تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۰۳
۲
۰
کد مطلب : ۳۲۹۰

انيميشن «کربلا ارض الطف» داستان امام حسين(ع) را روايت می‌کند

انيميشن «کربلا ارض الطف» داستان امام حسين(ع) را روايت می‌کند
به گزارش خيمه، انيميشن عربی«کربلا ارض الطف» يا «کربلا سرزمين طف» (طف: به معنای کنار رود فرات است) در لبنان و سوريه به نمايش درآمد.

اين فيلم به نويسندگی و تهيه‌کنندگی «شيخ محمد يقظان»، کارگردانی «جهاد شانه شاز» و آهنگسازی «نصير شمه»، داستان حرکت امام حسين(ع) از مدينه تا کوفه (بعد از رد بيعت با يزيد) را به تصوير می‌کشد تا به کربلا می‌رسد و داستان شهادت امام حسين(ع) و فرزندان و ياران حضرت را بيان می‌کند.

تهيه‌کننده و نويسنده اين فيلم می‌گويد: «هدف ما بيان اهداف و پيام‌های تربيتی و اخلاقی قيام امام حسين(ع) در اين واقعه تاريخی است.»

شيخ يقظان می‌افزايد: « کار نگارش فيلمنامه اين انيميشن حدود دوسال و نيم طول کشيده است که فقط  از کتب و منابع اهل تسنن مثل کتاب «تاریخ طبری» استفاده شده است.»


اين انيميشن با رسيدن پيک نامه‌رسان دمشقی که حامل خبر مرگ معاويه است ادامه پيدا می‌کند و با چگونگی امتناع امام از بيعت با يزيد، خروج از مدينه، رفتن به مکه، خروج از مکه به سوی کوفه، مسلم و وقايع کوفه، ملاقات لشکر حر با کاروان حسينی، رسيدن کاروان اهل بیت(ع) به کربلا و رويارويی با لشکر عمربن سعد پی گرفته می‌شود و در نهايت با شهادت ياران و اهل بيت و شخص امام حسين ( ع ) به پايان می‌رسد.

اين انيميشن کامپيوتری از اين جهت که نخستين فيلمی است که حرکت و قيام امام حسین(ع) را از شهر مدينه تا شهادت در کربلا به تصوير می کشد، اثری ستودنی و قابل تقدير است.

از ويژگی‌ها و نقاط قوت نسبی آن می‌توان به موسيقی متن زيبا و تاثيرگذار که شباهتی به موسيقی متن سريال راه قدس دارد و  تيتراژ خوب، تدوین و گرافيک زيبا و همچنين رعايت امانت در نقل‌قول‌های تاريخی در برخی موارد اشاره کرد.

اما اين فيلم علاوه بر همۀ زيبايی‌ها و محاسنی که داراست در برخی موارد دچار نقص، کم‌کاری و حتی گاهی اشتباهات تاريخی نيز هست.

مجموعۀ کمبودها يا انتقادات را در سه دسته می‌توان تقسيم كرد:
1. صدا: موسيقی فيلم اگرچه يکی از نقاط قوت فيلم محسوب می‌شود، اما هماهنگ نبودن آن با وقايع و رويدادهای داستان در بعضی از موارد می‌تواند جزو نقاط ضعف آن حساب شود که استفاده از موسيقی حماسی روی نماها و سکانس‌های حملۀ يزيدیان به سپاهيان امام حسين(ع) نمونه‌ای از اين نقص ‌است.

همين نقد در صدای شخصيت‌ها هم وارد است، مخصوصا در مورد شخصيت حضرت زينب(س)؛ صدای استفاده شده برای شخصيت ایشان نامناسب است  ولی از انصاف نگذريم که در مورد امام حسين(ع) گويندۀ خوش‌صدا و مناسبی به نام «جهاد الأطرش» انتخاب شده است.

در مورد صدای پس زمينه و  فضای داستان نيز انتخاب مناسبی صورت نگرفته است؛ مثلا در شب عاشورا صدای زوزۀ گرگ‌ها و شغال‌ها به عنوان پس زمينه به کار رفته است، در حالی که پذيرش اين افکت‌های صوتی برای صحرای خشک و سوزان کربلا با در نظر داشتن اين نکته که در آن شب خاص حداقل 40 هزار نفر در آن صحرا حضور داشتند، اين مساله برای مخاطب مسلمان يا غيرمسلمان کمی سخت است.

2. تصویر و گرافیک: در موارد متعدد ملاحظه می‌شود که تفکيک بين چهرۀ  شخصيت‌های به کار رفته در فيلم به خاطر شباهت چهره‌ها مشکل است و در مورد برخی از شخصيت‌ها در فيلم آن چنان که بايد کاری صورت نگرفته است.

مثلا چهرۀ حضرت علی اکبر(ع) بسيار معمولی و شبيه افراد ديگر است، در حالی که رواياتی که ترسيم‌کننده چهره ايشان است، ايشان را به عنوان شبيه‌ترين خلق خدا به رسول‌الله معرفی می‌کنند.

اما  از انصاف نگذريم در مورد چهره امام حسين(ع) و حضرت زينب(س) دقت لازم رعايت شده است و به جهت حفظ قداست و شأن اين دو بزرگوار به صورت «هاله نور» بر چهره آنها کار شده است.

3. محتوا: متاسفانه اين فيلمنامه از آنجايی که بازگوکنندۀ يک واقعيت تاريخی خيلی مهم است در بسياری از موارد اصل امانت‌داری مراعات نشده و يا متن سخنان در برخی موارد کامل نقل شده و در برخی صحنه‌ها ناقص ارايه می‌شوند.

مثلا در مورد حوادث قبل از خروج امام از مدينه و حين خروج، محتوای نامۀ اول مسلم بن عقيل به امام، حوادث کوفه پس از ورود مسلم به کوفه، حوادث بين راه مکه تا کربلا، کيفيت نبرد اصحاب و اهل بيت امام با سپاه عمربن سعد، کيفيت شهادت علی اکبر(ع)، کيفيت شهادت حضرت عباس(ع) و کيفيت شهادت امام حسین(ع) صحبتی نشده  است.

مهمتر از همه تشنگی و عطش در خيمه‌های امام حسين(ع) خيلی کمرنگ است و از آب بستن کوفيان خبری نيست!

با همۀ اين انتقادات، اين فيلم به عنوان اولين انيميشن عربی قابل تقدير است و توانسته است بخشی از ظلم‌ها، بی‌عدالتی‌ها و ددمنشی‌های حکومت يزيد و گوشه‌ای از مظلوميت اهل بيت(ع) را برای مسلمانان و غيرمسلمانان به زبانی ساده بيان کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

salam lotfan be man begid
انيميشن عربی«کربلا ارض الطف» يا «کربلا سرزمين طف

ra chet_or mitoonam bekharam
هادی حاجتمند
Iran, Islamic Republic of
سلام
درحال پیش تولید تله تئاتر ا طواف تا طف هستم
اگر پیشنهادی داشتید یا امکان همکاری در زمینه ی کمک در تحقیق شخصیت های عاشواریی داشتید به این آدرس تشریف بیاورید.
www.notefalsh.blogfa.com