تاریخ انتشار
شنبه ۱ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۰۰
۰
کد مطلب : ۶۰۵۶
رئیس شورای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی:

با هیاتهای مذهبی تعامل داشته باشیم

با هیاتهای مذهبی تعامل داشته باشیم
به گزارش خیمه، اهمیت و نقش شوراهای هیئات مذهبی در بهسازی و توسعه فضای کارهای فرهنگی هیئات از جایگاه ویژه‌ای در بین هیأت مذهبی استان و شهرستان بر خوردار می‌باشد.

بستر سازی در راستای اقدامات فرهنگی، ایجاد همکاری و هماهنگی متقابل بین مجموعه‌های متولی امور فرهنگی، مذهبی، من جمله هیأت‌های مذهبی، نظارت بر نحوه فعالیت و عملکردهای فرهنگی، مذهبی، عمرانی و بالاخص اقتصادی هیأت‌ها و رسیدگی به شکایات و ... از جمله وظایف شوراهای هیأت مذهبی در کشور می‌باشد.

در همین جهت آشنایی مخاطبین با سابقه شکل گیری و فعالیت شورای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی، گفتگویی با رئیس این شور انجام داده است که در پی می‌آید.


* ضمن معرفی خودتان سابقه شکل گیری و فعالیت‌ شورای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی را بیان کنید؟

بنده سید مهدی طباطبایی هستم که در حال حاضر به عنوان خادم هیئات مذهبی استان در خدمت خادمین اهل بیت(ع) می‌باشم.

در خصوص سابقه شکل گیری شورا باید بگویم که با توجه به رهنمودهایی که مقام معظم رهبری به سازمان تبلیغات اسلامی داشتند.

مسئولان هیئات مذهبی استان در نشستی که در دی ماه 1381 در مهدیه امام رضا(ع) داشتند، انتخابات شورا انجام دادند و از بین خودشان 10 نفر را به عنوان اعضاء این شورا انتخاب کردند و حقیر را نیز به عنوان خادم خودشان برگزیدند .

و در دوره دوم هم انتخاب برگزار شد و ان شاءالله در اسفند ماه سال جاری انتخابات دوره سوم را در سطح استان خواهیم داشت.


* ارتباط شورای هیئات مذهبی با هیأت‌های پیشکسوت در سطح استان چگونه است؟

هیأت‌های پیشکسوت به دلیل اینکه از پایه‌گذاران اولیه بحث عزاداری و برپایی مراسمات مذهبی به شکل کنونی هستند، همواره مورد عزت و احترام بوده و هستند.

الحمدالله در شورای هیئات مذهبی استان، تعامل خوبی با این هیأت‌ها برقرار است.

در سال 1384 موفق شدیم مراسم تحلیل از پیشکسوتان هیأت مذهبی را با حضور 1200 نفر از اعضاء هیأت‌ها برگزار کنیم و در همین راستا همایش دو روزه‌ای نیز در تهران با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و حجج الاسلام صدیقی و طباطبایی و بهره‌مندی از بیانات آیت الله امامی کاشانی برگزار کردیم.

آسیب شناسی کمی و کیفی برنامه‌های هیأت‌ها محور مباحث این همایش بود که مورد استقبال قرار گرفت.


* اثرات مثبت این همایش چه بوده است؟

استان خراسان رضوی دارای شش هزار هیأت مذهبی می‌باشد که بیش از چهار هزار مورد آن در مشهد فعالیت دارند و بقیه در سایر شهرستان‌ها هستند.

این هیئات با آگاهی که از این سخنرانی‌ها و رهنمود‌ها و تذکرات به دست آوردند، الحمدالله دیگر شاهد ادوات و آلات موسیقی در هیأت‌ها نیستیم و مسئله قمه‌زنی در ملاء عامل کاهش یافته و عکس‌ها و شمایلی که منتسب به حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) بود تقریباً جمع آوری شده است.


* در خود شهر مشهد هم همایش برای هیأت مذهبی داشته‌اید؟

بله علاوه بر همایش فجر آفرینان که قبل از شروع ماه محرم داریم از رهنمودهای علما استفاده می‌کنیم الآن سه سال است که جلسات ماهیانه داریم برای مسئولان هیأت‌های مذهبی که در این جلسات از سخنرانان و مدیران استان استفاده می‌کنیم.

معمولاً یک نوبت در ماه از شخصیت‌هایی که در کسوت روحانیت هستند و یک نوبت هم از مدیران استان دعوت می‌کنیم که تذکرات لازم را می‌دهند و به سئوالات در شورا مطرح و به بحث گذاشته می‌شود و راهکارهای اجرایی آن را با تبادل نظر به دست می‌آوریم و آنها را عملیاتی می‌کنیم.


* برای هیأت بانوان چه برنامه‌هایی دارید؟

آنها جلسات ماهانه‌ای را دارند که به نحو احسن برگزار می‌کنند و حدود 600 جلسه را برگزار کرده‌اند و نسبت به آسیب‌هایی که درجلسات مطرح می‌شود خواهرانی رسیدگی می‌کنند.


* برای مناسب‌های شهادت‌ها و ولادت‌های ائمه معصومین(ع) در طول سال برنامه‌ای دارید؟

روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دسته‌های عزاداری را با شکوه و با عظمت فراوان در استان خراسان رضوی به خصوص در مشهد مقدس برگزار می‌کنیم به مناسبت شهادت حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) حرکت دسته روی عزاداری برگزار می‌شود وجا دارد که از حمایت‌‌های حضرت آیت الله وحید خراسانی در این رابطه تقدیر و تشکر کنیم.

در مورد ولادت ائمه معصومین (علیهم السلام) هیأت‌های مشهد را فعال کرده‌ایم که در سالروز ولادت حضرت ثامن الاحجج علی ابن موسی الرضا (ع) با اهدای شاخه گل و با هم خوانی سرودهای تهیه شده به پابوس حضرت مشرف می‌شوند.

هیئات مذهبی در دو سال اخیر در برگزاری مراسم اعتکاف بسیار باشکوه ایفا کرده‌اند و علاوه بر اینها در چهار سال اخیر هیأت مذهبی در مناسبت های ایام الله انقلاب اسلامی ورود پیدا کردند، نظیر مناسبت‌های روز 22 بهمن، روز قدس، سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) هفته دفاع مقدس، هفته بسیج، مراسم غبار روبی از قبور شهدا به طور گسترده شرکت می‌کنند که امیدواریم مورد پسند و تأیید اهل بیت (علیهم السلام) قرار بگیرد.


* برای جوانان هیئات مذهبی چه اقدام خاصی انجام داده‌اید؟

اعتراف می‌کنم که به دلیل نبود امکانات مناسب برای جوانان کار خوب نکرده‌ایم.

اما یک برنامه‌ای که توسط هیئات مذهبی استان خراسان رضوی و هیأت مکتب الحسینی(ع) از ولادت امام هشتم تا روز عید غدیر خم به نام جام فوتسال پیروان ولایت که حدود 400 تیم از هیأت‌های مذهبی در این مسابقه شرکت می‌کردند.

و برای آنها بودجه‌‌ای اختصاص یافت که برای تیم اول کمک هزینه سفر به مکه (چهار میلیون تومان)، برای تیم دوم کمک هزینه سفر به کربلا (یک میلیون پانصد هزار تومان)، تیم سوم کمک هزینه سفر به سوریه ( یک میلیون تومان)، تیم چهارم هزینه سفر به قم ( سیصد و پنجاه هزار تومان) و تیم پنجم هزینه لباس ( یکصد و پنجاه هزار تومان) اهداء شد.


* این شورا که در دو دوره رئیس آن بوده‌اید به نظر شما چه دستاوردهایی برای هیئات مذهبی داشته است؟

شورای هیئات مذهبی دستاوردهای فراوانی برای هیأت‌ها داشته است مشکلاتی در تأمین امکانات مورد نیاز از قبیل ساخت و ساز، موارد غذایی در رابطه با وزارت بازرگانی، شهرداری، سازمان آب، برق، گاز، داشته‌اند که با ارسال نامه از سوی شورا هیئات مذهبی مشکلات آنها رفع شده‌است.

علاوه بر آن افراد خود هیأت دارای مشکلات خانوادگی و حقوقی بودند که بحث کیفری، نفقه و غیره مطرح بود که با حضور قضات به صورت افتخاری و فی سبیل‌الله با ارائه مشاوره‌های حقوقی مشکلات را حل کردند، به طور خلاصه باید گفت که هیأت‌های مذهبی شورا را باور کرده‌اند و می‌دانند که هیأت مذهبی دارای یک متولی از جنس خودشان است و به آن اعتماد دارند و این از دستاوردهای خوب شورا می‌باشد.

علاوه بر آن در ایامی که دسته روی عزاداری خیابان داریم با نیروهای انتظامی خیلی خوب هماهنگ می‌شویم، مسیرها را مشخص می‌کنیم که ترافیک نشود و با آستانه قدس رضوی همکاری و تعامل می‌کنیم و با وزارت بازرگانی برای ارسال و تحویل ارزاق در ماه‌های محرم، دهه فاطمیه برای دریافت و توزیع آن تسهیلات خوبی فراهم شده که از همکاری شان تشکر می‌کنم اقدام دیگری که داشتیم برای اعضاء هیئات مذهبی 2800 فیض حج عمره قسطی تهیه کردیم که اعضاء هیئات به حج مشرف شدند.


* در پایان اگر پیشنهاد خاصی دارید بیان کنید؟

در جلسه‌ای که موفق به ملاقات با وزیر محترم ارشاد اسلامی جناب آقای صفار هرندی شدم به ایشان پیشنهاد دادم که دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند با تهیه و ارائه طرح‌های خیلی زیبا و قشنگ از بارگاه‌های ائمه(ع) که دارای پیام باشد را به عنوان جایگزین برای عکس‌ها و شمایل نسبت به ائمه(ع) هست استفاده کنند.

امیدوارم که دستگاههای فرهنگی در کشور بی‌تفاوت به حرکت‌های هیئات مذهبی نباشند، هیئات مذهبی یک نهاد مردمی است و نیازمند به کمک و مساعدت ارگان‌های فرهنگی و دولت می‌باشد، امیدواریم که از این شبکه عظیم و دارای پتانسیل قوی برای پیشبرد اهداف و ارزش‌های اسلامی استفاده بشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما