تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۴
۰
کد مطلب : ۷۲۶۸

سفرهای هوایی به عتبات عالیات لغو شد

توپ در زمین سازمان هواپیمایی کشوری
سفرهای هوایی به عتبات عالیات لغو شد
حسین اکبری با عذرخواهي از مردمي كه به‌دليل لغو مكرر پروازهاي عراق، مدت زيادي در فرودگاه‌هاي ايران و عراق معطل شدند و به اجبار، نحوه‌ سفر خود را تغيير دادند، همه‌ مشكلات پروازهاي عراق را ندادن مجوز توسط اين كشور و دليل صادر نكردن مجوز را خواست طرف عراقي به بهانه افزايش قيمت عنوان کرد. 

وی با بيان اين‌كه وظيفه‌ سازمان حج و زيارت پي‌گيري اجراي قرار‌داد سازمان هواپيمايي با عراق نيست، مجوز پروازها را براساس اين قرار‌داد سه يا شش ماهه عنوان کرد، در حالي‌كه اين مجوزها را روزانه مي‌دهند و گاهي نيز اصلا مجوز نمي‌دهند. 

دور جدید اعزام زائران به عتبات عالیات از اول خردادماه آغاز شده ولی با توجه به برهم خوردن برخی توافق‌های مالی با طرف عراقی، سفرهای هوایی به عتبات به صورت منظم  انجام نشده است.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفته است که تعداد پروازهاي انجام نشده‌ به عراق زیاد است و اگر سازمان حج و زيارت كاروان‌هاي هوايي را برقرار كند و دوباره ثبت نام براي مسير هوايي انجام شود، ضمانتي وجود ندارد كه مردم دوباره سرگردان نشوند.

مشکل از کجاست؟
اکبری گفت بارها به‌دليل صادر نشدن به ‌موقع مجوز پروازهاي عراق، زائران در ايران و عراق سرگردان شده‌اند. او از سازمان هواپيمايي خواست تكليف در اين بخش روشن كند. 

مذاکره اخير با مسئولان عراقي منجر به توافق بر سر قیمت‌ها شده بود اما پس از بازگشت، آن‌ها بلافاصله پروازهاي ايران را لغو كردند و دوباره براي سازمان حج نامه‌اي مبني بر درخواست افزايش قيمت فرستادند؛ افزایش قیمت سی دلاری برای هر بلیط.

صمد شفیعی، رئيس هيات مديره انجمن صنفي دفاتر خدمات زيارتي كشور پیش‌تر در انتقادی تند و بی‌سابقه، حسین اکبری، معاون عتبات عالیات سازمان حج، را مقصر اصلي اخلال در پروازهاي زائران ايراني به عراق دانسته بود.

اکبری نیز گفت که در نامه رسمي براي سازمان هواپيمايي از این سازمان خواسته شده است كه تكليف را با طرف عراقی روشن کند و تنها به شرط صدور مجوز پروازها براي سه يا شش‌ماه از سوي عراق، برای این سفرها برنامه‌ریزی شود.

سازمان حج و زیارت چهار جدول پروازي با ظرفيت‌هاي ۱۳۰ نفره به سازمان هواپيمايي ارسال کرده است. با تایید هريك از اين جدول‌ها، این پروازها اجرا می‌شوند.

توپ در زمین سازمان هواپیمایی
به گفته اکبری، تاكنون بحث اين بود كه چرا سازمان حج و زيارت روي قيمت‌هاي بيش‌تر با عراق توافق نمي‌كند،اكنون اين كار انجام شده است و حال سازمان هواپيمايي ايران بايد روي ظرفيت و مجوزها با عراق توافق كند؛ البته طرف عراقي مشاركت شركت‌هاي هواپيمايي كشور خود را درخواست كرده است كه اين موضوع در اختيار سازمان حج نيست. 

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره اين‌كه اكنون تمام گير كار، سازمان هواپيمايي كشور است، بیان کرد که وقتي عراق براي پروازها مجوز نمي‌دهد و زائران معطل مي‌شوند، به سازمان حج و زيارت معترض مي‌شوند، چون سازمان هواپيمايي پاسخ اين مردم سرگردان را نمي‌دهد. 

اکبری تصریح کرد که ما نسبت به مردمي كه براي كاروان‌هاي هوايي تيرماه ثبت نام كرده‌اند، متعهديم؛ بنابراين اگر وضعيت پروازهاي عراق مشخص شود، اين افراد در اولويت اعزام هوايي قرار مي‌گيرند و اگر وضعيت پروازها مشخص نشود، اين افراد مي‌توانند مسير را زميني طي كنند يا پول خود را از ما بگيرند.

به گفته‌ي وی، متأسفانه تعداد استان‌ها و زائران متقاضي مسير هوايي عتبات عاليات عراق به‌دليل نبود امنيت و ضمانت، كاهش يافته است؛ گاهي زائران پس از اين همه معطلي، خوشحال مي‌شوند كه زميني به عراق بروند و حتی پس از هماهنگ شدن، حاضر نيستند تصميم خود را تغيير دهند. 

برخوردهاي نامناسب، بازرسي‌هاي نابجا و نگهداشتن کاروان‌هاي زوار در جاده‌هاي گرم از جمله مواردي است که زايران ايراني نسبت به آن اعلام نارضايتي کرده‌اند.

اکبری گفت پيش ثبت‌نام عتبات عاليات عراق تا هشتم تيرماه با حذف مسير هوايي ادامه دارد و افراد ثبت‌نام شده در دوره‌ پيش که در اولويت اعزام قرار نگرفتند، در اين دوره لازم نيست، دوباره ثبت‌نام كنند و با متضيان جديد قرعه‌كشي مي‌شوند.

همه زائران به کاظمین می‌روند
در حالیکه تاکنون نیمی از ظرفيت كاروان‌هاي هوايي و زميني به كاظمين اعزام می‌شدند، با توجه به وعده مقامات عراقی مبنی بر تامین امنیت زائران، از روز شنبه ششم تیرماه به کاظمین اعزام می‌شوند. به گفته اکبری اکنون تعدادي از كاروان‌هاي زميني پس از قرعه‌كشي به سامرا اعزام می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما