تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۳
۰
کد مطلب : ۷۰۰۶
وب مذهبی در ایران-۱

یاحسین در فضای مجازی

یاحسین در فضای مجازی
یکی از معروف‌ترین و پربیننده‌ترین سایت‌های شیعی که فعالیت‌ آن بیشتر به زبان عربی است، پایگاه اینترنتی یاحسین (موقع یاحسین) است.

این پایگاه که بیش از هفت سال است به نشر فرهنگ شیعی می‌پردازد و تاکنون بین ۲۰تا ۲۵میلیون بازدید داشته است. هرچند که این رقم در صفحۀ نخست آن (اگر همین روزها سری به آن بزنید) رقم پنج میلیون و اندی ثبت شده است.

اما به گفتۀ «محمد المصری»، مدیر این پایگاه اینترنتی، از آنجا که بسیاری از فایل‌های صوتی و تصویری آن انحصاری و تولیدی همین سایت است، بسیاری از وبلاگ‌ها و سایت‌های دیگری نیز که در نشر اندیشة عاشورایی فعال هستند، مطالب و فایل‌های این سایت را به عنوان مرجع و منبع مطالب خود ذکر کرده‌اند (به اصطلاح لینک داده‌اند) که همین مسئله سبب افزایش بازدیدهای آن شده است.

علت استقبال شدید کاربران اینترنتی از این پایگاه، نبود شبکه‌های دینی و به‌ويژه شیعی برای مسلمانان و شیعیان اروپا و آمریکاست. به همین دلیل، تنها مرجع رفع نیازهای دینی آنها، شبکۀ جهانی اینترنت خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل این امر می‌تواند تهیةۀ دامنه‌های «دات کام»، «دات ارگ» و «دات نت» برای ورود به این سایت باشد. به این معنی که کاربر اگر عبارت yahosein و یا yahoseyn را با هر کدام از پسوندهای فوق جست‌وجو کند، به طور حتم، وارد همین پایگاه اینترنتی خواهد شد که در نوع خود جالب توجه است.

در صفحۀ نخست سایت، عبارت «یا حسین» به همراه تصویری از ضریح آن حضرت، تقریباً حجم زیادی از فضای بصری را به خود اختصاص داده است. البته در کنار‌ و اطراف آن هم جملاتی از زیارت عاشورا (السلام علی الحسین . . .) و احادیثی از رسول اکرم (ص) دربارة حضرت اباعبدالله‌ (ع) زیور صفحةۀ اول شده‌ است.

در دو ستونِ کناره‌های راست و چپ سایت بخش‌های مختلفی نام برده شده که پس از ورود به هر کدام از این بخش‌ها، با حجم انبوهی از مطالب روبه‌رو می‌شویم که واقعاً گاهی مواجهه با یک شبکةۀ تلویزیونی را برای مخاطب تداعی می‌کند.

به عنوان مثال، بخشی که به گفتۀ مدیر این سایت، به متبرک‌‌تر شدن آن کمک فراوانی کرده، بخش«القرآن الکریم» است. با ورود به این بخش با بیش از بیست قاری مواجه می‌شویم که بسیاری از آنها دورةۀ کامل قرآن را به «ترتیل» و تعدادی هم به «صوت و لحن» به مخاطب ارائه می‌دهند و مجموع آن به بیش از ۱۰۰۰ فایل صوتی می‌رسد که شاید در بسیاری از سایت‌های ایرانی که فعالیت تخصصی در حوزة قرآن دارند، شبیه آن را نتوان دید.

قاریانی چون «شهریار پرهیزگار»،«محمد المنشاوی»، «شحات انور»، «عبدالباسط عبدالصمد» و «شاطری» از جملةۀ قاریان معروف این بخش هستند.

مطمئناً مهم‌ترین و پربیننده‌ترین بخش «موقع یا حسین» بخش ویديوی آن (قسم الفیدیو) است؛ مصری می‌گوید: «حجم این بخش در ابتدا بیش از سیصد ساعت بود که محرم امسال تا حدود ۲۰۰ساعت دیگر نیز فایل‌های ویديویی جدید به آن اضافه شد.»

بخش «مجالس حسینی» که یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین بخش‌های این سایت است، (هرچند تنها برای کاربران عرب‌زبان) شامل بیش از چند هزار فایل صوتی از مجالس سخنرانی استادان و سخنرانان مشهور عرب در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی است که حجم آن به بیش از 10هزار فایل می‌رسد.

سخنرانانی چون «شیخ دکتر احمد الوائلی»، «شیخ دکتر فاضل المالکی» (از مراجع تقلید عراقی مقیم قم)، «شیخ هادی کربلایی» (از سخنرانان معروف و محبوب عراقی در دهه‌های گذشته)، «شیخ مرتضی شاهرودی» و «سید محمدباقر فالی» (از روحانیان سرشناس کویت) از جملة این سخنرانان هستند که برای هر کدام بیش از چند «گیگابایت» فایل صوتی و تصویری در سایت موجود است.

به گفتة محمد المصری، تنها در محرم سال گذشته بیش از ۲۵۰«گیگابایت» دریافت مطالب (دانلود) از سوی کاربران صورت گرفته است که نشان از قدرت پهنای باند این سایت دارد.

قرار است بخش جدیدی به سایت اضافه شود که در نوع خود اگر نگوییم بی‌نظیر، حداقل کم‌نظیر است: «کتابخانه دیجیتال اسلامی» تا پایان امسال فایل‌های الکترونیکی کتاب‌های بی‌شمار شیعه در زمینةۀ تاریخ، فقه، عقاید، ادبیات، اصول، حدیث، علوم قرآن و ... روی سایت قرار خواهد گرفت تا زمینةۀ استفادةۀ عموم شیعیان و غیرشيعیان از آنها فراهم شود.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این سایت «قسم المنتدیات الحوار» است. این ستون که یکی از نوآوری‌های فعالیت رسانه‌ای در زمینةۀ دین است، محلی است برای گفت‌وگو (و به قول عرب‌ها حوار) در زمینۀ سؤالات و شبهات دینی و شیعی. در حال حاضر بیش از ۶۰هزار نفر عضو این بخش هستند.

تنها حسن عضویت در بخش گفت‌وگو این است که از آنجا که تنها شیعیان می‌توانند عضو این بخش شوند، بسیاری از شبهاتی که آسیب برای شیعیان است و ممکن است عمومی کردن آنها آفتی برای شیعه شود، در میان خود شیعیان مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اما بسیاری از مباحث و مسائل دیگری که مورد سؤال سایر مسلمانان و حتی غیرمسلمانان است، ممکن است در این بخش مورد بحث و بررسی قرار گیرد که به آنها به صورت مباحثه‌ای پاسخ داده می‌شود.

در ادامه، سایر بخش‌های موجود در «المنتدیات الحوار» را به صورت گذرا معرفی می‌کنیم:
۱- المنبر الحر: همان چیزی است که در فارسی به آن «تریبون آزاد» می‌گوییم. این بخش که بیشتر به مسائل سیاسی و اجتماعی روز می‌پردازد، در واقع جایی برای به‌روز بودن و اظهارنظر کردن‌های سیاسی جهان اسلام و به‌ویژه تشیع است.

۲- العقائد والسیره والتاریخ: این بخش برای اعضاست که با حضور در این بخش می‌توانند موضوعات جدیدی را که به نظر آنها جالب است اضافه کرده و پس از تأیید مدیر وب‌سایت، دیگران هم می‌توانند از آنها استفاده کنند و همان قسمتی است که شیعیان و غیرشیعیان در آن دربارةۀ موضوعات مهم ادیان گفت‌وگو و به عبارتی مناظره دارند.

۳-منتدی الفقه: با توجه به اینکه قرار است این وب‌سایت یک سایت جامع و پاسخگو باشد، حتماً بخشی هم برای پاسخ به سؤالات شرعی و فقهی بازدیدکنندگان دارد که «منتدی الفقه» آن را پاسخگوست.

۴-«فی رهاب المرجعیه» و «استضافه العلماء والباحثین»: بخش‌هایی هستند که به سؤالات مردم از علماء و مراجع در زمینه‌های گوناگون پاسخ داده می‌شود. شاید بتوان این دو بخش را دنبالۀ همان منتدی الفقه دانست، با این تفاوت که سؤالات مردم از مراجع و علماء (در بخش اخیر) هم سؤالات فقهی و شرعی و هم غیر از آن را در زمینه‌های کلامی و تاریخی شیعه را شامل می‌شود.

۵- چند بخش دیگر در این سایت است که ادعای ما دربارةۀ جامع و کامل بودن آن را اثبات می‌کند. بخش‌هایی که به مباحثی چون «سرگرمی»، «فناوری اطلاعات و کامپیوتر»، «کودک و خانواده»، «نوجوانان و دانش‌آموزان» و «جوانان و دانشجویان» می‌پردازند. یعنی هر کدام از گروه‌های فوق می‌توانند با مراجعه به محل مورد نظر خود، مباحث دلخواه‌شان را انتخاب و استفاده کنند.

۶- اين سايت دو بخش هم به دو زبان انگلیسی و فارسی دارد که برای کاربرانی که به این دو زبان سخن می‌گویند می‌تواند مورد استفاده باشد که البته همة بخش‌ها و به‌ویژه سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها را ندارند.

شاید این یکی از ضعف‌های این وب‌سایت باشد که به گفتۀ مدیر پایگاه قرار است به‌زودی همۀ بخش‌های موجود در پایگاه به این دو زبان هم ترجمه شده تا قابل استفاده برای همگان باشد.

اما یکی دیگر از ضعف‌های موجود در این سایت که احتمالاً به یکی از آفت‌های این سایت تبدیل شده نشان دادن چند قطعه از مراسم «قمه‌زنی» در «قسم الفیدیو» خود است.

مدیر پایگاه می‌گوید که مراسم قمه‌زنی یکی از محبوب‌ترین مراسم عزاداری نزد شیعیان عراق، لبنان و پاکستان است که البته بیشترین بازدید را هم به خود اختصاص داده‌اند.

او دربارۀ حرام بودن قمه‌زدن از نظر مراجع شیعه می‌گوید: «البته این حرکت از نظر مراجع گذشته نه تنها تقبیح نشده که بسیار هم استقبال می‌شده است؛ زیرا حکم اولیه آن جایز و شاید واجب هم باشد. اگر علمای امروز آن را تحریم کرده‌اند، به خاطر بازتاب‌های بین‌المللی آن است که سبب ورود حکم ثانویه (حرمت) بر آن شده است.»

او خاطره‌ای هم تعریف می‌کند: زمانی که جنوب لبنان در دست ارتش رژیم صهیونیستی بود، در ماه محرم شیعیان جنوب در حال عزاداری و قمه‌زنی بودند که نیروهای ارتش اسرائیل در حال نظارۀ آنها بودند. در همین حال عزاداران حسینی با قمه‌ها و زنجیرهای خود به سمت اسرائیلی‌ها حمله‌ور شدند که به درگیری و فرار موقت اسرائیلی‌ها انجامید. از آن زمان به بعد تا زمانی که اسرائیل جنوب لبنان را غصب کرده بود، هر ساله ماه محرم، دیگر نیروهای ارتش اسرائیل جرأت نزدیک شدن به عزاداران را نداشتند.

برای آشنایی بیشتر با این پایگاه اطلاع‌رسانی به آدرس http://www.yahosein.orgمراجعه کنید.
معرفی اجمالی پایگاه اینترنی «یاحسین»www.yahosein.org
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما