تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۶
۰
کد مطلب : ۱۲۱۷۷

درباره جورج زکی الحاج

درباره جورج زکی الحاج
جورج زکی الحاج شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه لبنانی تباری است که در مدح اهل بیت(ع) کتاب و قصایدی دارد با این همه مسیحی است و از آن دسته نویسندگان و ادبای معاصری است که  در پژوهش‌های خود به مسلمانان و به ویژه شیعیان پرداخته است.

وی می‌نویسد: «علی چون رودخانه‌ای خروشان است که تشنگان را سیراب می‌کند و همچنان در جوشش است و «نهج‌البلاغه»‌اش راهنمای هدایت است که بدان جان‌ها به اوج می‌رسند و به نام خدا پیش می‌روند. و ذوالفقارش شهابی است سوزنده که چون آبشار خروشانی بر دشمن فرو می‌ریزد. از روز صفین تاکنون کمان عدالت شکسته و حاکمان جائر درکارند و کسی با ظلم نمی‌ستیزد مگر آزادگانی چون اهل بیت پیامبر که زندگی خود را برای یاری حق وقف کرده‌اند» (قصیدة الحسین، ص ۲۰).

جورج زکی الحاج همچنین قصیده مستقلی با عنوان «یا ابن الکرام» دارد و در سایر آثار خود بر موضع فکری و سیاسی مقاومت و ارزش‎های ظلم‎ستیزی مکتب شیعه تاکید می‎کند.

وی در بخشی از قصیده خود چنین می‎سراید: «ای سرور شهادت، شعر چه ارزشی دارد اگر حامل پیام ارزش‎ها نباشد، این‎گونه یاد و نام تو نه تنها فخر قهرمانان است، بلکه‎ ای حسین، تو در خاطر خدای جا داری... و ‎ای کربلا، خاک معطر تو به خون پاکی آبیاری شد که با عزت و شرافت کودکانی از آن می‎رویند که در فلسطین سر برمی‎آورند. در وجود هر کودکی یک حسین مقاوم هست که با هر متجاوز به حق می‎ستیزد. فروغ پیروزی میان قطرات اشک در چشم این کودکان می‎درخشد، آفرین بر تو یا حسین، اینان کودکان و نوادگان تواند که در ایستادگی و قیامشان جاودانه شده‎ای و پیامت در جگرهایشان حک شده است.
در تو می‎نگرم که میان میدان ایستاده‎ای، چون قهرمانی که از بهشت آمده و فراتر از انسان‎ها همه با شر و نادرستی می‎ستیزد. چونان شیر ایستادی و چون گرگان گرسنه و شغالان گردت را گرفتند. آفرین بر مرگی که عظمت دین را در خود دارد. آنان دغدغه‎ای جز سلب خلافت نداشتند، اما تو نگران دین بودی. در یک دست شمشیر داشتی و در یک دست قرآن. در تمام روزگار نام تو رمز ایثار و شهادت شد و نام آنان رمز کفر، و‎ ای حسین، امروز یاد تو در دل‎هایمان چون آیات الهی جاودانه است.» (قصیدة الحسین)
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما