تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
۲
کد مطلب : ۳۳۴۱۷
گفت و گو با حمیدرضا بهاری درباره شورای مشورتی ستایشگران

خوبی شمس، مشخص‌بودن جایگاه‌هاست/ طرحی نو برای رسیدگی به پیرغلامان خانه‌نشین

خوبی شمس، مشخص‌بودن جایگاه‌هاست/ طرحی نو برای رسیدگی به پیرغلامان خانه‌نشین
دعبل: نخستین جلسه شورای مشورتی ستایشگران اهل بیت (ع) روز دوشنبه پنجم شهریورماه 1397 در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. بهاری عضو کمیسیون خدمات اجتماعی و دبیر هماهنگی است که اجرا و رسیدگی به عمده موضوعات مبتلابه جامعه مداحان کشور را به عهده دارد. حمیدرضا بهاری دبیر این کمیسیون در گفتگو با دعبل از اهداف و وظایف آن سخن می‌گوید.
 
به نظر شما مهم‌ترین وظیفه شورای مشورتی ستایشگران چیست؟
یکی از معضلات جامعه مداحان، نبود همین جمع‌هاست، البته الان بنیاد دعبل این حرکت را به صورت کامل و جامع انجام داده، چیزی که جایش سال‌ها در جامعه مداح خالی بوده است. متاسفانه مقوله‌ای که امروز بسیار در جامعه دیده می‌شود تشکل‌های زیاد است، کانون مداحان، خانه مداحان، بنیاد دعبل، فلان موسسه و غیره، ولی تاکنون از مجموع اینها خروجی که به درد جامعه مداح بخورد و ریشه‌ای باشد بیرون نیامده است. لذا من شورای مشورتی ستایشگران را به فال نیک می‌گیرم، چون کمیسیون‌های مختلف تشکیل و دسته‌بندی شده است. در این کمیسیون‌ها، هر کس در حیطه اختیارات خود و در مورد آن چیزی که مطلع است نظر می‌دهد. به نظر من اصلا دلیل ندارد اگر کسی در جامعه مداحان پیش‌کسوت شد مثلا در انجمن ادبی هم نظر بدهد، این آقا خوب می‌خواند و صوت خوبی دارد اما دلیل ندارد که مثلا در شورای حقوقی هم بتواند نظر بدهد. متاسفانه ما تا این حرف را می‌زنیم می‌گویند شما بزرگان و پیشکسوتان را قبول ندارید، در حالی که ما می‌خواهیم این مسئله جا بیفتد که جایگاه پیشکسوتان یک چیز است، جایگاه مشورتی و اداری چیز دیگر. اگر کسی مداح خوبی باشد دلیل نمی‌شود مدیر عامل بنیاد دعبل باشد، بنیاد دعبل، مدیری می‌خواهد که کار اداری بلد باشد و به فوت و فن این دست کارها وارد باشد. خوبی شورای مشورتی این است که جایگاه‌ها مشخص است. این تفکیک کاری بسیار مفید است و می‌دانم که انشالله در آینده این کمیسیون‌ها رشد خواهند کرد و فضای گسترده و وسیعی برای جامعه مداح به وجود می‌آورد.
 
مهم‌ترین مباحث مطرح شده در کمیسیون شما چه بوده است؟
من در کمیسیون خدمات اجتماعی عضو هستم، دلیلش هم این است که سال هاست کاسب بازار هستم و می‌دانم از چه کسانی باید برای رفاه مداحان کمک بگیرم، حتی پیشنهاد دادم که با برخی تالارها قرارداد ببندیم که اگر مداحی بخواهد پسر یا دخترش را زن یا شوهر بدهد از این امکان استفاد کند و تخفیف‌های ویژه بگیرد، یا مثلا با اماکن ورزشی قراردادهایی را ببندیم که خانواده مداحان بتوانند از آن فضاها استفاده کنند. لذا به این دلیل خواستم که در این کمیسیون باشم که پدر و برادر من رفیق این عزیزان بوده‌اند، اما الان خیلی از این عزیزان گوشه‌نشین شده‌اند و خیلی‌شان را مردم دیگر دعوت نمی‌کنند. طرح من، رسیدگی به این عزیزان است. در این میان، محبتی هم که عزیزان بنیاد دعبل به من داشتند این بود که هماهنگی بین کمیسیون‌ها را نیز به بنده محول کردند. فکر می‌کنم لازم است همه کمیسیون‌ها با کمیسیون رفاهی در ارتباط باشند، چون همه کمیسیون‌ها می‌توانند به مداحان خدمت کنند و در مسائل مرتبط با آنها نظر بدهند، ما نیز کاملا پذیرای نظر و ایده این عزیزان هستیم.
عمده صحبت‌های ما در این کمیسیون، رسیدگی به حال عزیزانی بود که الان خانه‌نشین‌شده‌اند، مداحانی که سال‌ها برای خودشان کسی بودند و مردم برای دعوت‌کردن‌شان نوبت می‌گرفتند اما الان متاسفانه خیلی‌شان در جامعه و بین مردم جایگاهی ندارند و کسی دعوت‌شان نمی‌کند. موضوعی که من پیشنهاد دادم و مورد قبول کمیسیون هم قرار گرفت تشکیل هیئتی به نام حبیب بن مظاهر است که قرار شده ماهیانه یک بار در مسجد آقای آهی برگزار شود. موسس این هیئت نیز تمام کسانی‌اند که پدرشان مداح بوده‌اند. قرار شده خود ما در این مجموعه، مبلغی را اختصاص دهیم و افرادی را دعوت کنیم که کسی دعوت‌شان نمی‌کند. قصد ما، مانور دادن نیست، فقط نمی‌خواهیم همینطور پول دست این عده از مداحان بدهیم تا خدای ناکرده به آنها بی‌احترامی شود، قصدمان این است که آنها را بالای منبر بفرستیم، خانواده‌هایشان را دعوت کنیم، اگر هم نمی‌توانند بخوانند صحبت کنند، خاطره تعریف کنند، کمکی هم که قرار است به این عزیزان بکنیم در قالب صله خواهد بود. بگوییم پول منبر به شما داده‌ایم، پول صدقه سری نیست. ورود به جلسات این هیئت برای عموم آزاد خواهد بود اما هزینه آن را خود ما بچه مداح‌ها می‌دهیم. یکی دیگر از کارهایی که قصد داریم انجام دهیم و خیلی هم از طرح آن استقبال شده سرکشی به خانواده این عزیزان است تا آنهایی که در قید حیات هستند را تجلیل نماییم و آنهایی که فوت کرده‌اند را نیز به دیدار خانواده‌شان برویم. مراد من از تجلیل، آن تجلیلی نیست که متاسفانه الان  باب شده و بنده هم خیلی به آن انتقاد دارم، منظور من صرفا سرکشی و دلجویی از این عزیزان است.
 
ترکیب اعضای کمیسیون خود را چطور می‌بینید؟
ما سعی کرده‌ایم از افرادی در کمیسیون خود استفاده کنیم که از سابقه آنها باخبریم و می‌دانیم که دستی بر آتش دارند و در کارهای خیر موفق‌اند. اعضای کمیسیون ما آقایان حسین علامه، حاج اکبر بازوبند، حمید ترابی و این حقیر هستیم، ولی نیاز است که افراد دیگری هم به این کمیسیون اضافه شود که ممکن است حتی مداح هم نباشند، از جمله حاج محمدرضا طالقانی، حاج محمد نیک‌منش، آقای سمیعی و عزیزان دیگری که به مرور به این کمیسیون اضافه خواهند شد.
 
برگزاری این نشست‌ها چه کمکی به همدلی و هماهنگی میان مداحان می‌کند؟
اصولا یکی از دلایلی که این کمیسیون‌ها ایجاد شده این است که ما در هر جلسه، از یک تعداد از این عزیزان نه به عنوان عضو، بلکه به عنوان مهمان دعوت کنیم و از آنها نظرخواهی نماییم. وقتی اینها چه جوان، چه پیر ببینند که ما داریم از آنها نظرخواهی می‌کنیم و می‌بینیم که جوانان هم نظر دارند و خوش‌فکرند و می‌توانند به ما کمک کنند باعث می‌شود که همدلی روز به روز در میان جامعه مداح بیشتر شود. وقتی هم نظرشان را اجرا کردیم به آنها اطلاع می‌دهیم که این پیشنهاداتی که شما در کمیسیون ارائه کردید را رسیدگی و به این مرحله رساندیم، بعد وقتی اینها ببینند که نظرشان انجام شده ارتباط‌شان روز به روز با ما بیشتر می‌شود.
 
به نظر شما مهم‌ترین دغدغه مداحان در محرم امسال چه می‌تواند باشد؟
ما در محرم امسال، مشکلات بسیاری داریم، اما مشکل اصلی، اقتصاد نابسامان کشور است. بالاخره باید در بساط اهل بیت پول خرج شود، درست است که می‌گوییم امام حسین (ع) می‌رساند و حضرت حقانیت دارد ولی بالاخره کسی که سال‌ها در هیئت خدمت می‌کرده و پول خرج می‌کرده امسال به خاک سیاه نشسته و نمی‌توان دیگر از او توقع داشت. در این میان، بیشترین دغدغه امسال ما هم این است که دست به دست هم بدهیم که چراغ هیئت‌ها خاموش نشود. این نکته خیلی مهم است، بازاریانی که سالیان سال کار می‌کردند و در هیئت خرج می‌نمودند الان به مشکل مالی برخورد کرده‌اند و نمی‌توانند کمک مالی‌ دهند. خیلی از هیئت‌هایی که سال گذشته برنامه داشتند به خود بنده گفتند که امسال دیگر برنامه نخواهند داشت، چون بانی‌ ندارند. پس این مهم‌ترین چالش ما در محرم امسال  است که چراغ‌ها کم نشود و شور حسینی که در این مملکت سالیان سال بوده انشالله امسال هم ادامه یابد.
مسئله دیگر، سبک و سیاق‌هایی است که جوان‌ها مد می‌کنند که خیلی‌شان بی‌احترامی به ساحت مقدس اهل بیت (ع) است. خود من مشکل به روز خواندن ندارم، سبک‌های جدید می‌خوانم و عاشق سبک‌های جدید هستم و معتقدم خواننده باید به روز باشد، ولی برخی به روز خواندن‌ها بی‌احترامی به اهل بیت (ع) است که باید درست شود.
مسئله دیگری که باعث شده ما خواننده‌ها، هیئت‌ها را کم‌رنگ کنیم پاکت‌هایی کلانی است که از هیئت‌ها می‌گیریم. صله‌هایی که هیئت‌ها تعیین می‌کنند تا یک مقدار خوب است، من هم از پول بدم نمی‌آید و کسی که به من پاکت بیشتر بدهد بیشتر دوستش دارم، ولی هر چیزی عرفی دارد. خواندن شعر صحیح به سبک مناسب نیز از جمله بدیهیات این حوزه است که می‌بایست رعایت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما