختصری به معرفی کتابخانه تخصصي امام حسين(ع)  پرداخته می‌شود.

اين کتابخانه تاکنون توانسته نزديک به ۴۰۰۰ عنوان کتاب با موضوع امام حسين(ع) و عاشورا جمع‌آوري کند. کتابخانة تخصصي امام حسين(ع) با داشتن فضاي سالن مطالعه و ارائه خدمات اينترنتي به مخاطبان، گنجينه‌اي گرانبها را در دسترس آنها بالاخص پژوهشگران قرار داده است و دسترسي به منابع اين کتابخانه در آينده‌اي نزديک از طريق وب‌سايت www.kdl.ir امکان‌پذير است.

عاشورا بيشترين نقش اصلاحي و بيدارگونه را در فرهنگ مسلمانان ايفا کرده است و هيچ حادثه‌ای را (هرچند هم بزرگ و گسترده باشد) از نظر تأثيرگذاري مثبت نمي‌توان با عاشورا مقايسه کرد. به عقيده برخي از متفکران و دانشمندان عاشورا نقطه عطفي است که درباره آن می‌توان گفت رسالت نبوي نيز با قيام افشاگرانه فرزندش حسين (ع) از گزند تحريف و تخريب معنوي در امان ماند و جاودانه شد.

اين نگاه مستلزم توجه همزمان محيطي و محاطي به مقوله عاشورا و مؤيد لزوم نوعي «نگاه راهبردي» به مفاهيم عاشورا، امام حسين(ع) و مناسک آييني است. بي‌ترديد چنين نگاهي نيازمند صيرفي مجموعة وسيعي از نقل قول‌ها، روايت‌ها و مستنداتي است که هنوز بعد از گذشت سال‌ها در سره و ناسره آنها ترديد است و کتابخانة تخصصي امام حسين(ع) پاسخي به اين نياز است.

اين کتابخانه گستره قابل قبولي از مقاتل، زندگي‌نامه، احاديث و روايات، اشعار، موسوعه، دايره‌المعارف و ... با ديدگاه‌هاي متنوع ادبي، هنري، فلسفي و ... را شامل مي‌شود.

مسئولان کتابخانه مفتخرند که تجربيات چند ساله خود در گردآوري اسناد ياد شده را در اختيار علاقه‌مندان و مجموعه‌هايي که امکانات لازم براي تجهيز چنين کتابخانه‌هايي با موضوعات ديگر را دارند، قرار دهند.

مرکز مطالعات راهبردي خيمه از کلية ناشران، مؤلفان، نويسندگان و صاحبان اثر در حوزة امام حسين(ع) عاشورا و مناسک آييني (در قالب کتاب، آثار صوتي و تصويري و ...) دعوت مي‌کند تا با ارسال يک نسخه از آثار خود به آدرس: تهران- تقاطع نجات‌الهي و سميه – ساختمان ۲۱۳– واحد ۹، مرکز مطالعات راهبردي «خيمه»، اين مرکز را در راه‌اندازي غني‌ترين مخزن اسناد و اطلاعات تخصصي در حوزة عاشوراپژوهي ياري کنند.

در ازاي هر جلد کتاب و هر اثري که به مرکز ارسال شود، يکي از آثار انتشارات مرکز مطالعات راهبردي خيمه و يا اشتراک شش ماهة ماهنامه خيمه به انتخاب خودتان به شما اهدا مي‌شود. تلفن جهت اطلاعات بيشتر: ۸۸۹۳۴۹۷۰-۰۲۱
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما