تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۲۲
۰
کد مطلب : ۱۰۸۲۳

فرهنگ در میان دیگ‌ها

فرهنگ در میان دیگ‌ها
البته چیزهایی هم بود که در عطر سیب امسال پیدا نمی‌شد. علم، شمایل، زنجیر، تبل و سنج و... چیزهایی بودند که در عطر سیب امسال خبری از آنها نبود. گویی امسال عطر سیب نیت کرده بود جلوه‌های فرهنگی خود را به رخ هیئتیان بکشد و با آنچه بوی خرافات و تحریف دارد؛ کاری نداشته باشد.

برگزارکنندگان نمایشگاه هم تاکید ویژه‌ای بر روی عرضه محصولات فرهنگی در نمایشگاه امسال داشتند تا آنجا که مهدی فکری، مدیر روابط عمومی نمایشگاه می‌گفت: ۴۰درصد غرفه‌های امسال به محصولات فرهنگی اختصاص دارد تا فرهنگ صحیح عاشورایی را بین هیئت‌ها ترویج کند.

با این وجود فقط یک مجله مذهبی و چند غرفه فروش سی‌دی‌ها و کتاب‌های معرفت شناختی مستقیما عرضه محصولات فرهنگی را به عهده داشتند و مابقی غرفه‌هایی که نام فرهنگی بودن را یدک می‌کشیدند؛ صرفا به فروش پرچم و سی‌دی‌های مداحی و کتیبه و ... می‌پرداختند.

تنها سالن گفتمان‌های عاشورایی این نمایشگاه هم که به همت سازمان تبلیغات اسلامی راه افتاده بود، بازار پر رونقی در بین شلوغی ناشی از فروش دیگ‌ها و قابلمه‌ها برای خود نیافته بود.

به سراغ مسئول غرفه گفتمان‌های عاشورایی رفتم تا ببینم آیا می‌توان کار فرهنگی را در نمایشگاهی که پر از دیگ و قابله است جا انداخت؟

حجت‌الاسلام سید‌رضا ظاهری بر این باور بود که همین مقدار فعالیت فرهنگی برای اولین سال قابل توجه است و در صورتی که نمایشگاه بیشتر محل بازدید دانشجویان و دانش آموزان قرارگیرد؛ این روند رو به رشد خواهد گذاشت.

ظاهری،‌ مسول امور ادارات سازمان تبلیغات اسلامی تهران تاکید می‌کند که یکی از اهداف نمایشگاه تحریف زدایی از فلسفه عاشورا بوده و با عدم صدور مجوز برای فروش برخی از کالاها در این نمایشگاه اولین گام را در این راستا برداشته است.

یکی از کالاهای غیر مجاز سی‌دی‌های صوتی برخی از مداحان است که به دلیل اشاعه خرافات مدتی است که فروش آن با محدودیت مواجه شده است.

از یکی از غرفه‌داران می‌پرسم آیا سی‌دی‌های او را چک کردند که سی‌دی مداح خاصی را نداشته باشد؟ می‌گوید: نه به برخی از غرفه‌دارها گفته بودند که سی‌دی فلانی را نیاورید اما کسی نیامد تک تک سی‌دی هارا چک کند.

سه میلیارد تومان برای تجهیز هیئت‌ها

طی هشت روز، ۱۵۰غرفه نمایشگاه عطر سیب، در مساحتی پنج هزار متر مربعی تجهیزات مورد نیاز ۱۳هزار هیات عزاداری تهران را با تخفیفی ۲تا ۱۰درصدی تامین می‌کرد.

نمایشگاه عطر سیب که بودجه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان داشته است به ۲۵۰۰مسجد تا ۲۵۰هزار تومان ،۱۲۰۰حسینیه و ۴۳۰۰هیات مستمر سالانه، تا سقف ۲۰۰هزار تومان ،۵۰۰۰۰هیات موردی (ویژه دهه اول محرم)تا ۱۵۰هزار تومان و ۵۰۰هیات مدرسه نیز تا سقف ۱۰۰هزار تومان تسهیلات خرید از نمایشگاه ارایه کرده است.

با این وجود رضایت‌مندی هیئت‌های مراجعه کننده از این تسهیلات و محصولات نمایشگاه بسیار متفاوت بود.

جواد مدبر یکی از بازدید کننده‌های نمایشگاه می‌گوید: اغلب اجناسی که اینجا دیدم بنجل و به در د نخور بود. حیف که مجبوریم این ژتون را حتما همینجا خرج کنیم و ملزوماتمان را فقط از این نمایشگاه بخریم.

مدبر که از موقعیت جغرافیای نمایشگاه هم ناراضی بود، فرهنگسرای خاوران را به دلیل دوری زیاد از مرکز شهر،‌ محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه نمی‌دانست.

مدیر روابط عمومی نمایشگاه در پاسخ به این گلایه، دلیل برگزاری نمایشگاه در خاوران را دقیقا نزدیک بودن آن به طیف زیادی از هیئت‌ها که غالبا در جنوب شهر دایر هستند عنوان کرد.

اگر چه فاطمه گرگانی بر خلاف نظر مدبر قایل است که برخی از وسایل به خصوص فرش و پرچم ها با کیفیت خوب بوده است و از خریدش راضی است؛‌ اما هر دو آنها در چیز دیگری مشترک‌اند. توجه هیچ‌کدامشان به محصولات فرهنگی ارایه شده در این نمایشگاه جلب نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما