تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۵۱۷۱

فرهنگ عاشورا در حسرت نمايشگاهی بزرگ

فرهنگ عاشورا در حسرت نمايشگاهی بزرگ
جامعه: این روزها در كنار تكیه‌ها و مساجدی كه در گوشه و كنار كشور آیین سوگواری حضرت سیدالشهدا را برپا می‌كنند و میزبانی مردم عزادار را به عهده دارند سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و هنری هم سعی كرده‌اند هریك به سهم خود برنامه‌هایی را به مناسبت این ایام و بصیرت افزایی برپا كنند.

برنامه‌هایی كه به اعتقاد بسیاری از كارشناسان در كنار محتوای غنی و ارزشمندی كه دارند و تاثیرگذاری مثبتی كه در جریان تولید و انتشار فرهنگ و هنر آیینی و عاشورایی می‌گذارند از یك آسیب جدی رنج می‌برند و آن موازی بودن و پراكندگی بسیاری از برنامه‌های فرهنگی هنری در این روزهاست.

در سال ۱۳۸۵ با برپایی نخستین نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا به نظر می‌رسید آسیب‌ ناشی از موازی‌كاری نهادهای مسوول تا حدودی برطرف شود و هر سال محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در ماه محرم میزبان مردم، هنرمندان و اهل قلم و ارادتمندان آل طاها باشد.

تعطیلی نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا
اما تجربه برگزاری نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا در حد همان رقم «‌نخستین » باقی ماند تا از همان سال ۸۵ تا به امروز این نمایشگاه كه قرار بود تبدیل به یك پایگاه بزرگ فرهنگی در سطح بین‌المللی شود در تنگناهای اجرایی گیر كند.

عباس خامه یار معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی سازمان بنیاد شهید كه مجموعه تحت مدیریت او بانی اصلی برگزاری این نمایشگاه بود در این زمینه به «جام‌جم» گفت: تنها دلیل برگزار نشدن نمایشگاه و متوقف شدن آن در نخستین دوره، محدودیت بودجه و اعتبار است.

او درباره ویژگی‌های نمایشگاه هم معتقد بود كه واقعه‌عاشورا و نهضت امام حسین‌(ع) فراگیرترین موضوع و مناسبت مذهبی در كشور است اما بین گستره بسیار وسیع آن از یك سو و آموزه‌ها و معارف آن از دیگر سوی تناسب و توازن برقرار نیست؛ لذا در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تعمیق معارف نهضت حسینی امری اجتناب ناپذیر است.

خامه یار ادامه داد: در حواشی هر واقعه تاریخی به مرور زمان بدعت‌ها و خرافه‌ها و ناهنجاری‌هایی
رواج می‌یابد كه پالایش حقیقت آن واقعه از این حواشی بر اهل فكر و اندیشه و فرهنگ فرض است. بر این اساس و با هدف كلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا شكل گرفت.

خلف وعده برخی دستگاه‌ها
اما جواد رحیمیان كه دبیری نخستین دوره نمایشگاه را بر عهده داشت ابراز امیدواری كرد كه با پیگیری‌های انجام شده دومین دوره نمایشگاه برای سال آینده برپا شود.

او در توضیح این خبر گفت هنگامی كه بنیاد شهید برای برپایی نمایشگاه اعلام آمادگی كرد قرار بود برخی سازمان‌های فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گوشه‌ای از كار را به عهده بگیرند كه متاسفانه این تعامل اجرایی نشد و به دلیل گستردگی كار قطعا تامین اعتبار و اجرای همه بخش‌ها از عهده یك سازمان بر نمی‌آمد.

رضا اسماعیلی شاعر و نویسنده هم كه مسوولیت بخش ادبی نمایشگاه بزرگ عاشورا را به عهده داشت برلزوم انسجام فعالیت‌های فرهنگی در حوزه عاشورا تاكید كرد و گفت: نهادهای مختلف فرهنگی هر كدام مستقل برنامه‌های كوچك و پراكنده بسیاری در این ایام برگزار می‌كنند كه اگر بخش‌هایی از این اعتبار به صورت مشترك و هدفمند در ایام ماه محرم هزینه شود قطعا تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

پیشنهاد تاسیس یك ستاد مركزی
او با اشاره به استقبال گسترده مردم از نمایشگاه بزرگ فرهنگ عاشورا گفت: بسیاری از مردم و هنرمندان از شهرهای مختلف برای حضور و بازدید از برنامه‌های نخستین نمایشگاه به تهران آمدند و به دلیل پوشش‌دهی همه هنرها و سلایق، مخاطبان فراوانی داشت.

اسماعیلی به همین دلیل پیشنهاد تاسیس یك ستاد مركزی متشكل از نمایندگان دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری را ارائه كرد تا در این ایام بتوانند كاری درخور و بزرگ و در شان عاشورا و حماسه كربلا انجام دهند.

او گفت اگر همه دستگاه‌های فرهنگی بخشی از اعتبار خود در زمینه برنامه‌های فرهنگی مرتبط با عاشورا و محرم را به صورت مشترك در قالب یك برنامه ملی اختصاص دهند، قطعا تاثیرگذاری بیشتری را در پی خواهد داشت.
مرجع : جام جم آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما