تاریخ انتشار
شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۱۶
۰
کد مطلب : ۶۸۲۳

محرم در جهان

محرم در جهان
پاکستان
سینه‌زنی ، زنجیر‌زنی ، دویدن روی آتش، سنگ‌زنی و شبیه خوانی یا تغزیه از مراسم عزاداری پاکستانی‌ها می باشد. زنان صورت خود را می پوشانند و برای امام حسین(علیه السلام) گریه می‌کنند؛ زنجیر زنی در پاکستان به منظور هم دردی با اسیران کربلا که در غل و زنجیر مسیر کربلا تا شام را پیمودند می‌باشد.

لبنان
در این کشور از ابتدای ماه محرم تا 10 روز بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) و یارانش مراسم عزاداری برپا است و روضه‌خوانی و نذری پزی هر شب در مساجد و هیات‌ها با حضور شیعیان برگزار می‌شود .

سوریه
در مناطقی از سوریه، مردم به سمت هم سنگ پرتاب می‌کنند؛ آنان در دو دست سنگ می‌گیرند و بر یکدیگر می‌کوبند و یک در میان سنگ را بر سینه خود می‌زنند، آنها این حرکت را نهاد سنگ باران شدن پیکر زخمی و نیمه جان حضرت سید الشهدا(علیه السلام) می‌دانند که دشمنان با گستاخی در حق ایشان روا داشتند.

هند
شیعیان هند با پای برهنه بر روی آتش گداخته می‌دوند و فریاد یا حسین سر می‌دهند؛ جالب است، که آنان گزندی از آتش نمی‌بیند و حتی پاهای‌شان هم تاول نمی‌زند .

مصر
شیعیان ساکن در مصر برای مراسم عزاداری سالار شهیدان از سنت شبیه‌خوانی یا تغزیه استفاده می‌کنند؛ البته نذری‌پزی و اطعام عزاداری و جلسات عزاداری توسط زنان شیعه نیز جزو این مراسم می‌باشد؛ سنت شبیه‌خوانی به دلیل نمایشی‌بودن آن در مصر جذابیت و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد.

فنلاند
در فنلاند حدود دو هزار شیعه ایرانی زندگی می‌کنند که در مجموع با احتساب شیعیان عراقی، پاکستانی و عرب در این کشور ۵پنج هزار نفر شیعه در فنلاند سکنی دارند.«هلسینکی» پایتخت فنلاند خانمی به نام پائولا که از مسیحیان شیعه شده می‌باشد، از مرتبطان مسلمانان است و مرکزی را با نام حضرت فاطمه الزهرا(س) راه اندازی کرده است.

معرفی فرهنگ عاشورا را در دهه محرم از برنامه های این مرکز اسلامی است؛ شیعیان ساکن در فنلاند همه ساله در ایام محرم به سفارت‌خانه ایران در فنلاند و مرکز اسلامی فاطمه الزهرا (س) می‌روند و در آنجا مراسم و سخنرانی پیرامون نهضت و قیام امام حسین(علیه السلام) به زبان‌های عربی، فارسی، انگلیسی و فرانسه برگزار می‌شود.

آلمان
در این کشور جمعی از شیعیان و بیش از سه میلیون ترک‌تبار و شیعه زندگی می‌کنند؛ گرچه شیعیان ایرانی نیز در سراسر آلمان زندگی می‌کنند؛ در شهرهای مونیخ، برلین، هامبورگ، بوخوم و فرانکفورت تعداد زیادی از شیعیان ترک و عرب و ایرانی ساکن هستند.

در این شهرها مراکزی برای تبلیغ دین اسلام وجود دارد که مسلمانان در شب و روز عاشورا در این مراکز جمع‌شده و عزاداری خود را برگزار می‌کنند.

آمریکا
در مراکزی چون مسجد الزهرا، مسجد النبی، مسجد اهل البیت و مرکز اسلامی «اورنج کانتی» لس‌آنجلس هر یک به رسومات خاصی مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) برگزار می‌شود؛ حتی گاهی آن قدر تعداد عزادارن زیاد می‌شود که چند آپارتمان نزدیک به این مراکز را اجاره کرده و به عزاداری می‌پردازند.

جوانان تی شرت‌های سیاه که مزین به نام حسین(علیه السلام) است بر تن کرده و چفیه بر دوش انداخته و برای فرزند زهرا عزاداری می‌کنند؛ غذاهای گوناگون روی میز می‌چینند و از عزادارن پذیرایی می‌کنند.

اکثر شیعیان عزادار در لس‌آنجلس ایرانی هستند؛ البته افغانی‌ها، هندی‌ها و حتی امریکایی‌های مسلمان شده نیز در این مراسم شرکت کرده و به رسومات خود به عزاداری می‌پردازند.

گفتنی است که راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی در خیابان‌های لس‌آنجلس باید با اجازه پلیس و تحت نظر شهرداری و پلیس شهر باشد.

ترکیه
در برگزاری این مراسم تغزیه‌خوانی و شبیه خوانی و زنجیر زنی به چشم می‌خورد؛ این مراسم با عنوان «دین مظلوم» توسط جعفری‌های استانبول برگزار می‌شود.

البته زنجیرزنی به طور آشکار صورت نمی‌گیرد؛ زیرا حکومت زنجیرزنی را منع کرده است؛ نماینده جعفریان در ترکیه «صلاح‌الدین اوزگوندوز» به شیعیان توصیه کرده است در روز عاشورا خون خود را در مراکز هلال احمر اهدا کنند، تا نمادی بر نجات جان انسان‌ها باشند.

همه ساله مسلمانان شیعه استانبول در ایام محرم به نیت ثواب و اجراز از امام حسین(علیه السلام) در صف‌های هلال احمر می‌ایستند و خون خود را اهدا می‌کنند.

سوئد
در مرکز اسلامی «استکهلم» پایتخت سوئد در دهه محرم برنامه های مذهبی با دعوت از مبلغان و حضور شیعیان مقیم سوئد برگزار می‌شود؛ جوانان شیعه در این مرکز جمع شده و در روز عاشورا با پوشیدن لباس سیاه به راهپیمایی می‌پردازند.

شیعیان سوئد بعد از عبور از چند خیابان اصلی شهر استکهلم در میدان بزرگ این شهر تجمع می‌کنند و هنگام راهپیمایی پوستر و جزواتی به زبان انگلیسی و سوئدی که در آن فلسفه قیام امام حسین(علیه‌السلام) و معرفی دین اسلام تشریح شده است بین کسانی که در کنار خیابان‌ها به تماشای این راهپیمایی ایستاده‌اند ، توزیع می‌کنند.

از این راه تاکنون افرادی جهت آشنایی بیشتر با اسلام به این مراکز مراجعه کرده‌اند و مذهب شیعه را انتخاب کرده و مسلمان شده‌اند.

گفتنی است که حدود ۱۲۰هزارنفر مسلمان در سوئد زندگی می‌کنند که بیشتر آنها ساکن شهرهای استکهلم، مالمو و یوته‌بوری هستند و حدود ۷۰هزار نفر از این مسلمانان شیعه هستند، آنان مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) را به صورت سینه‌زنی برگزار می‌کنند .
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما