تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۰۴
۰
کد مطلب : ۶۰۹۳
استاد فرشچیان:

به شرایطم برای ساخت ضریح توجه نمی‌كنند

به شرایطم برای ساخت ضریح  توجه نمی‌كنند
طی ماه های اخیر براي بار ديگر نام استاد محمود فرشچيان نگارگر ايراني مقيم ايالت نيوجرسي آمريكا، محور توجه عموم قرار گرفته؛ چرا كه او طراحی و ساخت ضریح حرم امام حسین(ع) را محور فعالیت های خود قرار داده است.

فرشچیان سال گذشته از آمریکا به ایران آمد تا طراحی ضریح حرم امام حسین(ع) را آغاز کند؛ او گفته بود که به دعوت هیأت امنای ساخت ضریح مقدس امام حسین(ع) و با کمک هنرمندان اصفهانی این طراحی را عملی می کند.

هر چند در حال حاضر طراحی این ضریح به پایان رسیده، با این حال بنا به دلایلی هنوز ساخت آن آغاز نشده است؛ فرشچیان پیش از این، ضریح حرم امام رضا(ع) را هم طراحی کرده است.

او متولد سال 1308 شمسي در اصفهان است؛ فرشچيان تحصيلات مقدماتي اش را در محضر استاد ميرزاآقا امامي اصفهاني هنرمند چيره دست و پرآوازه ديار اصفهان پشت سر گذاشته است.

او از كلاس هفتم دبيرستان، قدم به هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان گذاشت و چهار سال زير نظر استاد عيسي بهادري استاد توانمند نقاشي قالي، مينياتور و نقاشي رنگ و روغن، به فراگيري اصول و مباني طراحي نقوش سنتي (نقشه قالي ، تذهيب ، مينياتور) پرداخت.

فرشچيان هر از چند گاهي براي رونمايي از آثارش و شركت در نمايشگاه هاي مختلف و تجديد ديدار با سرزمين مادري اش به ايران مي آيد. او برخلاف ديگر ايرانياني كه عطاي سرزمين مادري شان را به لقايش بخشيده اند، رابطه اش را با كهن مرز و بومش قطع نكرده است.

بر ديوارهاي خانه او در يكي از نقاط ديدني تهران، بيش از همه مي توان عشق نسبت به نگارگري را مشاهده كرد، از اين لحاظ كه تابلوهاي ماندگارش روي اين ديوارها مي درخشد. او بنیان‌گذار مركز فرهنگی، دینی «نور و دانش» در نیوجرسی آمریكا هم است؛ گفتگوی وی را در آستانه سفر کوتاهش به آمریکا بخوانیم.


* یکی از دغدغه های شما طی یکی دو سال گذشته ، طراحی و ساخت ضریح حرم امام حسین(ع) بوده است؛ این کار عظیم به کجا رسید؟

فرشچیان: من کار طراحی ضریح را سال گذشته بلافاصله پس از حضور در ایران آغاز کردم که تیرماه امسال این کار به پایان رسید؛ پیش از آن هم در اردیبهشت ماه، هیأتی عراقی به سرپرستی معاون استاندار نجف به ایران آمدند و از روند طراحی ضریح امام حسین(ع) اظهار رضایت کردند؛ از آن زمان تا به امروز هم مشغول مقدمات ساخت ضریح بوده ایم.


* ساخت ضریح در چه مرحله ای قرار دارد؟
فرشچیان: حقیقتش در جریان است، ولی هنوز قطعی نیست؛ شرایط به گونه ای است که همه برای انجام این کار اشتیاق دارند، ولی کار متاسفانه به کندی پیش می رود.


* چرا ؟
فرشچیان: من همان ابتدای کار گفتم طرح‌هایم را در صورتی برای ساخت ضریح امام حسین(ع) در اختیار متولیان امر (ستاد نوسازی عتبات عالیات) قرار می دهم كه به شرایطم برای ساخت ضریح توجه كنند.


* چه شرایطی؟

فرشچیان: ببینید، من سال گذشته در مجموع 6 طرح اوليه به هيات امناي قم كه سرپرستي اين پروژه را در دست دارد، ارائه دادم تا نهایتا طرح نهايي مشخص شد.

از همان ابتدا گفتم که طرح نهايي يك طرح شماتيك است و مي بايست بر پايه و اساس صحيحي اجرا شود؛ اين 6 طرح اوليه زماني اهميت خود را پيدا مي كنند كه در اشل صحيحي اجرا شوند.

حتي من توصيه كردم كه ضخامت نقره مورد استفاده در ضريح حداقل 2 يا 3 ميلي متر باشد و اين مساله در قرارداد حفظ شود تا حاصل كار خراب نشود؛ نکته دیگر در مورد خطاطي اين ضريح است.

من به خط استاد موحد مقيد هستم و ترجيح مي دهم كه او اين ضريح را خطاطي كند؛ چرا كه به عقيده من استاد موحد بزرگ ترين خطاط دنياست؛ این را هم بگویم که برای ساخت این ضریح كوچك ترين انتظار مالي از هيچ كس ندارم؛ حاضرم با هزينه خودم روي اين كار نظارت كنم، چون مي خواهم همچون ضريح امام رضا(ع) به خوبي ساخته شود.


* شما مركز فرهنگی - دینی نور و دانش را هم در آمریکا تاسیس کرد ه اید؛ این مرکز چه اهدافی را دنبال می کند؟
فرشچیان: مركز "نور و دانش"، یک مرکز اسلامی و فرهنگی است و من مسئولیت آن را بر عهده دارم؛ حقیقتش سفرم به آمریکا هم در راستای برنامه های این مرکز است.

طبقه پایین آن مسجد و طبقه بالایش بخش فرهنگی است .دارم می روم تا برنامه هایی را در آن اجرا کنم؛ قرار است طی نوروز 88 یک سری برنامه ها برای ایرانیان مسلمان ساکن آمریکا در این مرکز برپا کنیم.


* جناب فرشچیان ! کمی به آثارتان بپردازیم؛ منتقدان تابلوي « عصر عاشورا » را بهترين اثر شما مي دانند و روي آن نقدهاي زيادي هم نوشته اند، آيا خودتان اين تابلو را بهترين كارتان مي دانيد؟
فرشچیان: خير! من آثار زيادي دارم و اين اثر هم يكي از آنهاست؛ براي مثال تابلوي ابراهيم در آتش هم كار خوبي است و موزه هاي دنيا تمايل زيادي براي نگهداري آن از خود نشان داده اند؛ همچنين تابلوي يوسف و زليخا كه آن را يكي از بهترين آثارم مي دانم.


* همه اين تابلوها در ايران نگهداري مي شود؟
فرشچیان: بله؛ تعدادي از آنها را به موزه امام رضا (ع) تقديم كرده ام و تعدادي هم در موزه اي كه به نام من در تهران تاسيس شده، نگهداري مي شود؛ البته تعدادي از تابلوهايم هم در خارج از ايران در موزه هاي مطرح دنيا نگهداري مي شود.

سال گذشته هم تابلوي "شمس و مولانا" را كه در آمريكا خلق كرده بودم در اصفهان رونمايي كردند؛ همان طور كه قبلا گفته ام ، هدفم از خلق اين تابلو كه در سال مولانا دو ماه به طول انجاميد، شناساندن هويت ايراني مولانا به جهانيان بود.

متاسفانه بسياري از كشورهاي دنيا، به خصوص كشورهاي عربي، با انتشار كتاب هايي مفاخر ملي ايران را به خود منتسب كرده اند؛ بنابراين براي مقابله با اين حركت ها دست به خلق اين اثر زدم تا مولانا را به عنوان شاعر و عارف ايراني، به جهانيان معرفي كنم.

به تازگي هم تابلوي كوثر را كه مربوط به حضرت فاطمه زهرا(س) است به پايان برده ام و قصد دارم آن را به موزه آستان قدس رضوي تقديم كنم، فعلاكه داده ام آن را قاب كنند البته شايد 7، 8 ماهي در موزه سعدآباد به نمايش گذاشته شود و بعد از آن به مشهد منتقل شود.
مرجع : سرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما