تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۸
۰
کد مطلب : ۹۲۵۹
گفت‌وگوی خیمه با ناصر بخت

ده تعزیه رضوی اراک در یک کتاب

ده تعزیه رضوی اراک در یک کتاب
کتاب «تعزیه‌های رضوی» از هفته آینده در دسترس علاقه‌مندان به هنر تعزیه قرار می‌گیرد.

در این کتاب ۱۰ تعزیه منتشر نشده پیرامون امام رضا(ع)، از آرشیوی در استان مرکزی که متعلق به دو تعزیه‌گردان قدیمی این استان بوده، گردآوری شده است.

رییس دفتر نمایش‌های آیینی و سنتی، تعزیه‌های گردآوری شده در این کتاب را به سه محور تعزیه پیرامون امام‌زاده‌هایی که پس از شهادت امام رضا(ع) به ایران سفر کردند، تعزیه‌ کسانی که در صدد خون‌خواهی امام رضا(ع) برخواستند و تعزیه‌هایی پیرامون شهادت و غربت امام رضا(ع)، تقسیم‌بندی کرد.

تعزیه‌نویس‌ها معمولا از نقل‌ها و قصه‌های مکتوب مذهبی، تاریخ اسلام، زندگی بزرگان و اولیا به عنوان منابع نگارش خود استفاده می‌کنند.

محمدحسین ناصربخت اما بعد نمایشی تعزیه‌های این مجموعه را پر رنگ تراز بعد تاریخی آن عنوان می‌کند و می‌افزاید: «از آنجا که هنر تعزیه از عواطف صحبت می‌کند، بنابر‌این بسیاری از دیالوگ‌ها بر پایه عواطف هستند و در نتیجه سند تاریخی در مورد آنها وجود ندارد.»

ناصربخت تاکید می‌کند:«این ده تعزیه تا به حال منتشر نشده‌اند و در آنها به داستان‌هایی پرداخته شده است که کمتر شنیده‌ایم.»

این پژوهشگر تعزیه با اشاره به اینکه این کتاب یک سند از تعزیه‌های استان مرکزی است می‌گوید: «قاعدتا پیرامون این کتاب و تعزیه‌های منتشر شده در آن نظرهای محتوایی، شکلی و ساختاری متفاوتی وجود دارد که پس از عرضه عمومی کتاب، می‌توان منتظر پژوهش‌هایی در این زمینه بود.»

این کتاب زیر نظر داوود فتحعلی بیگی، عضو هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران و پژوهشگر متن‌های نمایشی و لاله تقیان از پِِِژوهشگران حوزه تعزیه و در انتشارات نمایش منشر می‌شود.

ناصر بخت درباره احتمال انتشار مجموعه کتاب‌هایی مشابه این کتاب در جشنواره‌های بعدی رضوی می‌گوید: «این امر مستقیما به نظر برگزار کنندگان جشنواره تئاتر رضوی در دوره‌های بعد و سرمایه‌هایی که به این منظور اختصاص پیدا می‌کند، بستگی دارد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما